De discussie over het taalbeleid aan universiteiten is de afgelopen jaren zowel in Nederland als in Vlaanderen verscherpt. In Vlaanderen zetten universiteiten voortdurend druk op een versoepeling van de regels rond Engelstalige opleidingen, terwijl in Nederland de regelgeving juist strenger lijkt te worden. Wat is de huidige stand van zaken? En wat voor eisen worden er binnenkort wellicht gesteld aan de taalcompetentie in het Nederlands van alle studenten? Waar gaan deze ontwikkelingen heen, en welke keuzes kunnen de universiteiten nog maken? Welke rol spelen andere talen dan het Nederlands en het Engels in dit debat?
Programma
13.30-13.40: Opening (door Marc van Oostendorp)
13.40-14.20: Jet Vlaanderen-Groenendijk (ministerie van OCW): Taalbeleid in het Wetsvoorstel Internationalisering in Balans
14.20-15.00: Frank van Splunder (Universiteit Antwerpen): Taalbeleid in Vlaanderen
15.00-15.20: Pauze
15.20-16.00: Renske Bouwer (Universiteit Utrecht): Van taalbeleid naar taalbevorderend onderwijs
16.00-16.40: Carel Jansen (Rijksuniversiteit Groningen): Meertaligheid in het taalbeleid
16.40-17.00: Afrondende discussie
Locatie: Vossiuszaal, UB Leiden (Witte Singel 27)
Organisatie: Carel Jansen en Marc van Oostendorp
Informatie: marc.vanoostendorp@ru.nl
Aanmelden
Iedereen is van harte welkom om deze themamiddag bij te wonen. Gelieve uw deelname vóór 13 april te bevestigen via b.j.m.caers@hum.leidenuniv.nl
Abstracts
Taalbeleid in het wetsvoorstel Wet internationalisering in balans
Deze bijdrage bespreekt de maatregelen omtrent taalbeleid uit het wetsvoorstel Wet internationalisering in balans. Tijdens de bijdrage wordt er ingegaan op inhoud en achtergronden van het nieuwe taalbeleid zoals dat op het ministerie van OCW wordt voorbereid.
Taalbeleid in Vlaanderen
Deze bijdrage bespreekt het taalbeleid en de taalpraktijk in het Vlaamse hoger onderwijs en gaat in op de overeenkomsten en verschillen met Nederland. Daarnaast wordt de vereiste taalcompetentie van zowel studenten als docenten binnen een meertalige onderwijscontext belicht.
Van taalbeleid naar taalbevorderend onderwijs
Hoe draagt taalbeleid bij aan academische geletterdheid in het hoger onderwijs? Niet via losse bijspijkermodules, maar door taalcompetenties structureel te verweven met vakinhoud – want elke docent is ook een taaldocent. Hoe maken we deze vertaalslag, en wat vraagt dit van docenten, studenten en het curriculum in tijden van generatieve AI?
Meertaligheid in het taalbeleid
Steeds meer studenten die als Nederlandstalig gelden, hebben behalve of in plaats van het Nederlands een andere thuistaal. Hoe verhoudt het landelijke taalvaardigheidsbeleid zich tot dat gegeven? En hoe wordt er in het hoger onderwijs mee omgegaan?
Sprekers:
Renske Bouwer is universitair hoofddocent Taal & Educatie aan de Universiteit Utrecht. Haar onderzoek richt zich op effectief schrijfonderwijs van basis- tot hoger onderwijs, met nadruk op de integratie van spreken, lezen en schrijven, comparatief toetsen en de rol van generatieve AI.
Carel Jansen is emeritus hoogleraar Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is als navorsingsgenoot (research fellow) verbonden aan het Taalsentrum van de Universiteit Stellenbosch in Zuid-Afrika.
Frank van Splunder (PhD in Applied Linguistics, Lancaster University) is docent academisch Engels aan de Universiteit Antwerpen en covoorzitter van het Nederlands/Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs. Hij is de auteur van Taalstrijd (ASP) en Language is Politics (Routledge).
Jet Vlaanderen-Groenendijk werkt als senior beleidsmedewerker bij de directie Hoger Onderwijs en Studiefinanciering van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Daar houdt zij zich vooral bezig met de taalvaardigheidsmaatregelen in het wetsvoorstel Wet internationalisering in balans.
Laat een reactie achter