Het Reynaertgenootschap slaat nieuwe paden in. De redactie werd verjongd (dankzij de komst van Lisanne Vroomen, Sofie Moors en Pieter Malengier) en er is gestreefd naar meer genderevenwicht. Noord en Zuid blijven elkaar in evenwicht houden. Voortaan wordt evenveel aandacht besteed aan de vernieuwde website (XL) als aan het nieuwe jaarboek (XS). www.reynaertgenootschap.be onderging een spectaculaire metamorfose en werd verrijkt. Het nieuwe jaarboek 34 is er meteen zonder betaalmuur raadpleegbaar, maar ook alle artikels zijn apart als pdf downloadbaar en van twee artikels staat zelfs een uitgebreidere versie op de site dan in het gedrukte boek.
De papieren Tiecelijn telt minder pagina’s, zit qua vormgeving in een nieuw jasje, bevat bijzonder veel fotomateriaal en wordt voortaan sterk thematisch samengesteld. Jaarboek 34 gaat over ‘Verzamel(d)ingen. Het hoofdartikel van de Amerikaanse jezuïet en fabelspecialist professor Greg Carlson (Creighton University, Omaha, Nebraska, VS) vertelt het verhaal van het ontstaan, de groei en de bestemming van zijn indrukwekkende fabelcollectie. In Tiecelijn 34 interviewen zes redacteuren zes Reynaert(boeken)verzamelaars. Het jaarboek bevat recensies van Anne Louise Avery’s Reynard the Fox (Yvan De Maesschalck) en van de nieuwe Reynaertbewerking van Réné Broens (Lisanne Vroomen). Hans Rijns analyseert de Reynaertbewerking van Ernst van Altena uit 1979. Rik Van Daele opent de Groningse private druk Tibeerts laatste strohalm uit 1998, een prachtig collector’s item. Tot slot wordt een in memoriam gewijd aan de Amsterdamse romanist en Renartspecialist Etty Nieboer (1936-2020) (door Paul Wackers) en aan beeldend kunstenaar Wim De Cock (1932-2020), die tien jaar lang de covertekeningen van Tiecelijn maakte (door Rik Van Daele). De cover van het nieuwe jaarboek is opnieuw van de hand van dichter-kunstenaar Lies Van Gasse.
Laat een reactie achter