BIOGRAFIE OP DE BÜHNE: 9 DECEMBER: JOHAN VAN MERRIËNBOER, HIJ SCHREEF SAMEN MET LENNART STEENBERGEN RUUD LUBBERS: EEN SLAG ANDERS EN IRIS PRONK, ZIJ WERKT AAN DE BIOGRAFIE VAN RENATE DORRESTEIN
Op 9 december zijn Johan van Merriënboer en Iris Pronk te gast tijdens Biografie op de bühne, het maandelijkse praatprogramma van Biografieportaal.
Toen Ruud Lubbers: een slag anders van Johan van Merriënberg en Lennart Steenbergen verscheen, was een van de eerste dingen die journalisten er uit oppikten het feit dat Lubbers euthanasie pleegde. Terwijl er zoveel meer opmerkelijks te lezen is in het boek.
Iris Pronk nam de taak op zich om een biografie te schrijven over iemand die nadrukkelijk niet van biografen hield en een deel van haar archief doelbewust zelf nog vernietigde. Hoe intimiderend is dat?
Johan van Merriënboer over Ruud Lubbers
Ruud Lubbers: een slag anders. Dat is de titel die Johan van Merriënboer en Lennart Steenbergen meegaven aan de biografie van – in hun ogen – no-nonsense premier Ruud Lubbers. Een man die het in Nederland uitstekend deed tijdens verkiezingen en een nieuwe draai gaf aan het premierschap, maar nooit de internationale erkenning/functie kreeg waar hij op hoopte.
Van Merriënboer en Steenbergen baseren zich op gesprekken met oud-medewerkers, collega’s, familie, vrienden en Lubbers zelf en raadpleegden openbare en persoonlijke archieven in binnen- en buitenland, waaronder die van Thatcher, Reagan en Bush en het persoonlijke dossier van Lubbers.
Johan van Merriënboer schreef eerder Mansholt: een biografie en was (mede)auteur van Van Agt: Tour de Force en de biografie van Piet de Jong. Hij is, net als co-auteur Steenbergen, verbonden aan het Centrum voor Parlementaire Geschiedenis van de Radboud Universiteit Nijmegen.
Hans Renders gaat in gesprek met Johan van Merriënboer.
Iris Pronk over Renate Dorrestein
In haar laatste maanden verscheurde Renate Dorrestein enorme hoeveelheden papier. ‘Persoonlijke correspondentie, mappen vol vergeelde emoties, ik kende geen genade. Tegen mijn assistente Andrea zei ik: “Stel je voor dat je na je dood, als je je niet meer kunt verweren, een biográáf achter je aan krijgt.”’ Zo staat het te lezen in Dagelijks werk: een schrijversleven, dat in 2018 – het jaar van haar overlijden – verscheen. Het moge duidelijk zijn: Dorrestein zag niets in een biografie.
Iris Pronk werkt al geruime tijd aan de biografie die had moeten verschijnen op 4 mei jl., de zesde sterfdag van Dorrestein. Wat betekent het voor een biograaf om te weten dat je onderwerp willens en wetens materiaal vernietigd heeft? Hoe volledig kan een biografie dan nog zijn? Welke bronnen kon ze wel raadplegen?
Iris Pronk studeerde Nederlands en werkt bij Trouw waar ze over opvoeding en literatuur schrijft.
Petra Teunissen praat met Iris Pronk.
Over het programma
In Biografie op de Bühne, het praatprogramma van Biografieportaal.nl, komen elke maand de schrijver van een recent verschenen biografie en een biograaf die nog volop aan het werk is aan het woord. Staat in het eerste gesprek de gebiografeerde centraal, in het tweede gesprek gaat het over de kunst van de levensbeschrijving, la storia della vita.
Biografie op de Bühne:
9 december, 20.00 uur, Torpedo Theater, Sint Pieterspoortsteeg 33, Amsterdam
Reserveren kan op de site van het Torpedo Theater en op Biografieportaal.nl
Laat een reactie achter