• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Call for papers: De biotoop van het Nederlandstalige kinderboek

16 juli 2024 door Redactie Neerlandistiek Reageer

De Nederlandstalige kinder- en jeugdliteratuur en het onderzoek ernaar lijken te floreren. De speelse voorspelling van Sjoerd Kuyper dat ‘grotemensenboeken’ een subgenre van kinderboeken zouden worden (Kuyper, 2004, p. 10), mag dan nog niet zijn uitgekomen, wel verkopen Nederlandstalige kinderboeken steeds beter terwijl de algemene verkoop van fictie daalt (Stichting Lezen – Leesmonitor, 2024). De Boon, de jaarlijkse Vlaamse literatuurprijs die in 2022 voor het eerst werd uitgereikt, keert hetzelfde prijzengeld uit aan de winnaar in de categorie ‘fictie en non-fictie voor volwassenen’ als aan die in de categorie ‘kinder- en jeugdliteratuur’. Internationaal worden de Nederlandstalige kinder- en jeugdboeken erg gewaardeerd: zo won Bart Moeyaert in 2019 de Astrid Lindgren Memorial Award, en Laura Watkinson’s vertaling van Lampje (Annet Schaap), Lampie and the Children of the Sea, haalde in 2020 als eerste vertaalde boek ooit de shortlist van de Carnegie Medal.

Toch halen vooral de doemberichten het nieuws: jongeren lezen steeds vaker in het Engels ten nadele van Nederlandstalige adolescentenliteratuur, steeds meer leerlingen verlaten het onderwijs zonder voldoende beheersing van het Nederlands, de instroom in opleidingen neerlandistiek hapert – althans in Vlaanderen en Nederland – en aan universiteiten en hogescholen in Nederland en Vlaanderen staat Nederlands als doceer- en onderzoekstaal onder druk. 

Middenin dat net genoemde bloeiende ‘ecosysteem’ bestuderen heel wat – en steeds meer – onderzoekers de Nederlandstalige kinder- en jeugdliteratuur, al dan niet in het kader van leesonderwijs. Daar groeit het besef dat onderzoek naar Nederlandstalige (kinder- en jeugd)literatuur erbij wint als het niet geïsoleerd wordt benaderd. Het ‘eilandgevoel’ laten we best achter, bepleitte Rita Ghesquière al in 2011: ‘Jeugdliteratuur maakt deel uit van een groter geheel, literatuur, en het is belangrijk om de jeugdliteraire teksten binnen dat geheel te situeren’ (p. 17). Helma van Lierop-Debrauwer (2022) toont dat de kloof tussen een literaire en didactische benadering kan worden overbrugd en de studie van kinderliteratuur baat heeft bij een intergenerationele benadering. Geert Buelens (2023) pleit voor een alternatieve geschiedenis van ‘Nederlandstalige literaturen’ waarin de kruispunten en raakvlakken centraal staan en er aandacht is voor de vele andere landen waarin het Nederlands in contact staat en stond met andere talen.

Dat diverse onderzoek naar de Nederlandstalige kinder- en jeugdliteratuur willen wij in beeld brengen, net zoals biologen soms een vierkante meter afbakenen om minutieus te inventariseren wat zich in dat kader afspeelt, maar de biotoop in kwestie uiteraard niet ophoudt bij die grenzen. Voor een thematische bundel in de reeks Lage Landen Studies verzamelen we bijdragen over onderzoek naar historische en hedendaagse Nederlandstalige kinder- en jeugdboeken, met nadrukkelijke aandacht voor de wisselwerking met andere ‘ecosystemen’. Daarbij is (onder andere) te denken aan:

  • de plaats van de jeugdliteratuur in de canon en in literatuurgeschiedenissen,
  • de wisselwerking tussen jeugdliteratuur en taal- en literatuuronderwijs,
  • raakvlakken en verschillen met literatuur voor volwassenen, 
  • auteurs die voor verschillende leeftijden schrijven,
  • raakvlakken en verschillen met verwante genres zoals jeugdtheater en -strips, het ontstaan en functioneren van hybride vormen,
  • boek- en uitgeefgeschiedenis, de wisselwerking tussen jeugdliteratuur en instituties zoals ondersteuningsfondsen, uitgevers, prijzen, recensenten enz.
  • de studie van vertalingen: hoe fungeren Nederlandstalige kinder- en jeugdboeken of vertalingen naar het Nederlands in (inter)nationale context?
  • diversiteit in het Nederlandstalige kinderboek, waarbij diversiteit in de meest brede zin kan worden begrepen: welke genres zijn vertegenwoordigd in het aanbod, welke minder of niet, welke thema’s komen aan bod, welke leeftijdscategorieën worden aangesproken, welke personages krijgen een prominente plaats enz.?

We verwelkomen bijdragen met aandacht voor de manieren waarop het onderzoek naar historische en hedendaagse Nederlandstalige kinder- en jeugdliteratuur is ingebed in de neerlandistiek én in het internationale onderzoek naar kinder- en jeugdliteratuur.

Om de verscheidenheid te bevorderen richten we deze oproep ook expliciet aan onderzoekers die focussen op andere terreinen dan jeugdliteratuur maar aandacht willen schenken aan de wisselwerking tussen verschillende ‘ecosystemen’. Uiteenlopende theoretische kaders en methodes zijn denkbaar, met aandacht voor zowel internationaal beschikbare bronnen als publicaties in het Nederlands. 

Bronnen

Buelens, G. (2023). Pleidooi voor een neerlandistiek zonder centrum. De lage landen, 66, 20-25.
Ghesquière, R. (2011). Zijn we goed bezig? Mijmeren over het onderzoek naar (jeugd)literatuur. Literatuur zonder leeftijd, 84, 7-17. 
Kuyper, S. (2004). Hoofden uit de mist. Over de moderne jeugdliteratuur. L.J. Veen. 
Stichting Lezen – Leesmonitor (2024). Fictie verkoopt het beste, aandeel kinderboeken groeit. https://www.lezen.nl/onderzoek/fictie-verkoopt-het-beste-aandeel-kinderboeken-groeit/.  
Van Lierop-Debrauwer, H. (2022). Children’s literature: A joint venture. International Research in Children’s Literature, 15(3), 249-263.

Planning

De deadline voor abstracts is 30 september 2024.

De abstracts (in het Nederlands, max. 300 woorden) moeten volgende informatie bevatten:

  • auteur(s) met affiliatie(s) en ORCID-nummer(s)
  • titel en tekst van het voorstel
  • geselecteerde bibliografie met 3 tot 5 academische referenties
  • 5 sleutelwoorden

De abstracts dienen te worden gericht aan Barbara Kalla, barbara.kalla@uwr.edu.pl en Frauke Pauwels, frauke.pauwels@uantwerpen.be

De bundelredactie stelt op basis van de ingediende voorstellen een bundel samen die qua onderwerpen en methoden een zo breed mogelijke afspiegeling vormt van hedendaags onderzoek, en daarbij de verscheidenheid van Nederlandstalige kinder- en jeugdliteratuur (in de meest brede zin) illustreert. Uiterlijk 15 oktober maakt zij kenbaar welke voorstellen zijn aanvaard.

De deadline voor de volledige bijdragen is 1 februari 2025.
De bijdragen bevatten 8000 tot max. 10 000 woorden. Stylesheet: APA 

Mits succesvol verloop van de peerreview wordt het boek in de reeks Lage Landen Studies gepubliceerd.

Voor vragen of opmerkingen:

Barbara Kalla, barbara.kalla@uwr.edu.pl
Frauke Pauwels, frauke.pauwels@uantwerpen.be

Lage Landen Studies 

Lage Landen Studies is de boekenreeks van de Internationale Vereniging voor Neerlandistiek (https://www.ivn.nu/uitgaven-67). In deze reeks worden monografieën en thematische bundels uitgegeven die resultaat zijn van zowel individueel onderzoek als samenwerking tussen wetenschappers die werkzaam zijn op het gebied van de neerlandistiek. Studies over vertaalwetenschap, taal- en literatuurdidactiek zijn eveneens welkom.De reeks bevordert bestudering van de Nederlandse taal, literatuur en cultuur van de Lage Landen en van de Nederlandstalige gebieden daarbuiten, in internationaal perspectief. Jaarlijks verschijnt er een deel in de reeks Lage Landen Studies. De reeks wordt uitgegeven door Amsterdam University Press (AUP), onder open access (https://www.aup.nl/nl/series/low-countries-studies).

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Nieuws Tags: call for papers, jeugdliteratuur, kinderboeken

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Frans Budé • Parkscènes

Hij begroet de bomen, zwaait naar de eenden
in de vijver, de blinkende kiezels op de bodem.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

28 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d