In het rederijkerstoneel van de 16e eeuw komen geregeld sinnekens voor. Sinnekens waren allegorische personages die de gemoedstoestand van de hoofdpersoon vertolkten. Of die commentaar gaven op de gemoedstoestand van de hoofdpersoon. Of die de hoofdpersoon verleidden tot verkeerde beslissingen. Sinnekens waren altijd negatief, vandaar dat ze geregeld als duivelse personages omschreven worden.

De bloeitijd van de sinnekens was de tweede helft van de 16e eeuw en het jaar 2025. In dat jaar publiceerde de doe-het-zelf-keten Hornbach (dat is die zaak met de deprimerende slogan ‘Er is altijd iets te doen’) een reclamefilmpje waarin een mevrouw geteisterd wordt door lekkende kranen en andere ellende in de badkamer. Ze besluit daarop te gaan verbouwen. Tegenslag op tegenslag volgt – en die tegenslagen worden gespeeld door acteurs. Die tegenslagen proberen de hoofdpersoon af te houden van de verbouwing. ‘Geef het op,’ is hun achterliggende boodschap. Maar ze geeft niet op, en uiteindelijk komt alles goed.
Ik vermoed dat iedere 16e-eeuwer na het zien van dit reclamefilmpje naar de Hornbach zou rennen om die hele zaak daar leeg te kopen. Ik vermoed ook dat veel 21e-eeuwers liever een klusbedrijf inschakelen. Prachtig filmpje, waar literatuur en reclame samenkomen:
Laat een reactie achter