100 jaar Willem Frederik Hermans
16-06-2022
“Een enkele keer gebeurt het dat een honderd jaar geleden geschreven boek plotseling wordt ontdekt. Totaal onmogelijk is dit tenminste niet, al maak je 't zelden mee. In de verwachting van zo'n ontdekking heeft menige mislukte schrijver het antwoord gevonden waarom hij schrijft.”Bron: Waarom schrijven? De Harmonie: Amsterdam, 1984, p. 6.
Gekozen door: Els Stronks
15-06-2022
“Als je door niets dan de blinde drift een boek of geschrift te maken [...] begonnen bent, en de tweede stap gezet wordt uit ijdelheid of door de noodzaak eindelijk eens te worden bewonderd, volgt daaruit nog lang niet dat de laatste stap, die naar het spreken van de waarheid, ook nog zal worden genomen. De meeste redenaars en schrijvers nemen deze stap, zelfs in symbolische vorm, daarom nooit [...].”Bron: Waarom schrijven? De Harmonie: Amsterdam, 1984, p. 26.
Gekozen door: Els Stronks
14-06-2022
“Toen de schoolkrant uitkwam, zag ik tot mijn verdriet dat mijn naam niet voluit onder mijn stukje stond. Zonder mijn voorkennis of toestemming was de ondertekening gewijzigd. En veel opzien baarde mijn beschouwing over het Midwinterblazen (15 regels groot of zo) ook al niet. Hiermee zou ik mijn grootmoeder onmogelijk kunnen bewijzen dat ook ik een wonderkind was [...]. ”Bron: Waarom schrijven? De Harmonie: Amsterdam, 1984, p. 23
Gekozen door: Els Stronks
13-06-2022
“De boer blies op een grote hoorn, waarvan hij het uiteinde boven een put hield die als klankbord dienstdeed. Mij werd uitgelegd dat dit aanvankelijk gebeurde de om de boze geesten te verdrijven, waar heden ten dage natuurlijk niemand meer in geloofde. [...] Ik beschouwde het sombere toeten in de avondmist als bedoeld om de boze geesten te verdrijven die mij al zoveel mislukkingen hadden bezorgd. En — zeldzame sensatie — met een geluksgevoel reed ik door het donker naar Almelo terug en ik besloot dat ik hierover een stukje zou schrijven in de schoolkrant. [...] Het stukje werd geplaatst en het is mijn eigenlijke debuut.”Bron: Waarom schrijven? De Harmonie: Amsterdam, 1984, p. 21-22.
Gekozen door: Els Stronks
12-06-2022
“Voor het eerst zag ik mijn proza in drukletters op mijn twaalfde jaar. De leerlingen van het gymnasium dat ik na de lagere school bezocht, gaven een schoolkrant uit die echt gedrukt werd. En dit leek mij de moeite waard: iets in dat blaadje gepubliceerd te krijgen. Want dat zou dan gelezen worden door de hele school. Richard Simmillion zou eronder staan: de naam van een schrijver. Ook die zou door de hele school gelezen worden.”Bron: Waarom schrijven? De Harmonie: Amsterdam, 1984, p. 21.
Gekozen door: Els Stronks
11-06-2022
“Ik maakte lange tijd geen boeken meer. Wel was ik, toen ik de leeftijd ervoor had, natuurlijk naar de lagere school gegaan om lezen en schrijven te leren. Maar dit laatste leerde ik alleen met grote moeite. [...] Ik kan met de hand snel en niet onleesbaar schrijven, maar lelijk is mijn schrift altijd gebleven en ik heb er een hekel aan. Als de schrijfmachine niet was uitgevonden, die piano van de schrijver, zou ik altijd een mislukte pianist gebleven zijn.”Bron: Waarom schrijven? De Harmonie: Amsterdam, 1984, p. 19-20
Gekozen door: Els Stronks
10-06-2022
“Ik was vier jaar oud en nam op een regenachtige zondagmiddag het besluit een boek te maken. Boeken en boekjes waren er in overvloed bij ons thuis, vooral schoolboekjes. [...] 't Boekje dat ik als voorbeeld wilde gebruiken — de gedachte het zonder voorbeeld te proberen kwam nog niet bij mij op, die komt bij de meeste schrijvers trouwens helemaal nooit op — was, als ik het me goed herinner een geïllustreerd werkje voor het Lager Onderwijs, type Ot en Sien of Pim en Mien.”Bron: Waarom schrijven? De Harmonie: Amsterdam, 1984, p. 9
Gekozen door: Els Stronks
hoogleraar vroegmoderne Nederlandse letterkunde.