Theater Kwast brengt een vergeten romantische klassieker voor ongelovigen terug op de planken. Een theatersolo om helemaal mee in de Sinterklaasstemming te komen. De Engelsen hebben hun Christmas Carol, de Nederlanders hun De Sint-Nikolaasavond. We zijn het alleen vergeten.
In 1849 schreef de ooit razend populaire dichter Peter de Génestet (1829-1861) een bestseller over de onthulling van familiegeheimen op pakjesavond: De Sint-Nikolaasavond, een Amsterdamsche vertelling. Theater Kwast laat in een nieuwe theatersolo zien dat dit vergeten verhaal eeuwenoud, maar nog steeds springlevend is.
Het is Sint-Nikolaasavond 1847. In een Amsterdams grachtenpand vindt een onvervalste pakjesavond plaats, maar de dochter des huizes is diepongelukkig, terwijl haar vader zich vooral druk maakt over het voorkomen van de familie. Niets is hem dierbaarder dan zijn ridderorden. Onder de schijn van de Sinterklaasviering besluit de vrouw des huizes orde op zaken te stellen.
In zijn vertelling De Sint-Nikolaasavond fileerde De Génestet de zelfgenoegzaamheid van de rijke ingeslapen elite en schotelt hij het publiek onderwijl een hartverwarmende romance voor. Een echte klassieker voor de Sinterklaasperiode, ontstaan in een tijd waarin het Sinterklaasfeest zijn vertrouwde vorm kreeg met pepernoten, gedichten, liedjes, stoute kinderen en een angstaanjagende Sint, zonder knecht dat wel, want de Goedheiligman verscheen nog zonder gevolg. De dichter had het als voordracht geschreven en lang getwijfeld of hij de vertelling waarmee hij zelf de zalen plat speelde wel in druk uit zou brengen. Het was immers geschreven om gehoord te worden. Hoog tijd om het terug te brengen op het toneel.
Hoofd- en Hof- en Maasstad
Theater kwast maakt met deze theatersolo van 29 november t/m 1 december 2024 een klein tournee in de voetsporen van De Génestet zelf, langs ‘de Hoofd- en Hof- en Maasstad’. Het intieme Torpedotheater in Amsterdam bijt de spits af. Op 30 november speelt Imre Besanger vanachter de schrijftafel van Génestet zelf in de prachtige Arminiuskerk in Rotterdam, waar voorafgaand een hele studiemiddag aan de dichter gewijd wordt. Génestet vierde overigens zelf tussen 1848 en 1861 zijn grootste successen in Theater Diligentia aan het Haagse Voorhout. Geen mooiere plek om op 1 december de tournee af te sluiten.
Spel: Imre Besanger
Harp: Mirjam Rietberg
Podcast:Op het spoor van Génestet Naast de voorstelling maakte Theater Kwast een driedelige podcast over het leven van de geliefdste dichter van de 19e eeuw: Op het spoor van De Génestet. Hierin reist Imre Besanger de belangrijkste plekken uit het leven van de dichter na, waar hij in gesprek gaat met allerlei gasten: van De Génestetkenner en emeritus hoogleraar Marita Mathijsen tot schrijver en dichter Arthur Japin. Ondertussen probeert hij boven water te krijgen of De Génestet nou écht een bastaardkind was van Koning Willem II.Oa. beschikbaar via Spotify en Soundcloud. |
Complete speellijst en meer informatie: www.theaterkwast.nl
Laat een reactie achter