De nominaties voor de Herman de Coninckprijs worden, naar goede gewoonte, bekendgemaakt op 21 februari, de verjaardag van Herman de Coninck. Hij zou vandaag 80 jaar geworden zijn.
In 2024 heeft de Herman de Coninckprijs betrekking op de dichtbundels die tussen 1 januari 2023 en 31 december 2023 zijn verschenen. In totaal werden door de uitgevers 111 bundels ingestuurd, waarvan 28 debuten. Eén van de genomineerde bundels moet een debuut zijn.
Het prijzengeld bedraagt 7.500 euro. De bekendmaking van de laureaat en de uitreiking vinden plaats op 21 maart 2024 (Wereld Poëziedag) bij Platform in Antwerpen.
De jury
De jury bestaat dit jaar uit Uschi Cop, Sophie Kok, Emma Lesuis, Mirjam van Hengel (voorzitter) en Steven Vanackere.
Op de website van de Herman de Coninckprijs vindt u meer informatie over de juryleden.
De genomineerden
Robin Block, Handleiding voor Ontheemden (Atlas Contact)
Micha Hamel, Is daar iemand (Pluim)
Erwin Hurenkamp, Nu we er toch zijn (Querido)
Ruth Lasters, Tijgerbrood (Uitgeverij Van Oorschot)
Jens Meijen, Sunset industries (De Bezige Bij)
Dewi de Nijs Bik, Indolente (De Arbeiderspers)
Uit het juryrapport
Robin Block, Handleiding voor ontheemden
‘[De kern van de bundel] is de zoektocht naar onrecht en het recht om te bestaan en op iedere pagina is duidelijk dat de taal nodig is bij deze zoektocht. Met gebruikmaking van alle mogelijke vormen biedt Handleiding voor ontheemden plaats aan de modderstromen én het zonlicht uit het verleden: wrang, confronterend, komisch en in alle opzichten speels.’
Micha Hamel, is daar iemand
‘De grote gave van deze bundel is dat Hamel zijn onderwerp via de taal meer dan zwaarte alleen meegeeft: humor, ontroering […], wanhopige én vrolijke verwarring, schoonheid, hoop. Zijn taal reguleert de chaos zodat wij er zicht op krijgen en laat tegelijkertijd die chaos intact: een indrukwekkend evenwicht.’
Erwin Hurenkamp, Nu we er toch zijn
‘Hurenkamp heeft een overtuigend debuut geschreven met een duidelijke artistieke visie. Zijn gedichten lijken geaard te zijn in ervaring maar los te staan van tijd en ruimte, ze zijn beschikbaar, open. Dat betekent niet dat ze geen vragen oproepen. Bevinden we ons in een oerbos in het verleden, in een vochtig dichtgroeiend huis in het heden, of in een nederzetting in de nabije toekomst?’
Ruth Lasters, Tijgerbrood
‘Lasters’ beelden zijn sterk en stevig. Haar gedichten ontlokken de lezer het ene moment een glimlach van warme herkenning, het volgende dwingen ze een onthutste adempauze af. Braaf is de bundel niet, doortastend, grondig en soms radicaal. Terwijl Lasters haar moedertaal zelf omschrijft als “maffioos”, slaagt ze er in die taal soepel te beheersen en er toegankelijke poëzie met lef uit te puren: poëzie die je recht aankijkt.’
Dewi de Nijs Bik, Indolente
‘De Nijs Bik heeft met Indolente een fascinerend en opwindend debuut geschreven, waarvan de beelden zich naar binnen branden […]. Gruwelijk en krachtig zijn de verhalen die De Nijs Bik vertelt over koloniale uitbuiting; prachtig en verleidelijk is de taal waarmee ze de schelpen uit ons Zeeuwse heden karakteriseert en verbindt met die uit de historie.’
Jens Meijen, Sunset Industries
‘Meijen, een ijzersterk observator, leidt de lezer door een vervreemdende en verdwijnende wereld waarin de sfeer heel consequent en de taal steeds nieuw is. Door in en uit te zoomen ervaart de lezer zijn gedichten als persoonlijk en intiem terwijl hij het onbevattelijk grote onderwerp van de ondergang van de mensheid en de wereld aankan.’
Laat een reactie achter