In dit themanummer reflecteren de medewerkers op het werk van de biograaf en in het bijzonder diens relatie met het bronmateriaal. De bronnen in biografisch onderzoek – of juist de afwezigheid van bronnen – vormen de kern van het werk van een biograaf. De ene biograaf heeft een leven te beschrijven van iemand die alles heeft bijgehouden op papier of op zijn computer. Een ander moet het doen met de verhalen van derden en weet dat er veelmateriaal verbrand of gewist is, of erger, bewaard wordt in een archief maar nog vijftig jaar niet gebruikt mag worden. De bronnen kunnen een biograaf voor verschillende dilemma’s en moeilijke kwesties stellen. Om de diversiteit van die kwesties aan te tonen, hebben we geprobeerd verschillende perspectieven te belichten. De manier waarop de biograaf omgaat met ziekte in het leven van zijn subject. De houding van de biograaf ten opzichte van het materiaal: hoe ver mag je gaan met je verbeelding, en mag je überhaupt je fantasie gebruiken? Zijn de tegenstellingen tussen feit en fictie met elkaar te verenigen? Gaat het om de waarheid vanuit een persoonlijke visie of een verbeelde waarheid? Kies je voor een romanfiguur, het ‘geheime zelf’ of voor de feiten en niets dan de feiten? Het komt allemaal in dit nummer aan bod.
Inhoud
Maria Vlaar. Het geheime zelf of de zinkgaten van de biograaf
Ernestine Hoegen. Waarneming en verbeeldingskracht als biografisch instrument
Bert Govaerts. De draaischijf van de geschiedenis. Joris Diels als romanpersonage en als theaterdirecteur
Kristien Hemmerechts. De mens Flam. Over de brieven en dagboeken van Leopold Flam
Guido Van Wambeke. Het oorlogsdagboek van Leopold Flam. Feiten, fictie en een hypothese
Hans Renders. Een ziek lichaam, een zieke geest. Het laatste taboe
David Veltman. Een ‘tastbare en verwisselbare realiteit’. Ziekte in de hedendaagse schrijversbiografie Lodewijk Verduin. ‘Over smaak dient getwist te worden’. Nanne Tepper als muziekrecensent
Manu van der Aa. De nalatenschapsaangifte als biografische bron .
Bertram Mourits. De viool van Anna Blaman
Martien J.G. de Jong. Gefluister in de coulissen. Aantekeningen bij een biografie
Annette Portegies. De biograaf en het oog van de tijd . Antwoord aan Martien J.G. de Jong
Meer info op de website van Amsterdam University Press: : https://www.aup-online.com/content/journals/13775294/browse
Laat een reactie achter