Zes onderzoekers van de Radboud Universiteit Nijmegen hebben hun krachten gebundeld om de organisatie van het literatuuronderwijs in de bovenbouw van het vwo scherper in kaart te brengen. Uniek is daarbij dat ze de verschillende taalvakken met elkaar vergelijken.
Concreet willen ze ontdekken welke teksten door docenten Nederlands, Engels, Duits, Spaans en Frans in Nederland worden ingezet in het literatuuronderwijs in de bovenbouw vwo. Ook willen ze achterhalen welke factoren deze tekstselecties beïnvloeden. Op basis van het onderzoek hopen ze scherper in beeld te krijgen hoe het literatuuronderwijs in Nederland eruitziet, zodat ze het ook gerichter kunnen helpen verbeteren, over de grenzen van de schoolvakken heen.
Onderdeel van het onderzoek is een enquête (gemiddelde invulduur: circa 15 minuten). Docenten die willen meewerken aan het onderzoek, kunnen deze invullen via deze link: https://radboudletteren.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_3ElnOI4ncKPU7NI
Wie vragen heeft over het onderzoek, kan zich wenden tot een van de betrokken onderzoekers: dr. Yvonne Delhey, dr. Jeroen Dera, dr. Lindsay Janssen, dr. Sabine Jentges, dr. Maaike Koffeman of Marloes Mekenkamp MA.
Laat een reactie achter