• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

10 november 2021- 1 december 2021: Zoom-workshops ‘Poëzie en maatschappij’

10 september 2021 door Jeroen Dera Reageer

Voor docenten Nederlands en anderen

Vraag een willekeurige voorbijganger wat poëzie is, en het antwoord luidt waarschijnlijk: ‘Moeilijke teksten op rijm, over heftige gevoelens’. Ook leerlingen op middelbare scholen houden er meestal dat clichébeeld over de dichtkunst op na. Poëzie is echter zo veel meer dan dat, zeker in deze eeuw. Dichters reageren in hun poëzie op politieke vraagstukken, vragen aandacht voor het klimaat of stellen de discussie over inclusiviteit en diversiteit op scherp.

In zijn nieuwe boek Poëzie als alternatief laat Jeroen Dera, universitair docent Nederlandse Letterkunde, zien dat hedendaagse poëzie zeer betrokken is bij de tijd waarin ze verschijnt. Ter gelegenheid van de publicatie hiervan biedt de Radboud Universiteit een serie van vier online workshops aan waarin je leert hoe je hedendaagse Nederlandstalige poëzie in de klas kunt koppelen aan actuele maatschappelijke vraagstukken. Tijdens de workshops scherp je niet alleen je kennis over hedendaagse poëzie aan, maar krijg je ook gerichte handvatten om je onderwijs op dit vlak te vernieuwen of te verbeteren.

  • 4 online workshops op woensdagen van 19:15 tot 20:30 uur
  • 10 november, 17 november, 24 november en 1 december 2021
  • Inschrijven voor 1 november 2021 via deze pagina
  • Kosten voor deelname: € 40,- per persoon

PROGRAMMA

Woensdag 10 november 2021, 19.15-20.30 uur
Poëzie en maatschappij: inleiding (docent: dr. Jeroen Dera)
Waarmee associëren leerlingen poëzie, en waarom? En, belangrijker: hoe kunnen we dat beeld verdiepen en verbreden? In de openingsworkshop wordt, aan de hand van zeer actuele gedichten, de maatschappelijke oriëntatie van de hedendaagse poëzie belicht. Je leert daarnaast wat je in de klas zou kunnen doen om leerlingen sterker te doordringen van de maatschappelijke focus van poëzie.

Woensdag 17 november 2021, 19.15-20.30 uur
Poëzie en diversiteit (docent: dr. Kila van der Starre)
Hoe is het om een meisje of vrouw te zijn in Nederland? En een persoon van kleur? Poëzie kan ons beelden, gedachten en ervaringen bieden waar we heel vertrouwd mee zijn, maar ons ook juist perspectieven aanreiken die we niet kennen uit ons eigen leven. In deze workshop gaan we aan de slag met het praten over diversiteit en inclusiviteit aan de hand van poëzie. We gebruiken gedichten uit de bundel Doe het toch maar (2021) van Babs Gons om te onderzoeken hoe we gesprekken kunnen voeren en eigen gedichten kunnen schrijven over onderwerpen die leven in de klas.

Woensdag 24 november 2021, 19.15-20.30 uur
Poëzie en ecologie (docent: Jordi Lammers MA)
Het is een klassiek beeld: dichters die de natuur als metafoor voor hun gemoedstoestand gebruiken. Denk aan werk van Rutger Kopland, Koos van Zomeren of Judith Herzberg waarin vogels, bergen, rivieren en katten nooit ver weg zijn. In deze workshop gaan we aan de hand van moderne poëzie onderzoeken hoe gedichten iets van deze wijde buitenwereld blootgeven. In deze tijd, waarin klimaat een belangrijke rol speelt, kan een gedicht voor leerlingen namelijk een nieuwe manier zijn om naar de wereld buiten de mens te kijken. Vertelt een gedicht alleen iets over de menselijke conditie? Of is er ook een vorm van poëzie mogelijk waarin de mens niet centraal staat? En hoe kun je dit soort vragen aan de orde stellen in een lessenreeks?

Woensdag 1 december 2021, 19.15-20.30 uur
Poëzie en economie (docent: dr. Jeroen Dera)
Hoe rijk is een dichter? Het klassieke beeld kennen we al uit Beatrijs: ‘Van dichten comt mi kleine bate’. Toch is het veel te eenvoudig om poëzie weg te zetten als een genre dat helemaal geen geld oplevert. Veel hedendaagse dichters zijn namelijk culturele ondernemers, die heel goed nadenken over de manier waarop ze zichzelf in de markt kunnen zetten. In deze workshop onderzoeken we hoe poëzie in de 21e-eeuwse maatschappij ook als cultureel product functioneert, en gaan we na hoe we ook leerlingen kunnen laten ontdekken dat sommige dichters uitgekiende marketeers zijn.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Agenda, Neerlandistiek voor de klas

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Michel van der Plas • Uit Amerika

een hardnekkig vasthouden aan een stal,
aan koetsbellen die niet uit het gehoor
mogen; star blijft men een ster op het spoor
tot die zich op zijn dak nestelen zal

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

IJSBLOEMEN

Het raampje is een Séraphine,
een bloemstilleven ongezien,
een nonnenspiegel, een gewas
vol donzen dorens, melk van gras,
oase onder een pak sneeuw,
berijpte manen van een leeuw,
albino’s, schedelverentooi,
strikken van tule, ’t krullenooi —
ze drukt haar pop tegen haar vacht
en ooilam, ooilam zegt ze zacht —,
paard, pluim, toom, tuig en rinkellast,
dood fluitekruid, een holle bast,
een schalvel, een dicht berkenbos,
een meisjesschool met haren los
het duin afrennend wie-het-eerst,
een knippapieren kinderfeest,
van porselein, van gips, van steen,
soldaten op hun tinnen teen.
Het ziet er van de doden wit. [lees meer]

Bron: Spinroc en andere verzen, 1958

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

13 februari 2026: DBNL-dag 2026 in Den Haag

13 februari 2026: DBNL-dag 2026 in Den Haag

24 december 2025

➔ Lees meer
6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

sterfdag
1937 Adriaan Beets
1978 Mea Verwey
➔ Neerlandicikalender

Media

Gerard Kornelis van het Reve – Kerstbrief (1963)

Gerard Kornelis van het Reve – Kerstbrief (1963)

23 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Publieke Intellectuelen: Maria Dermoût

Publieke Intellectuelen: Maria Dermoût

22 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Lidy Zijlmans: bijna vijftig jaar ervaring in de NT2

Lidy Zijlmans: bijna vijftig jaar ervaring in de NT2

22 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d