Persbericht Theater Kwast
Op 21 augustus 2021 is het 300 jaar geleden dat Lucretia Wilhelmina van Merken (1721-1789) geboren werd, volgens fijnproevers de grootste dichter van de achttiende eeuw. Momenteel zijn in het Allard Pierson haar belangrijkste werken te zien. Op haar verjaardag lanceren Neerlandica en gastconservator Lieke van Deinsen en Theatermaker Imre Besanger een mini-docu waarin zij op zoek gaan naar de erfenis van Van Merken, speuren naar haar graf in de Amsterdamse Oude Kerk en zich, in navolging van Betje Wolff, wagen aan fanmail voor deze ten onrechte vergeten literaire grootheid.
Wie was Lucretia van Merken?
Wat weinigen weten is dat Van Merkens psalmberijmingen tot op de dag van vandaag in de protestantse kerk gezongen worden. In 1762 brak ze door met het Het nut der tegenspoeden. Dit leerdicht werd razend populair en was voor menig desolate lezer een troostende zakdoek. Ze werd overladen met fanmail. Haar grootste talent lag in het toneel. In 1774 vroeg de Amsterdamse Schouwburg aan Van Merken het openingsstuk voor het nieuwe theater aan het Leidseplein te schrijven. Na haar dood ontstonden er al snel plannen voor een enorm monument ter ere van deze gevierde schrijver. Talloze bewonderaars klommen in de pen om haar te eren. Een aangeslagen fan voorspelde dat ze “voor de Eeuwigheid gezongen” had. Van de voorspellende waarde van deze woorden lijkt nu weinig meer over. Wie kent Van Merken nog? Dat monument kwam er uiteindelijk niet. Van Merken werd langzamerhand vergeten. Helemaal nadat ze in de negentiende eeuw geen plek kreeg in de canon, in tegenstelling tot haar mannelijke collega’s. Allard Pierson en Theater Kwast slaan daarom komend jaar de handen ineen om daar verandering in te brengen.
Van Merken in het Allard Pierson: Fanmail en tastbare erfstukken.
Ter gelegenheid van het Van Merken-jaar zijn haar belangrijkste werken, en haar vrouwelijke collegae, in het Allard Pierson te zien, in de doorlopende tentoonstelling Amsterdam, creatieve stad 1600-1900. Het Allard Pierson bewaart een belangrijke Lucretia van Merkencollectie in de vorm van haar boeken (poezië, toneelstukken, gelegenheidsdichten), brieven, handschriften en portretten. Op de website van het Allard Pierson wordt komend jaar moderne fanmail voor Van Merken verzameld.
Van Merken op het toneel: Theater Kwast speelt Jacob Simonszoon de Rijk (1774)
Theater Kwast wijdde in hun populaire podcast Vondel was een Vrouw al een aflevering aan Lucretia van Merken, een podcast in samenwerking met Goeie Ouwe Koeien. Dit najaar neemt Kwast ook het werk van deze grande dame van het achttiende-eeuws toneel op het repertoire: het treurspel Jacob Simonszoon de Rijk dat van Merken schreef voor de eerste schouwburg op het Leidseplein en al bijna twee eeuwen niet meer is opgevoerd.
Laat een reactie achter