Iedere maand plaatsen we de korte samenvattingen van nieuw verschenen artikelen in het Handboek Didactiek van Levende Talen Nederlands. Deze maand:
Leren praten over gezamenlijk gelezen literatuur, door Hans Goossen
Het is van belang dat leerlingen in de les Nederlands ervaren hoe zij kunnen opgaan in een verhaalwereld van woorden. In een lezersgerichte aanpak binnen het literatuuronderwijs ervaren leerlingen, dat hun eigen leesbelevingen legitiem en waardevol zijn. In de bespreking van gezamenlijk gelezen literatuur kunnen leerlingen onderling hun eigen leeservaringen vergelijken en verdiepen. Zeker voor het voeren van explorerende groepsgesprekken in het voortgezet onderwijs is voor leerlingen én docenten nog wel ontwikkelwerk gewenst.
Wat is het belang van vakspecifieke taalvaardigheid?, door Lieke Holdinga
Onderzoek wijst uit dat elk vak aandacht moet besteden aan vakspecifieke taalvaardigheid, willen we dat leerlingen écht taalvaardig worden. In de praktijk overheerst echter nog de opvatting dat taalvaardigheidsontwikkeling bij Nederlands hoort. Waarom is dat niet genoeg? En wat kunnen docenten Nederlands betekenen op dit gebied?
Laat een reactie achter