• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Inclusie door aandacht voor het slavernij- en het koloniaal verleden

28 juni 2024 door Ömer Demirözcan 2 Reacties

Binnenkort is het 1 juli, Keti Koti, en er komen nieuwsitems langs die te maken hebben met het slavernij- en het koloniaal verleden. In verschillende steden wordt nagedacht over de invulling van de herdenking en de viering van de afschaffing van slavernij. Hoe kunnen we op school aandacht besteden aan deze thema’s? Hieronder enkele tips

  • Laat je informeren, ga op zoek naar kennis – je hoeft niet alles te weten, er zijn wel veel manieren waarop je kennis kunt ophalen, zie hieronder.
  • Streef naar een veilige omgeving in de klas waarin je komt met feitenkennis en zorg ervoor dat er ruimte is voor emoties. Erken de pijn van discriminatie en maak anderen daarvan bewust. Mochten mensen vragen hebben of er wordt gediscrimineerd in Nederland? Wijs op onderzoeken van het centraal bureau voor de Statistiek (zie hier) en laat ze even kijken op X (voorheen Twitter) bij de reacties die worden gegeven op Akwasi of Sylvana Simons.
  • In de les zou je het kunnen hebben over zwarte rolmodellen denk aan hedendaagse rolmodellen of bekende rolmodellen als Nelson Mandela, Rosa Parks, Muhammad Ali, maar ook deze Afrikaanse helden en heldinnen kunnen interessant zijn. En in deze video leer je meer over de uitvinders van o.a. het stoplicht, de mixer en de wc-rolhouder.
  • Bekijk en bespreek ook toegankelijke video’s zoals ‘Wit is ook een kleur’, met o.a. de poppentest, of ‘Alleen in de klas’ over discriminatie in de klas of een ‘School die kleur bekent’.
  • Bekijk en bespreek Netflixseries zoals ‘Colin in Black and White’ waarin Colin Kaepernick vertelt over zijn jeugd terwijl hij verkeert tussen hoge ambities, en zijn weg zocht tussen ras-, klasse- en cultuurverschillen. Een andere tip is ‘Blood Brothers: Malcolm X & Muhammad Ali’ over de succesverhalen, maar ook de uitdagingen waar zij mee te maken hadden.
  • Organiseer een Keti Koti Dialoogmaaltijd: nodig ouders, leerlingen en medewerkers uit – zorg voor gespreksstof en lekker eten (Heri Heri) of doe mee, laat je informeren (www.ketikotitafel.nl).
  • Niet alleen rondom Keti Koti aandacht hebben voor het slavernij/koloniaal verleden, zorg ervoor dat het op verschillende momenten terugkomt.
  • Ga met leerlingen naar een Keti Koti viering op 1 juli.
  • Ga op stap: naar het Wereldmuseum in Amsterdam naar de tentoonstelling ‘Onze koloniale erfenis’, of boek een rondleiding bij The Black Archives in Amsterdam.
  • Ga in gesprek met organisaties die zich inzetten voor inclusie, bijvoorbeeld Fawaka wereldburgerschap, Ninsee, Controle Alt Delete, KIS (kennisplatform inclusief samenleven), Stichting Cosmicus en Black Achievement Month
  • Binnen de academische wereld is er onderzoek gedaan, o.a. door Karwan Fatah-Black, Gloria Wekker en Guno Jones.
  • Er zijn genoeg boeken geschreven over dit thema, loop een boekenwinkel in en vraag ernaar. Bekende boeken van o.a. Cynthia McCleod, maar ook Wij slaven van Suriname (Anton de Kom), Het antiracisme handboek (Chanel Matil Lodik) of Keti Koti (Janice Deul) zijn boeken waar je passages uit kunt halen voor de klas.
  • Veel websites en social media: withuiswerk.nl en volg Omroep Zwart of mensen zoals Mitchell Esajas.
  • Volg podcasts o.a. ‘De plantage van onze voorouders’, ‘Sporen van Slavernij: de erfenis’ en ‘Kweekje’.
  • Laat mensen, als ze daarmee instemmen, persoonlijke verhalen delen (gastlessen) rondom discriminatie op huidskleur: niet iedereen kent het narratief van bijvoorbeeld iemand met een koloniale achternaam die daarmee dagelijks wordt herinnerd aan het slavernijverleden.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Neerlandistiek voor de klas Tags: keti koti, slavernij

Lees Interacties

Reacties

  1. L. Roessingh zegt

    28 juni 2024 om 12:10

    Waar blijft de aandacht voor Indië, njais, indo’s, blauwen, de Canneheuveltjes, de kostschool van…, Van de suiker in de tabak, enz. enz. enz? En het slavernijverleden dat ook daar speelde? Van Zuid-Afrika tot Ceylon tot Achter-Indie enz? En het sexisme en de vrouwenuitbuiting die daar nog lang na de afschaffing van de slavernij zo’n grote, verzwegen rol speelde?

    Beantwoorden
  2. Zafer zegt

    29 juni 2024 om 10:18

    Raar dat men geen aandacht aan Malcolm X geeft.

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Leo Vroman • Gras hooi

maar de geur van hooi
is dood zo mooi
als dorrend vel
of groeiend gras

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

MUUR

’k Ben ouder dan ik ben, een muur om naar te kijken,
voegen en steen, vroeger in steen gemetste lijken.
Wie mij verwijt kan klimmen naar wat ik onttrek,
kan over puntig glas mijn binnenkant bereiken.

Bron: datering: 1969-1970; Begane grond, postuum verschenen, 1985

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1943 Johan Taeldeman
sterfdag
1935 Jan Bergsma
➔ Neerlandicikalender

Media

Gerard Kornelis van het Reve – Kerstbrief (1963)

Gerard Kornelis van het Reve – Kerstbrief (1963)

23 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Publieke Intellectuelen: Maria Dermoût

Publieke Intellectuelen: Maria Dermoût

22 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Lidy Zijlmans: bijna vijftig jaar ervaring in de NT2

Lidy Zijlmans: bijna vijftig jaar ervaring in de NT2

22 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d