Hoe kan ons onderwijs betere punten halen? In het dossier School maken van de lage landen pleiten een Nederlandse en een Vlaamse expert samen voor een herwaardering van kennis, kunde en basisvaardigheden, want: ‘Iets onder de knie krijgen: dat geeft pas voldoening.’ En: ‘Leesplezier is overschat. Hoe kun je plezier ervaren als je technisch onvoldoende kunt lezen?’ Kortom: ‘De lat moet nét iets hoger.’
Je vindt er ook een pleidooi voor de hogescholen, ziet waarom het kunstonderwijs de tijdgeest mee heeft en ontdekt waarom de overheid te weinig grip heeft op de scholen.
Naast het dossier gaat het in het nieuwe nummer over weldadig onkruid in de taaltuin, klimaatboeken voorbij doem en dystopie, vaderlandse verdwazing in de canon, het Nederlandse Slavernijmuseum, boze vrouwen in de kunsten en waar jongeren hun informatie over literatuur halen.
En uiteraard lees je weer heel wat recensies van recente romans, dichtbundels en taal- en geschiedenisboeken.
Nog geen abonnee? Surf naar de website en kies voor een combi, papieren of digitaal jaarabonnement. Of vraag eenmalig een proefnummer aan!
Laat een reactie achter