Van 28 september tot 5 oktober vieren we voor de tiende keer onze prachtige taal tijdens de Week van het Nederlands. Dat doen we dit jaar samen met de Nederlandse columnist en influencer Cesar Majorana (1996) en de Vlaamse schrijver en columnist Mohamed Ouaamari (1991). Zij verkondigen tijdens de Week hun liefde voor de taal, en vooral voor alles wat ‘Nieuw in het Nederlands’ is.
Nieuw in het Nederlands
Cesar en Mohamed zijn zelf allesbehalve nieuw in het Nederlands. Wel zijn ze beiden eindeloos gefascineerd door de nieuwigheden die opduiken in onze taal. De komende maanden verdiepen ze zich in dit thema en maken ze er samen een performance over. Tijdens de Week van het Nederlands trekken ze langs scholen en andere podia in de Lage Landen met hun heerlijk humoristische viering van de veelzijdigheid van onze taal. Verwacht geen gortdroge analyse of stand van zaken, maar een sprankelende hulde aan het Nederlands.
Wie zijn Cesar en Mohamed?
Cesar Majorana (1996) heeft een vaste rubriek in de Volkskrant en is columnist in de VPRO Gids. Eerder presenteerde hij de talkshow Club Hub op NPO3 en was hij te horen op Radio 1 als Druktemaker. Vandaag bereikt hij als influencer een miljoenenpubliek met zijn video’s over wijn en mode. Hij heeft vmbo-tl afgerond en behaalde een master aan het Sandberg Instituut. Als schrijver en kunstenaar houdt hij zich bezig met thema’s als het internet, cultuur en metaforen. Cesar vindt het fascinerend hoe het internet ons taalgebruik permanent heeft veranderd en is van mening dat nieuwe tekstvormen, zoals e-mails of appjes, meer aandacht verdienen. In 2019 nam hij deel aan de jaarlijkse schrijfresidentie van deBuren in Parijs.
Cesar : “Het internet heeft ons taalgebruik permanent veranderd, daar houd ik van. Mensen die lak hebben aan hoofdletters en ze nooit nog gebruiken, het ontstaan van sexting en smibologie, de ontdeking van ChatGPT en het rijmwoordenboek. Of luisteren naar podcasts, maar dan op snelheid anderhalf.”
Mohamed Ouaamari (1991) is auteur, gewezen columnist van de Vlaamse krant De Morgen en werkt momenteel als televisieproducer. Zijn debuut Groetjes uit Vlaanderen, over opgroeien tussen twee werelden, verscheen in 2020 bij Prometheus en werd lovend onthaald. In 2023 volgde bij dezelfde uitgever zijn romandebuut Gesloten wegens omstandigheden. Mohamed heeft een scherpe kijk op de actualiteit en de samenleving, die hij becommentarieert met veel gevoel voor humor. Hij is ook geïntrigeerd door jongerentaal en -cultuur. Vorig jaar begeleidde hij de leerlingen van een Antwerpse school bij het schrijven van (kort)verhalen, in het kader van de campagne ‘Vrienden voor het lezen’. Net als Cesar nam Mohamed in 2019 deel aan de schrijfresidentie van deBuren.
Mohamed: “Ik vind het nog altijd grappig dat ik na het schrijven van twee boeken en een hele resem columns vaak het compliment krijg dat ik goed Nederlands kan.”
Over de Week van het Nederlands
Sinds 2015 zet de Week van het Nederlands de Nederlandse taal jaarlijks een week lang in de bloemetjes. De organisatie van de Week is in handen van Vlaams-Nederlands huis deBuren en wordt financieel gesteund door de Nederlandse Taalunie. Ieder jaar worden twee ambassadeurs gekozen, één uit Nederland en één uit Vlaanderen, die het hele taalgebied dat jaar meenemen in hun enthousiasme over de Nederlandse taal.
In 2023 maakten Esohe Weyden en Pete Wu een performance waarmee ze tijdens de Week van het Nederlands op tournee gingen langs scholen en andere podia. Eerdere ambassadeursduo’s waren Raf Njotea en Joost Oomen (2022), Elfie Tromp en Jaouad Alloul (2021), Radna Fabias en Wannes Cappelle (2020) en Ellen Deckwitz en Ish Ait Hamou (2019).
Tijdens de Week wordt ook een Taalkrant uitgebracht vol leuke opdrachten voor in de klas of daarbuiten, en een speciaal lespakket dat tijdens de Week kan worden ingezet in de klas.
De Week wordt niet gemaakt door deBuren en de Taalunie alleen: talloze verenigingen en organisaties uit de Lage Landen en daarbuiten zetten activiteiten op touw om het Nederlands in de schijnwerpers te zetten. Dankzij het enthousiasme en de inzet van die partners groeit het bereik van de Week van het Nederlands ieder jaar.
Laat een reactie achter