De beste Nederlandstalige romans van het afgelopen jaar die meedingen naar de Libris Literatuur Prijs 2022 zijn op maandagmiddag 28 februari door juryvoorzitter Ahmed Aboutaleb in Felix Meritis bekendgemaakt. De bekendmaking is te zien via een livestream-verbinding met de Zuilenzaal van Felix Meritis, Amsterdam.
De shortlist:
- Willem die Madoc maakte, Nico Dros – Van Oorschot
- Wormmaan, Mariken Heitman – Atlas Contact
- De Mitsukoshi Troostbaby Company, Auke Hulst – Ambo | Anthos
- De atlas van overal, Deniz Kuypers – Atlas|Contact
- Onze kinderen, Renée van Marissing – Querido
- Aleksandra, Lisa Weeda – De Bezige Bij
De jury:
Ahmed Aboutaleb, burgemeester van Rotterdam
Katja de Bruin, chef boekenredactie VPRO Gids
Femke Essink, neerlandicus en literair criticus voor De Groene Amsterdammer
Alicja Gescinska, filosofe, schrijfster
Theo Hakkert, literair journalist/recensent, voor o.a. Tubantia
Uit het juryrapport:
De 208 titels die afgelopen jaar ingezonden zijn voor de Libris Literatuur Prijs overtuigden de jury eens te meer van de onderscheidende kracht van fictie. De opvallendste romans gingen iets aan met ons gevoel en verstand. Ze zongen ons voor de duur van het verhaal los van de realiteit, om ons er rijker en wijzer weer in te verankeren.
Als íets de nieuwste literatuur kenmerkt, dan is het hoe vertrouwde structuren en tegenstellingen tegen het licht worden gehouden. Wat centrum is en wat periferie hangt bijvoorbeeld maar net af vanuit welk punt je kijkt.
Er zijn romans die laten zien hoe rigide en beklemmend noties als ‘man’ en ‘vrouw’ kunnen zijn en indringend invoelbaar maken hoeveel moed het vergt om in een heteronormatieve maatschappij een eigen weg te zoeken.
Met de romans die het koloniale verleden tot integraal onderdeel van de Nederlandse geschiedenis maken, loopt de literatuur voor op de nationale geschiedschrijving : deze verhalen maken confronterend duidelijk hoe migratieproblematiek generaties lang doorwerkt.
De klimaatroman heeft zich eindelijk in de Nederlandstalige literatuur gevestigd, veelal in de vorm van een dystopie in een niet eens zo verre toekomst. In deze gevallen is het juist zeer alarmerend dat de doemscenario’s steeds minder ver bezijden de realiteit liggen.
Als jury zijn we verheugd dat we met de longlist een dwarsdoorsnede konden presenteren van het beste wat de Nederlandstalige literatuur in 2021 te bieden had.
Tegelijk ging het ons zeer aan het hart dat we ook een aantal sterke romans moesten laten afvallen.
Om blinde vlekken te vermijden hebben we in aanloop naar de longlist stapeltjes gemaakt: hoeveel mannen en vrouwen, hoeveel Vlamingen en Nederlanders, hoeveel debuten, hoeveel auteurs van kleur? Duidelijk werd dat de diversiteit die de maatschappij kenmerkt nog lang niet weerspiegeld wordt in het auteurschap in de Nederlandstalige literatuur, en dat het noodzakelijk is dat uitgeverijen actief blijven investeren in een cultureel divers fonds.
Laat een reactie achter