Historische romans zijn altijd populair geweest bij lezers, maar vormen een extra uitdaging voor de schrijver. Die moet niet alleen zijn personages maar ook een voor het publiek vreemde omgeving tot leven wekken. Het lijkt er niettemin op dat we, niet alleen in Nederland, een kleine hausse in het genre beleven. Hoe zou dat komen? Wat maakt al dat extra werk voor de schrijver de moeite waard? Hoe trouw aan historische feiten moet het eindresultaat zijn? En: zeggen historische romans uiteindelijk niet veel meer over de tijd waarin ze geschreven worden, over nu dus, dan over vroeger?
We spreken met drie auteurs die elk op hun eigen wijze hebben laten zien het genre te beheersen.
Jan van Aken schreef over de pre-Romeinse- en de Romeinse tijd en over Middeleeuwen; De Ommegang stond op de shortlist voor de Libris-prijs en werd bekroond met de Bordewijk-prijs.
Nico Dros publiceerde onlangs Willem die Madoc maakte, een veelgeprezen roman over de onbekende auteur van het beroemde epos Van de Vos Reynaerde.
Gustaaf Peek bracht in het eveneens met bewondering ontvangen A.D, onder meer het gruwelijke bestaan aan boord van een slavenschip tot leven.
Uw gastheren zijn Daan Heerma van Voss en Hans Maarten van den Brink
Donderdag 11 november
Start 20:15 uur
Rozengrachttheater Rozengracht 117, Amsterdam
Tickets: https://boomchicago.nl/nl/evenementen/laten-we-praten/
Corona-check van toepassing. Dwz bewijs bewijs van bewijs (QR-code) van een officiële test.
Laat een reactie achter