Het is sinds 2003 mogelijk voor scholen om taalkunde op te nemen in het schoolexamen Nederlands. En hoewel er in discussies geregeld gepleit wordt voor meer taalkundige inhoud in het schoolvak Nederlands, weten we eigenlijk maar verrassend weinig over hoe het er eigenlijk voorstaat met taalkunde in het schoolvak. Fontys Lerarenopleiding Sittard en de Radboud Universiteit doen daarom onderzoek naar de inrichting van taalkunde in de bovenbouw van havo/vwo.
Geeft u dus les aan een Nederlandse vo-school en zit er bij u op school taalkunde in het bovenbouwprogramma Nederlands? Vult u dan onze vragenlijst in!
Met de vragenlijst hopen we meer zicht te krijgen op belangrijke vragen over taalkunde in de bovenbouw. Welke taalkundige onderwerpen komen er eigenlijk aan de orde en waarom die? Hoeveel tijd ruimen secties in voor taalkunde, zit taalkunde in het PTA en hoe wordt er getoetst? Is er een relatie met taalvaardigheid of juist niet?
De vragenlijst is in te vullen tot en met 14 april via de volgende link: https://radboudletteren.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_8CjcTo6LFbxLJP0
Het invullen van de vragenlijst kost naar schatting 15-20 minuten. Met uw deelname levert u niet alleen een belangrijke bijdrage aan de wetenschappelijke kennis over het schoolvak Nederlands, maar maakt u ook kans op een cadeaubon ter waarde van € 20,-.
Bedankt!
Jimmy van Rijt, namens het team onderzoekers:
Eric Brandt, Franka Bosma, Irma Cuperus, Clim Eijck, Daphne Jansen, Renée Kusters, Madelon Naus, Elise Salemans, Amy Timmermans en Jolein Verschuren
Afbeelding van PublicDomainPictures via Pixabay
Laat een reactie achter