Jaarboek 35 van het Reynaertgenootschap verscheen op 13 november en is op www.reynaertgenootschap.be meteen gratis digitaal beschikbaar voor geïnteresseerden, studenten en onderzoekers. De papieren editie is alvast een hebbeding voor iedereen die van mooi vormgegeven boeken houdt. Bovendien richt de papieren editie zich tot een brede Reynaertcommunity die het werk van het genootschap belangrijk vindt en het financieel ondersteunt in moeilijke/bizarre tijden.
Het nummer opent met een thematisch deel over ‘Vossenfabels’. Rode draad is de fabel van De vos en de ooievaar, die ook speels wordt uitgebeeld op de prachtige cover van Lies Van Gasse, ontslagnemend stadsdichter van Antwerpen. Aan haar bundel Beestjes (Wereldbibliotheek, 2021) wordt overigens een recensie gewijd.
Mark Nieuwenhuis vertaalde de vossenfabels van de vroegmiddeleeuwse Latijnse vertaler Romulus voor het eerst in het Nederlands. Rik Van Daele beschrijft een vossenmarginaaltje uit een veertiende-eeuws Maaslands antifonarium en schrijft ook over het werk van de Antwerpse dierenschilder Karel Verlat (Antwerpen 1824-1890). Peter Everaers laat ons het prachtige grafische werk van Martinus Jacobus van Doorn (Padang 1905-Ukkel 1940) ontdekken aan de hand van de publicatie van De fabel van de vos die zich dood houdt. Herman Cole vond in het Italiaanse Lucca een uitbeelding van de fabel van De vos en de ooievaar die verband houdt met etnische zuiveringen in het Joegoslavië van Tito kort na de Tweede Wereldoorlog. De fabel van De vos en de raaf van de Vlaamse cabaretier Jef Burm gaat volgens Piet Van Bouchaute terug op de versie van de negentiende-eeuwse Brusselse volksverteller Jan De Baets. De naam van Jean de La Fontaine is te vinden in diverse bijdragen van Hans Rijns, ook al omdat in 2021 de herdenking van La Fontaines vierhonderdste geboortedag plaatsvond. Maar niet alleen in onze westerse cultuur worden fabels en dierenverhalen verteld en geïllustreerd. Een indringend interview met sinoloog en boeddholoog Charles Willemen wendt onze blik naar de oosterse traditie.
Tiecelijn 35 bevat ook twee langere, spraakmakende bijdragen. Carel Jansen schrijft het voorlopige slotstuk van een Tiecelijntrilogie over de antisemitische Reynaert van Robert Van Genechten, na eerdere artikels van Wim Gielen over de gedrukte varianten en Egbert Barten over de filmbewerking door Egbert van Putten. Iris Breetvelt van haar kant analyseert het fictieve middeleeuwse personage Reynaert de vos via moderne modellen uit de psychologie en stelt de vraag of we de vos kunnen typeren als een psychopaat.
Tiecelijn 35 sluit af met een beschouwing bij het gedicht ‘Vossendroom’ van Ineke Riem.
Meer info op www.reynaertgenootschap.be en via info@reynaertgenootschap.be.
Laat een reactie achter