Het is Sint-Nikolaasavond 1847. In een Amsterdams grachtenpand vindt een onvervalste pakjesavond plaats, maar de dochter des huizes is diep ongelukkig, terwijl haar vader zich vooral druk maakt over het voorkomen van de familie. Niets is hem dierbaarder dan zijn ridderorden. Onder de schijn van de Sinterklaasviering besluit de vrouw des huizes orde op zaken te stellen.
In zijn Amsterdamsche vertelling fileerde de razend populaire 19e-eeuwse dichter Peter de Génestet(1829-1861) de zelfgenoegzaamheid van de rijke ingeslapen elite en schotelt hij het publiek onderwijl een hartverwarmende romance voor. Een echte klassieker voor de Sinterklaasperiode, ontstaan in een tijd waarin het sinterklaasfeest zijn vertrouwde vorm kreeg met pepernoten, gedichten, liedjes, stoute kinderen en een angstaanjagende Sint, zonder knecht dat wel, want de Goedheiligman verscheen nog zonder gevolg. De jonggestorven Génestet was tijdens zijn korte leven beroemd om zijn levendige voordrachten. Een genre dat hij vooral uit plezier en plagerigheid beoefende. Het weerhield hem er lang van deze vertelling in druk uit te laten komen, want eigenlijk was het niet geschreven om in stilte te lezen. Niettemin bleef het na zijn dood op papier één van zijn meeste geliefde werken. Hoog tijd om het ook terug te brengen op het toneel.
Theater Kwast
Theater kwast maakt met deze theatersolo een sfeervol uitstapje naar de 19e eeuw en maakt van 29 november t/m 1 december 2024 een klein tournee in de voetsporen van De Génestet zelf langs de Hoofd- en Hof- en Maasstad.
Spel: Imre Besanger
Harp: Mirjam Rietberg
Laat een reactie achter