(Persbericht Taalunie)
Wie spreekt wanneer Nederlands in Vlaanderen en Nederland anno 2025? En hoe populair is onze taal in onze onderlinge relaties, op het werk, in de media, bij jongeren en ouderen? Het monitoronderzoek ‘Staat van het Nederlands 2025’ van de Taalunie geeft uitgebreid antwoord op de vragen, en geeft een beeld van hoe het gesteld is met het Nederlands. De bevraging werd afgenomen bij 2000 Vlamingen en 1500 Nederlanders in een representatieve steekproef.
Wat springt in het oog?
Nederlands is de taal die veruit de meeste mensen van huis uit mee hebben gekregen, die mensen in al hun sociale interacties verreweg het meest gebruiken en waarvan bijna iedereen het belangrijk vindt dat kinderen van Nederland en Vlaanderen haar goed spreken.
Nederlands als springplank naar werk
Nederlands blijft dominant op de werkvloer. Meer dan dat: het Nederlands is vrijwel nooit afwezig op de werkvloer. Het is daarom essentieel om goed Nederlands te kunnen/kennen voor iedereen die wil werken in Nederland en Vlaanderen: Nederlands is en blijft de sleutel tot werk.

Cultuur en Media
Binnen Cultuur en Media is de positie van het Engels al een paar decennia heel sterk. Onze resultaten laten echter zien dat inwoners van Nederland en Vlaanderen ook op het gebied van cultuur en media in overweldigende mate voor het Nederlands kiezen.

Nederlanders en Vlamingen beleven het Nederlands erg gelijklopend
Friet of patat, trots of fier, goesting of zin … de voorbeelden zijn talrijk. Soms lijkt het of Vlamingen en Nederlanders een andere taal spreken.
Toch is een belangrijke conclusie uit Staat van het Nederlands 2025 dat Vlamingen en Nederlanders in hun taalkeuzes in verrassend veel opzichten op elkaar lijken. Nederlanders en Vlamingen zetten het Nederlands op dezelfde, vanzelfsprekende manier in door alle situaties heen. Deze bevinding sluit aan bij ander recent onderzoek onder Belgische en Nederlandse studenten naar taalhouding, taalkennis en taalgebruik.
De overeenkomsten in taalbeleving onderstrepen het belang van samenwerking binnen het taalgebied. Voor de Taalunie is dit een bevestiging van het potentieel van gezamenlijke initiatieven en beleid om het Nederlands te versterken.

Ook bij de jongeren?
Is Nederlands wel populair bij jongeren? Verschuiven zij niet naar het Engels? Het onderzoek laat inderdaad enkele aandachtspunten zien. Jongere mensen lezen minder uitsluitend in het Nederlands en ”maar” 2 op de 3 vindt Nederlands een mooie taal. Bij 45-plussers is dat 4 op 5.
De Taalunie wil inzetten op de populariteit van het Nederlands bij jongeren. Dat dit mogelijk is, moet alvast blijken uit het succes van de Nederlandstalige muziekscène bij jongeren.

Muziekscène? Is dat het beoogde Nederlands …?