Dat we leven in een tijd van klimaat- biodiversiteits- en milieucrises is bekend, en dat dat een kwestie is waarin taal- en cultuurstudies uitermater relevant zijn ook, maar de aandacht voor dit laatste gegeven groeit de laatste tijd nog steeds hard. De online hulpbron Literature and the Wadden Sea haakt in op dit gegeven en biedt onderwijzers handvaten om cursussen en lessen in te richten waarin literatuur in contact wordt gebracht met kwesties die spelen in de Waddenzee op het gebied van onder andere gemeenschap, natuurbehoud en erfgoed. De website is voornamelijk gericht op universitaire onderwijzers van Nederlandse, Duitse of Deense literatuur, maar kan ook gebruikt worden door onderwijzers in andere vakgebieden die hun studenten in aanraking willen brengen met literatuur, en door docenten op het voortgezet onderwijs.
Literature and the Wadden Sea werkt vanuit het principe dat we literatuur uit en over het Waddengebied beter begrijpen als we kennis hebben van het gebied en de gemeenschappen en geomorfologische en ecologische processen die het vormgeven, maar ook dat we die gemeenschappen en processen beter kunnen duiden door het lezen en analyseren van literatuur over het gebied. De Waddenzee, die bekend staat als de enige en laatste wildernis in Nederland, wordt intensief gebruikt en onderhouden en de toekomst van de Waddenzee is onzeker door sedimentatie, bodemdaling en zeespiegelstijging, maar dat de Waddenzee er in de toekomst heel anders uit zal zien dan nu staat vast. In al deze kwesties staan waarden en gevoelens centraal; juist die thema’s waar literatuur inzicht in biedt.
De website geeft voor verschillende invalshoeken, zoals biodiversiteit, plaatsgevoel, dynamiek, genre, media en geschiedenis aan op welke verschillende manieren dit thema vanuit de talen en met een focus op de Waddenzee bestudeerd zou kunnen worden. Elk thema heeft een lijst met primaire en secundaire literatuur die aansluit bij het onderwerp. Verder zijn er instructies voor creatieve vormen van beoordeling waaronder creatief schrijven en samenwerken met bezoekerscentra aan de Waddenzee, excursies (zowel naar de Waddenzee als elders) en voor het integreren van biologie in een literatuurcursus en vice versa. De website geeft zo verschillende handreikingen om studenten en leerlingen kennis te laten maken met het gegeven dat taal- en literatuurstudie een centrale rol heeft in het denken over hoe we ons verhouden tot de wereld om ons heen, en hoe we dat anders willen en kunnen doen.
Laat een reactie achter