(English version below)
Op 22 november 2024 vindt in de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde (KANTL) in Gent het jaarlijkse Taal-en-Tongval-symposium plaats. Het thema van deze editie is ‘Taal en inclusie’ en richt zich op empirische benaderingen van de relatie tussen taaldiversiteit en maatschappelijke inclusie.
Sociolinguïsten en toegepaste taalwetenschappers zijn traditioneel geïnteresseerd in de centrale rol van taal in (on)gelijke kansen en toegang tot middelen en voorzieningen. Het toegenomen activisme voor sociale rechtvaardigheid heeft de afgelopen jaren de interesse verder aangewakkerd voor het belang van taal voor de inclusie, emancipatie en participatie van achtergestelde groepen, waaronder etnische minderheden, LGBTQIA+-personen, mensen met een beperking en laaggeletterden.
Talrijke studies hebben aangetoond dat de perceptie van accenten of andere talige signalen van iemands socio-economische, regionale of etnische achtergrond kan leiden tot discriminatie of oneerlijke oordelen, bijvoorbeeld in een rekruteringscontext (Spence et al. 2022). Etnografisch en interactioneel-sociolinguïstisch onderzoek heeft de complexe rol van taal en meertaligheid aangetoond in ‘poortwachtersituaties’ zoals sollicitatiegesprekken (Roberts 2013; Van de Mieroop et al. 2021), medische consulten (Cox & Maryns 2021; van Hest & De Wilde 2021), asielverhoren (Maryns 2006) en onderwijs (Van Avermaet et al. 2018). Experimentele studies hebben de roep om genderinclusief taalgebruik ondersteund (Redl 2021; Sczesny et al. 2016; Vervecken et al. 2015) en de voordelen van eenvoudig taalgebruik aangetoond (Pander Maat & Gravekamp 2022).
Studies over taal en inclusie hebben echter ook aandacht besteed aan spanningen, dubbelzinnigheden en tegenstrijdigheden die kunnen ontstaan. Zo blijken stereotiepe percepties van taalvariatie niet automatisch tot discriminerende oordelen te leiden (Levon 2020; Lybaert et al. 2022). In institutioneel taalbeleid moeten emancipatorische principes vaak worden verzoend met praktische en financiële beperkingen, waardoor volledige inclusie of gelijkheid moeilijk te realiseren kan zijn. De taalstrategieën die worden gepropageerd als inclusief zijn misschien niet voor iedereen begrijpelijk, kunnen onbedoelde uitsluitingseffecten hebben (bijv. het vermijden van seksegerelateerde termen in communicatie over zwangerschap en pasgeborenen, Gribble e.a. 2022), of hebben misschien niet hetzelfde inclusieve potentieel over culturen heen (bijv. het gebruik van ‘person-first language’, Buijsman e.a. 2023). Gezien de sterk gepolitiseerde aard van debatten over inclusiviteit en taal, kan de waarde van empirisch werk over dit onderwerp niet worden onderschat.
We verwelkomen daarom abstracts voor bijdragen van 20 minuten waarin empirische benaderingen van taal en inclusie worden gepresenteerd. De gekozen benadering kan zowel kwantitatief als kwalitatief zijn en de focus kan liggen op het Nederlands of op andere talen.
Mogelijke onderwerpen zijn:
- Accent bias
- Discriminatie op basis van taal
- De rol van taal in (on)gelijke kansen of (on)gelijke toegang voor minderheidsgroepen in verschillende contexten
- De ontwikkeling en evolutie van attitudes ten opzichte van taalvariatie en -diversiteit gedurende het hele leven
- Genderneutraal taalgebruik en andere vormen van inclusief taalgebruik
- Taalvariatie en meertaligheid in het onderwijs
- Vertalen en tolken voor gelijke toegang
- Taaltechnologie als middel voor inclusieve communicatie
- Laaggeletterdheid en inclusie
- Gebarentaal en inclusie
- Dekolonisatie van taal in verschillende soorten discours
- Methodologische uitdagingen in de studie van taal en inclusie
- Inclusie in taalkundig onderzoek en taalpedagogie (bijv. diversificatie van datasets en bestudeerde talen)
Organisatoren:
Sofie Decock, Chloé Lybaert, Ellen Simon & Sarah Van Hoof (Universiteit Gent)
Keynotes
We verwelkomen dit jaar Erez Levon (University of Bern, thema: accent bias), Henk Pander Maat (Universiteit Utrecht, thema: begrijpelijke taal en leesbaarheid) en Katrijn Maryns (Universiteit Gent, thema: meertaligheid in de asielprocedure) als onze keynotesprekers.
Abstracts voor presentaties (max. 500 woorden, exclusief referenties) moeten uiterlijk op 15 april 2024 worden ingediend bij taalentongval2024@ugent.be. Vermeld in de e-mail uw naam en affiliatie en die van eventuele coauteurs. Abstracts kunnen in het Nederlands of Engels worden geschreven. Uiterlijk 6 mei 2024 volgt bericht van aanvaarding. Presentaties kunnen in het Nederlands of Engels worden gegeven.
ENG
CALL FOR PAPERS
Taal & Tongval colloquium 2024: Language and inclusion
The 2024 edition of the annual Taal & Tongval colloquium will take place at the Royal Academy for Dutch Language and Literature (KANTL) in Ghent on 22 November 2024. With ‘Language and inclusion’ as its theme, the colloquium focuses on empirical approaches to the relationship between linguistic diversity and societal inclusion.
Sociolinguists and applied linguists have for a long time taken an interest in the pivotal role of language in (un)equal opportunities, access to resources, and life outcomes. The rise of activism for social justice has in recent years reignited the interest in the importance of language for the inclusion, emancipation and participation of disadvantaged groups, including ethnic minorities, LGBTQIA+ people, people with disabilities and the low literate.
Numerous studies have demonstrated that perceptions of accents or other linguistic markers of one’s socio-economic, regional or ethnic background can feed into discriminatory behavior or unfair judgments, for instance in employment contexts (Spence et al. 2022). Ethnographic and interactional-sociolinguistic research has demonstrated the complex role of language and multilingualism in gatekeeping situations such as job interviews (Roberts 2013; Van de Mieroop et al. 2021), medical consultations (Cox & Maryns 2021; van Hest & De Wilde, 2021), asylum interviews (Maryns 2006) and education (Van Avermaet et al. 2018). Experimental studies have corroborated calls for gender-fair language (Redl 2021; Sczesny et al. 2016; Vervecken et al. 2015) and have demonstrated the advantages of simple language (Pander Maat & Gravekamp 2022).
However, studies on language and inclusion have also addressed tensions, ambiguities and contradictions that may emerge. Stereotypical perceptions of language variation may not automatically lead to discriminatory judgments (Levon 2020; Lybaert et al. 2022). In many institutional language policies, emancipatory principles have to be reconciled with practical and financial constraints, which may render full inclusion or equality difficult to achieve. The linguistic strategies that are advocated as the inclusive ones may not be comprehensible to everyone, may have unintended exclusionary effects (e.g., desexed terms in communication about pregnancy and newborn care, Gribble et al. 2022), or may not have the same inclusive potential cross-culturally (e.g. the use of ‘person-first language’, Buijsman et al. 2023). Given the highly politicized nature of debates on inclusivity and language, the value of empirical work on the topic cannot be underestimated.
We therefore welcome the submission of abstracts for 20-minute presentations of empirical studies on language and inclusion. The approach adopted can be quantitative as well as qualitative and the focus can be on Dutch or other languages.
Possible topics include:
- Accent bias
- Language-based discrimination
- The role of language in (un)equal outcomes or (un)equal access for minority groups in various settings
- The development of attitudes towards language variation and diversity across the lifespan
- Gender-fair language and other types of inclusive language use
- Language variation and multilingualism in education
- Translation and interpreting for equal access
- Language technology as a means for inclusive communication
- Low literacy and inclusion
- Sign language and inclusion
- Decolonizing language in different types of discourse
- Methodological challenges in the study of language and inclusion
- Inclusion in linguistic research and language pedagogy (e.g. diversifying datasets and studied languages)
Organizers:
Sofie Decock, Chloé Lybaert, Ellen Simon & Sarah Van Hoof (Ghent University)
Keynote speakers
We welcome Erez Levon (University of Bern, topic: accent bias), Henk Pander Maat (Universiteit Utrecht, topic: readability and text comprehension) and Katrijn Maryns (Universiteit Gent, topic: multilingualism in the Belgian asylum procedure) as keynote speakers this year.
Abstract proposals for presentations (max. 500 words, references excluded) are to be submitted to taalentongval2024@ugent.be at the latest by 15 April 2024. Please state your name and affiliation, as well as those of any co-authors, in the e-mail. Abstracts can be written in Dutch or English. Notification of acceptance will be given by 6 May 2024. Presentations can be given in Dutch or English.
Referenties/references
Buijsman, R., Begeer, S., & Scheeren, A. M. (2023). ‘Autistic person’ or ‘person with autism’? Person-first language preference in Dutch adults with autism and parents. Autism, 27(3), 788-795. https://doi.org/10.1177/13623613221117914
Cox, A., & Maryns, K. (2021). Multilingual consultations in urgent medical care. The Translator, 27(1), 75-93. https://doi.org/10.1080/13556509.2020.1857501
Gribble, K. D., Bewley, S., Bartick, M. C., Mathisen, R., Walker, S., Gamble, J., Bergman, N. J., Gupta, A., Hocking, J. J., & Dahlen, H. G. (2022). Effective Communication About Pregnancy, Birth, Lactation, Breastfeeding and Newborn Care: The Importance of Sexed Language. Frontiers in Global Women’s Health, 3. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fgwh.2022.818856
Levon, E., Sharma, D., Watt, D., & Perry, C. (2020). Accent Bias in Britain. Attitudes to Accents in Britain and Implications for Fair Access. Project Report. Queen Mary University London & University of York. https://accentbiasbritain.org/wp-content/uploads/2020/03/Accent-Bias-Britain-Report-2020.pdf
Lybaert, C., Van Hoof, S., & Deygers, B. (2022). The influence of ethnicity and language variation on undergraduates’ evaluations of Dutch-speaking instructors in Belgium: A contextualized speaker evaluation experiment. Language & Communication, 84, 1-19. https://doi.org/10.1016/j.langcom.2022.01.004
Maryns, K. (2006). The Asylum Speaker. St. Jerome.
Pander Maat, H., & Gravekamp, J. (2022). Kan een tekst te simpel zijn? Hoe lager en hoger opgeleiden oordelen over eenvoudige taal. Tijdschrift voor Taalbeheersing, 44(2), 62-90. https://doi.org/10.5117/TVT2022.2.002.MAAT
Redl, T. (2021). Masculine generic pronouns: Investigating the processing of an unintended gender cue.
Roberts, C. (2013). The gatekeeping of Babel: Job interviews and the linguistic penalty. In A. Duchêne, M. Moyer & C. Roberts (Eds.), Language, Migration and Social Inequalities. A Critical Sociolinguistic Perspective on Institutions and Work (pp. 81-94). Multilingual Matters.
Sczesny, S., Formanowicz, M., & Moser, F. (2016). Can Gender-Fair Language Reduce Gender Stereotyping and Discrimination? Frontiers in Psychology, 7. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.00025
Spence, J. L., Hornsey, M. J., Stephenson, E. M., & Imuta, K. (2022). Is Your Accent Right for the Job? A Meta-Analysis on Accent Bias in Hiring Decisions. Personality and Social Psychology Bulletin, 01461672221130595. https://doi.org/10.1177/01461672221130595
Van de Mieroop, D., De Dijn, M., Jacobs, C., & Schoofs, K. (2021). Is een doorgedreven ‘taligheid’ van sollicitatiegesprekken altijd wenselijk? Een discoursanalytische blik op sollicitatiegesprekken met mensen met een migratieachtergrond van de eerste generatie. Verslagen & Mededelingen van de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal en Letteren, 131(2), 127-165.
Van Avermaet, P., Slembrouck, S., Van Gorp, K., Sierens, S., & Maryns, K. (Eds.). (2018). The multilingual edge of education. https://doi.org/10.1057/978-1-137-54856-6
van Hest, E., & De Wilde, J. (2021). Talen en spiralen: Kennis en besluitvorming in anticonceptieconsultaties met een taalbarrière. Tijdschrift voor Taalbeheersing, 43(2), 115–138. https://doi.org/10.5117/tvt2021.2.003.vanh
Vervecken, D., Gygax, P. M., Gabriel, U., Guillod, M., & Hannover, B. (2015). Warm-hearted businessmen, competitive housewives? Effects of gender-fair language on adolescents’ perceptions of occupations. Frontiers in Psychology, 6. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.01437
Laat een reactie achter