Binnenkort is het 1 juli, Keti Koti, en er komen nieuwsitems langs die te maken hebben met het slavernij- en het koloniaal verleden. In verschillende steden wordt nagedacht over de invulling van de herdenking en de viering van de afschaffing van slavernij. Hoe kunnen we op school aandacht besteden aan deze thema’s? Hieronder enkele tips
- Laat je informeren, ga op zoek naar kennis – je hoeft niet alles te weten, er zijn wel veel manieren waarop je kennis kunt ophalen, zie hieronder.
- Streef naar een veilige omgeving in de klas waarin je komt met feitenkennis en zorg ervoor dat er ruimte is voor emoties. Erken de pijn van discriminatie en maak anderen daarvan bewust. Mochten mensen vragen hebben of er wordt gediscrimineerd in Nederland? Wijs op onderzoeken van het centraal bureau voor de Statistiek (zie hier) en laat ze even kijken op X (voorheen Twitter) bij de reacties die worden gegeven op Akwasi of Sylvana Simons.
- In de les zou je het kunnen hebben over zwarte rolmodellen denk aan hedendaagse rolmodellen of bekende rolmodellen als Nelson Mandela, Rosa Parks, Muhammad Ali, maar ook deze Afrikaanse helden en heldinnen kunnen interessant zijn. En in deze video leer je meer over de uitvinders van o.a. het stoplicht, de mixer en de wc-rolhouder.
- Bekijk en bespreek ook toegankelijke video’s zoals ‘Wit is ook een kleur’, met o.a. de poppentest, of ‘Alleen in de klas’ over discriminatie in de klas of een ‘School die kleur bekent’.
- Bekijk en bespreek Netflixseries zoals ‘Colin in Black and White’ waarin Colin Kaepernick vertelt over zijn jeugd terwijl hij verkeert tussen hoge ambities, en zijn weg zocht tussen ras-, klasse- en cultuurverschillen. Een andere tip is ‘Blood Brothers: Malcolm X & Muhammad Ali’ over de succesverhalen, maar ook de uitdagingen waar zij mee te maken hadden.
- Organiseer een Keti Koti Dialoogmaaltijd: nodig ouders, leerlingen en medewerkers uit – zorg voor gespreksstof en lekker eten (Heri Heri) of doe mee, laat je informeren (www.ketikotitafel.nl).
- Niet alleen rondom Keti Koti aandacht hebben voor het slavernij/koloniaal verleden, zorg ervoor dat het op verschillende momenten terugkomt.
- Ga met leerlingen naar een Keti Koti viering op 1 juli.
- Ga op stap: naar het Wereldmuseum in Amsterdam naar de tentoonstelling ‘Onze koloniale erfenis’, of boek een rondleiding bij The Black Archives in Amsterdam.
- Ga in gesprek met organisaties die zich inzetten voor inclusie, bijvoorbeeld Fawaka wereldburgerschap, Ninsee, Controle Alt Delete, KIS (kennisplatform inclusief samenleven), Stichting Cosmicus en Black Achievement Month
- Binnen de academische wereld is er onderzoek gedaan, o.a. door Karwan Fatah-Black, Gloria Wekker en Guno Jones.
- Er zijn genoeg boeken geschreven over dit thema, loop een boekenwinkel in en vraag ernaar. Bekende boeken van o.a. Cynthia McCleod, maar ook Wij slaven van Suriname (Anton de Kom), Het antiracisme handboek (Chanel Matil Lodik) of Keti Koti (Janice Deul) zijn boeken waar je passages uit kunt halen voor de klas.
- Veel websites en social media: withuiswerk.nl en volg Omroep Zwart of mensen zoals Mitchell Esajas.
- Volg podcasts o.a. ‘De plantage van onze voorouders’, ‘Sporen van Slavernij: de erfenis’ en ‘Kweekje’.
- Laat mensen, als ze daarmee instemmen, persoonlijke verhalen delen (gastlessen) rondom discriminatie op huidskleur: niet iedereen kent het narratief van bijvoorbeeld iemand met een koloniale achternaam die daarmee dagelijks wordt herinnerd aan het slavernijverleden.
L. Roessingh zegt
Waar blijft de aandacht voor Indië, njais, indo’s, blauwen, de Canneheuveltjes, de kostschool van…, Van de suiker in de tabak, enz. enz. enz? En het slavernijverleden dat ook daar speelde? Van Zuid-Afrika tot Ceylon tot Achter-Indie enz? En het sexisme en de vrouwenuitbuiting die daar nog lang na de afschaffing van de slavernij zo’n grote, verzwegen rol speelde?
Zafer zegt
Raar dat men geen aandacht aan Malcolm X geeft.