Het profielwerkstuk is een mooi instrument om leerlingen in het voortgezet onderwijs kennis te laten maken met een onderzoeksgebied. Het stimuleren van PWS-onderzoek naar taal- en cultuurgerelateerde onderwerpen zou er ook voor kunnen zorgen dat meer jongeren kiezen voor een talenstudie. Toch is dit nog een redelijk onontgonnen terrein. Er zijn weinig leerlingen die hun PWS schrijven bij een taalvak, en weinig taaldocenten die ervaring hebben met het begeleiden daarvan. Om daar verandering in te brengen, wordt door verschillende universiteiten materiaal ontwikkeld dat leerlingen en docenten op weg kan helpen. Voor talendocenten die benieuwd zijn naar de mogelijkheden om hun leerlingen te begeleiden bij een PWS, heeft het team van Taalwijs.nu samen met de universitaire vaksteunpunten op donderdag 9 juni 2022 deze online workshop ‘Profielwerkstukken voor de talen’ georganiseerd. Dit is het plenaire deel. De komende dagen plaatsen we ook de individuele sessies.
René Appel zegt
Ik heb nogal eens contact met middelbare scholieren die een profielwerkstuk schrijven over het onderwerp ‘straattaal’ (een enkele keer is het onderwerp ’thrillers’). Het is mij opgevallen dat leerlingen zeer slecht zijn voorbereid op zo’n PWS. Ze hebben of geen onderzoeksvraag, een verkeerde of een veel te algemene die simpelweg niet te beantwoorden is. Ze hebben niet geleerd om zich eerst te oriënteren op een onderwerp en daarna pas een onderzoeksvraag te formuleren, enz.