- 24 maart 2023 van 16.00 – 17.00 uur
- voor alle leerlingen die overwegen Nederlands te gaan studeren
- door Hanny den Ouden (docent-onderzoeker) en de studenten Julian Pattynama, Thirza van Engelen en Marilene Flipse
Aan de opleiding Nederlandse Taal en Cultuur in Utrecht zijn docent-onderzoekers verbonden die zelf schrijven, en onderzoek doen naar schrijfvaardigheid. Zij gaan bijvoorbeeld na hoe het proces verloopt van ‘een hele brij van gedachten in je hoofd’ tot ‘een lineair georganiseerde tekst’, en ook welke didactische middelen je kunt gebruiken om die processen zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Schrijven is namelijk een van de moeilijkste cognitieve taken: als je daar goede hulp bij krijgt, kan je schrijfontwikkeling zomaar met sprongen vooruitgaan.
In de opleiding Nederlandse Taal en Cultuur wordt -net als in vrijwel andere BA-opleidingen- veel geschreven, vooral op een academische manier. Daar helpen we de studenten Nederlands in Utrecht goed bij, bijvoorbeeld met een ‘schrijfleerlijn’ door al onze eerstejaars cursussen heen.
Maar omdat we óók onderzoekers zijn, willen we graag weten hoe we dat nog beter kunnen doen.
Een van de vragen die we onszelf stellen, luidt: is er een positieve wisselwerking tussen academisch en creatief schrijven; als mensen de ene vorm van schrijven veel praktiseren, werkt dat dan ook goed door op de andere vormen? Om daar achter te komen zijn we dit jaar een zogenoemde ‘schrijfklas’ begonnen: een kleine groep studenten Nederlands die elke maandagavond bij elkaar komt en telkens een paar weken werkt aan academische schrijfvaardigheid en dan weer een paar weken aan creatieve schrijfvaardigheid. In het creatieve domein zijn tot nog toe poëzie en de historische roman als genres beoefend. In beide gevallen werd dat gedoceerd door een professionele dichter en schrijver.
Tijdens de wekelijkse bijeenkomsten wordt veel geschreven en uitgewisseld. Zo ontdekken de studenten wat voor type schrijver zij zijn, ontwikkelen ze gezamenlijk hun creatieve en academische schrijfvaardigheid én leren ze veel over goed schrijverschap.
In dit proefcollege vertelt docent-onderzoeker Hanny den Ouden over waarom het schrijven van goede teksten zo’n moeilijke taak is, over het belang van goed schrijfonderwijs en hoe creatief en academisch schrijven elkaar kunnen versterken. De studenten vertellen welke historische figuren zij aan het uitwerken zijn tot korte verhalen, hoe zij dat doen, en wat ze hiervan leren. Ook doen ze met jullie een poëzie-oefening.
Leg je pen maar klaar! Aanmelden kan door een email te sturen naar Els Stronks (e.stronks@uu.nl)
Laat een reactie achter