In 2020 gaf de Vlaams minister van Onderwijs de opdracht aan de Universiteit Antwerpen, in partnerschap met de hogescholen Odisee en Thomas More, om een onderzoek naar taalintegratietrajecten uit te voeren. Het onderzoek moest een wetenschappelijk onderbouwd antwoord geven op volgende vraag: wat zijn de kenmerken van een effectief taaltraject voor leerlingen die de onderwijstaal onvoldoende beheersen?
Op basis van ons onderzoek kunnen we zes onmisbare bouwstenen belichten voor het opzetten van zo’n taaltraject:1. Vertrek vanuit een meerlagig ondersteuningsmodel2. Bouw het taaltraject op een logische manier op en combineer verschillende deelvaardigheden3. Investeer bewust in mondelinge taalvaardigheid4. Schriftelijke vaardigheden: ga voor een vroege start en blijf inzetten op technisch lezen en leesbegrip5. Verzorg de kwaliteit van je instructie6. Monitor je leerlingen en laat je ondersteunen
Dit project focust expliciet op het volledige leerplichtonderwijs, dus van kleuter- tot en met secundair onderwijs, en kijkt dus niet alleen naar wie zwak zou scoren op de taalscreening voor kleuters. Kortom, de zes bouwstenen zijn ook wezenlijk voor de preventie van taalproblemen, en niet enkel voor de remediëring ervan. Taaltrajecten kunnen voor iedereen belangrijk zijn.
Op de website www.taaltrajecten.be kan je de publicaties van dit project gratis downloaden: het wetenschappelijk rapport, de praktijkgids, en de extra fiches die bij de website horen. Je vindt er ook extra informatie over de verschillende bouwstenen en de onderliggende aanbevelingen.
Elke dag maken tienduizenden leerkrachten in Vlaanderen het verschil voor leerlingen met nood aan taalsteun. Met dit project willen we hen en het onderwijsveld ondersteunen bij de verdere uitbouw van de reeds aanwezige expertise.
Laat een reactie achter