Voor docenten Nederlands en anderen
Vraag een willekeurige voorbijganger wat poëzie is, en het antwoord luidt waarschijnlijk: ‘Moeilijke teksten op rijm, over heftige gevoelens’. Ook leerlingen op middelbare scholen houden er meestal dat clichébeeld over de dichtkunst op na. Poëzie is echter zo veel meer dan dat, zeker in deze eeuw. Dichters reageren in hun poëzie op politieke vraagstukken, vragen aandacht voor het klimaat of stellen de discussie over inclusiviteit en diversiteit op scherp.
In zijn nieuwe boek Poëzie als alternatief laat Jeroen Dera, universitair docent Nederlandse Letterkunde, zien dat hedendaagse poëzie zeer betrokken is bij de tijd waarin ze verschijnt. Ter gelegenheid van de publicatie hiervan biedt de Radboud Universiteit een serie van vier online workshops aan waarin je leert hoe je hedendaagse Nederlandstalige poëzie in de klas kunt koppelen aan actuele maatschappelijke vraagstukken. Tijdens de workshops scherp je niet alleen je kennis over hedendaagse poëzie aan, maar krijg je ook gerichte handvatten om je onderwijs op dit vlak te vernieuwen of te verbeteren.
- 4 online workshops op woensdagen van 19:15 tot 20:30 uur
- 10 november, 17 november, 24 november en 1 december 2021
- Inschrijven voor 1 november 2021 via deze pagina
- Kosten voor deelname: € 40,- per persoon
PROGRAMMA
Woensdag 10 november 2021, 19.15-20.30 uur
Poëzie en maatschappij: inleiding (docent: dr. Jeroen Dera)
Waarmee associëren leerlingen poëzie, en waarom? En, belangrijker: hoe kunnen we dat beeld verdiepen en verbreden? In de openingsworkshop wordt, aan de hand van zeer actuele gedichten, de maatschappelijke oriëntatie van de hedendaagse poëzie belicht. Je leert daarnaast wat je in de klas zou kunnen doen om leerlingen sterker te doordringen van de maatschappelijke focus van poëzie.
Woensdag 17 november 2021, 19.15-20.30 uur
Poëzie en diversiteit (docent: dr. Kila van der Starre)
Hoe is het om een meisje of vrouw te zijn in Nederland? En een persoon van kleur? Poëzie kan ons beelden, gedachten en ervaringen bieden waar we heel vertrouwd mee zijn, maar ons ook juist perspectieven aanreiken die we niet kennen uit ons eigen leven. In deze workshop gaan we aan de slag met het praten over diversiteit en inclusiviteit aan de hand van poëzie. We gebruiken gedichten uit de bundel Doe het toch maar (2021) van Babs Gons om te onderzoeken hoe we gesprekken kunnen voeren en eigen gedichten kunnen schrijven over onderwerpen die leven in de klas.
Woensdag 24 november 2021, 19.15-20.30 uur
Poëzie en ecologie (docent: Jordi Lammers MA)
Het is een klassiek beeld: dichters die de natuur als metafoor voor hun gemoedstoestand gebruiken. Denk aan werk van Rutger Kopland, Koos van Zomeren of Judith Herzberg waarin vogels, bergen, rivieren en katten nooit ver weg zijn. In deze workshop gaan we aan de hand van moderne poëzie onderzoeken hoe gedichten iets van deze wijde buitenwereld blootgeven. In deze tijd, waarin klimaat een belangrijke rol speelt, kan een gedicht voor leerlingen namelijk een nieuwe manier zijn om naar de wereld buiten de mens te kijken. Vertelt een gedicht alleen iets over de menselijke conditie? Of is er ook een vorm van poëzie mogelijk waarin de mens niet centraal staat? En hoe kun je dit soort vragen aan de orde stellen in een lessenreeks?
Woensdag 1 december 2021, 19.15-20.30 uur
Poëzie en economie (docent: dr. Jeroen Dera)
Hoe rijk is een dichter? Het klassieke beeld kennen we al uit Beatrijs: ‘Van dichten comt mi kleine bate’. Toch is het veel te eenvoudig om poëzie weg te zetten als een genre dat helemaal geen geld oplevert. Veel hedendaagse dichters zijn namelijk culturele ondernemers, die heel goed nadenken over de manier waarop ze zichzelf in de markt kunnen zetten. In deze workshop onderzoeken we hoe poëzie in de 21e-eeuwse maatschappij ook als cultureel product functioneert, en gaan we na hoe we ook leerlingen kunnen laten ontdekken dat sommige dichters uitgekiende marketeers zijn.
Laat een reactie achter