In deze derde editie van dit jaar staat Vooys geheel in het teken van muziek. De auteurs van dit nummer laten zien hoe muziek in al haar verscheidenheid vorm kan krijgen in dialoog met tekst, de maatschappij, religie, filosofie en nog veel meer. Zo schetst Vooys 39.3 een veelstemmig beeld van muziek.
Het eerste artikel is van de hand van muziekwetenschapper Annelies Andries. Zij gaat in op de muzikale verbeelding van oorlogsgeweld in Franse opera’s uit circa 1800, en hoe de operaconventies hieromtrent zich ontwikkelden door de oorlogscultuur, medische opvattingen over muziek en militaristische ideologieën. Cultureel antropoloog en religiewetenschapper Nina ter Laan begaf zich dertien maanden onder artiesten in het Marokkaanse muziekcircuit en laat in haar artikel zien hoe de rijke Marokkaanse muziektraditie zich verhoudt tot religie en politiek. In het artikel van Sanne Thierens beschrijft de musicalwetenschapper hoe Annie M.G. Schmidt, die samen met Harry Bannink in de jaren zestig de eerste origineel Nederlandstalige musicalproductie schreef, zich ambivalent positioneerde ten opzichte van het genre. In het vierde artikel analyseert masterstudent van de studie Cultural Analysis Justin Scholtze het album The Glow Pt. 2 uit 2001 van folkrockband The Microphones binnen een posthumanistisch en ecokritisch kader.
Laat een reactie achter