Het lijkt bijna onnodig om het immense belang van lezen te onderstrepen. Goed kunnen lezen én begrijpen wat je leest, is broodnodig: om goed te kunnen leren enerzijds, om simpelweg te kunnen functioneren in deze complexe, talige kennismaatschappij anderzijds. Helaas tonen de laatste PIRLS-resultaten aan dat het gemiddelde leesvaardigheidsniveau van de Vlaamse en Nederlandse kinderen daalt.
We lanceren vandaag Les in lezen, een inspiratiegids voor effectief leesonderwijs in het kleuter-, lager en secundair onderwijs, op lesinlezen.be.
Deze inspiratiegids bestaat uit 16 inspiratiefiches waarmee we een steentje willen bijdragen aan effectief leesonderwijs. Deze gids is geen handvat waarmee je als school je volledige leesbeleid kan uittekenen of kritisch evalueren. Wél ruimt de gids misverstanden over effectief leesonderwijs uit de weg, en biedt hij inspiratie voor effectieve leesinterventies voor alle onderwijsniveaus.
Enkele voorbeelden:
- Waarom werk je best al van in de kleuterklas aan de basis van geschreven taal?
- Haal je risicolezers uit de les voor extra ondersteuning?
- Wat is het belang van achtergrondkennis om goed te kunnen lezen?
- Helpt inzetten op leesmotivatie om betere lezers te maken van kinderen?
Op lesinlezen.be vind je, naast deze inspiratiegids, ook de umbrella review, een systematische meta-review die alle essentiële aspecten leren behandelt in alle niveaus van het leerplichtonderwijs. Tot slot kan je er ook het wetenschappelijk rapport lezen waar de 22 Lezen-op-School-projecten beschreven, geanalyseerd en geëvalueerd worden.
Meer informatie: https://www.uantwerpen.be/nl/projecten/les-in-lezen/
Laat een reactie achter