Subject: | Neder-L, no. 9802.c: tijdschriftenoverzicht |
From: | BJP Salemans |
Reply-To: | Elektronisch tijdschrift voor de neerlandistiek |
Date: | Sat, 28 Feb 1998 03:30:03 +0100 |
Content-Type: | TEXT/PLAIN |
********************* *-Zesde-jaargang----------- Neder-L, no. 9802.c -----------ISSN-0929-6514-* | | | ************************************************************ | | * Neder-L, elektronisch tijdschrift voor de neerlandistiek * | | ************************************************************ | | | | Maandelijks tijdschriftenoverzicht: | | =================================== | | (1) Tyd: 9802.24: Moer, jrg. 29, no. 6, december 1997 | | (2) Tyd: 9802.25: TNTL, jrg. 113, no. 4, december 1997 | | (3) Tyd: 9802.26: Volkskundig Bulletin, jrg. 23, no. 3, december 1997 | | (4) Tyd: 9802.27: Lijst redacteurs tijdschriftenoverzicht Neder-L | | (5) Informatie over Neder-L | | | *-------------------------- --------------------------* *********************
(1)-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=Neder-L-bericht, no. 9802.24-=-=
MOER, Tijdschrift voor het onderwijs in het Nederlands, jaargang 29, nummer 6, december 1997.
ISSN 0166-3755.
Door: Herman Giesbers, Bedrijfscommunicatie Letteren, KUN.
Nijmegen, 30 januari 1998.
Themanummer ‘Taakgericht Taalonderwijs’
- Kris Van den Branden en Folkert Kuiken.
Taakgericht taalonderwijs: een nieuw geluid? Blz. 281-290.
(Steeds vaker hoort men de laatste tijd verluiden dat taalonderwijs taakgericht zou moeten zijn. Wat houdt dergelijk onderwijs in? Wat zijn de verschillen en overeenkomsten met communicatief taalonderwijs? En wat is de rol van de docent bij deze vorm van onderwijs? Dat zijn vragen die Kris Van den Branden (Steunpunt NT2, Leuven) en Folkert Kuiken (Universiteit van Amsterdam) in deze inleiding op het themanummer aan de orde stellen. Beiden zijn als onderzoeker en ontwikkelaar betrokken bij taakgericht onderwijs.) - Marleen Colpin & Koen Van Gorp.
Docentinterventies in taakgericht onderwijs. Blz. 291-302.
(In de praktijk hangt het rendement van taakgericht onderwijs niet alleen af van de gekozen taaltaken, maar ook van de wijze waarop de leerkracht de leerlingen ondersteunt bij het uitvoeren ervan. In dit artikel zetten Marleen Colpin en Koen Van Gorp eerst de kenmerken van goede taaltaken nog eens op een rijtje, waarna hun artikel zich toespitst op de rol van de leerkracht in taakgericht onderwijs. Daarbij putten de auteurs uit hun jarenlange werkervaring aan het Steunpunt Nederlands als Tweede Taal (Katholieke Universiteit Leuven, Belgie). Colpin en Van Gorp waren niet alleen betrokken bij de ontwikkeling van een taakgerichte methode voor de basisschool (De Toren van Babbel), maar ook bij de ondersteuning en nascholing van leerkrachten om taakgerichter les te geven.) - Maarten van der Burg & Elsbeth van der Laan.
Ziezo, dat kan ik! Blz. 302-315.
(Maarten van der Burg is werkzaam op de Esprit scholengroep, vestiging Berlage te Amsterdam. Op de Berlage verzorgt hij de Projectlessen voor de brugklassen. Per jaar worden er in projectlessen zes thema’s behandeld in veertig lesuren. De brugklassen zijn zeer heterogeen samengesteld. Sommige leerlingen zijn in Nederland geboren, anderen hebben in Amsterdam alleen (een deel van) de basisschool doorlopen. Voor de meeste leerlingen is het Nederlands niet de moedertaal. Maarten van der Burg doet een goede poging om met deze verschillen om te gaan in zijn projectlessen. In de projectlessen ligt het accent op taalverwerving, het leren en het gebruiken van het Nederlands. De opzet ervan is zodanig dat de opdrachten in kleine taakjes zijn opgedeeld zodat iedere leerling, ongeacht de taalachtergrond, deze taak succesvol kan uitvoeren. Elsbeth van der Laan nam een kijkje in de klas. Aan de hand van verschillende lesvoorbeelden wordt met name duidelijk hoe bij taakgericht onderwijs omgegaan kan worden met verschillen tussen leerlingen.) - Annemie Gevaerts, Jes Leysen & Jo van den Hauwe.
Huis te koop! Taakgericht werken met volwassenen. Blz. 316-325.
(Dat (ook) in taakgericht onderwijs alle leerkrachten hun eigen stempel drukken op de lessen die zij geven, blijkt uit dit artikel. Twee lesgevers Nederlands aan anderstaligen (binnen de volwasseneneducatie) bouwden een taalles op aan de hand van dezelfde taaltaak. Naast overeenkomsten vielen er tussen de twee lessen ook behoorlijk wat verschillen op te tekenen. In dit artikel worden beide lessen (en docenten) als uitgangspunt genomen voor een boeiend relaas over de praktijk van taakgericht onderwijs. Daarbij doorlopen de auteurs de verschillende fasen van een taakgerichte les, vanaf de ‘instap’ tot de procesgerichte evaluatie, en spitsen ze hun aandacht toe op de inbreng van de docent die nodig is om een taakgerichte les niet alleen op papier, maar ook in de praktijk te doen werken.) - Nora Bogaert & Goedele Duran.
Een grote doos? De rol van explicitering in taakgericht onderwijs. Blz. 325-334.
(In het traditioneel taalonderwijs worden grammaticaregels en strategieen vaak eerst afzonderlijk uitgelegd en ingeoefend, om pas daarna geintegreerd te worden in communicatieve opdrachten. In taakgericht onderwijs wordt veelal de omgekeerde weg bewandeld: uit hun pogingen om taal te begrijpen en te produceren in communicatieve situaties, leiden taalleerders gaandeweg regels en strategieen af, en het is door verder taalgebruik dat deze regels en strategieen verfijnd worden. Is er binnen taakgericht onderwijs dan geen plaats voor expliciete uitleg van regels en strategieen? Toch wel. Nora Bogaert en Goedele Duran, beiden verbonden aan het Steunpunt NT2 (Leuven, Belgie) tonen wat het doel van explicitering kan zijn, en hoe en wanneer die explicitering taalverwerving kan ondersteunen. Zij doen dit vanuit hun ervaring met een specifieke doelgroep (anderstalige nieuwkomers), maar hun inzichten zijn ook bruikbaar voor taalleerders van andere leeftijden en niveaus.) - Magda Vanmontfort.
Taakgericht werken voor zwakkere leerders: verloren moeite? Blz. 334-342.
(Er wordt wel eens beweerd dat taaldidactieken die een sterk accent leggen op de actieve leerder en het zelfontdekkend leren, vooral renderen voor de betere leerlingen. De zwakkere leerling zou in de kou blijven staan en de extra zorg en structurering die hij nodig heeft, ontberen. Binnen taakgericht onderwijs hoeft dat echter geenszins zo te zijn. Integendeel: volgens Magda Van Montfort biedt juist een taakgerichte aanpak optimale kansen om ook de zogenaamd ‘zwakke leerders’ in hun taalverwerving te stimuleren, en hun motivatie en competentiegevoel tijdens taal- en andere lessen hoog te houden. Van Montfort bouwt haar artikel op vanuit een concrete (taakgerichte) les die werd opgenomen op video. In haar sterk psychologisch onderbouwd verhaal gaat de auteur vooral in op de ondersteuning die docenten op verschillende niveaus kunnen bieden naar hun zwakste leerders toe wanneer die laatste zich wagen aan moeilijke taken.) - Marijke Huizinga.
Taakgericht onderwijs in 0031. Blz. 343-352.
(In dit artikel wordt de taakgerichtheid van de leergang 0031 onder de loep genomen.) - Jan Peter Houtman & Geert van de Ven.
Haal Sneeuwwitje uit onderwijsland! Taakgerichtheid: een sprookje of praktijk? Blz. 353-362.
(Veel pogingen tot onderwijsvernieuwing lijken op het welbekende sprookje van Sneeuwwitje: zij sterven in schoonheid. Hoe te voorkomen dat hetzelfde met taakgericht onderwijs gebeurt? Jan Peter Houtman en Geert van de Ven onderzoeken op welke manier deze onderwijsvorm bij implementatie de meeste kans op succes heeft. Daarbij verrijken zij het Nederlands met twee nieuwe betekenissen van een sneeuwwitje: ‘sneeuwwitje (o;-s)’ 1 perfect onderwijsconcept dat niet gevoed wordt door de praktijk en daardoor niet tot ontwikkeling komt; 2 docent die beweert altijd al naar dit perfecte concept gehandeld te hebben.) - Koen Jaspaert & Barbara Linsen.
Succes verzekerd? Effecten van invoering van taakgericht onderwijs. Blz. 362-373.
(Ingegaan wordt op de effecten van de invoering van taakgericht onderwijs, zowel op het niveau van de leraar als dat van de leerling. De auteurs maken hierbij gebruik van de resultaten van een onderzoek naar de effecten van taakgericht werken op vereschillende OVB-scholen in Vlaanderen, waarbij vooral ingegaan wordt op de implementatie van de taakgerichte aanpak. Leerlingresultaten worden hier niet gebruikt om algemene uitspraken te doen over het nut van taakgericht onderwijs, maar om na te gaan welke aspecten van taakgericht onderwijs bij de implementatie veel aandacht verdienen.) - Forumdiscussie.
Uitgesproken taakgericht. Forumdiscussie met Cor Aarnoutse, Peter Bimmel en Koen Jaspaert. Blz. 378-385.
(Discussie met drie onderwijsvernieuwingsexperts over de kansen voor taakgericht onderwijs.) - Kris van den Branden, Jan Peter Houtman, Folkert Kuiken, Elsbeth van der Laan & Geert van de Ven.
In de lijn van de leerling. Blz. 386-387.
(Afsluitende beschouwing bij het themanummer over taakgericht taalonderwijs.) - Besprekingen:
. <Door: Herman Giesbers:> VON-Werkgroep NT2. Taakgericht taalonderwijs: een onmogelijke taak? Antwerpen/Deurne, Wolters Plantyn, 1996. - Leesvoer, blz. 388-389.
. M. Hajer, Leren in een tweede taal. Interactie in vakonderwijs aan een meertalige mavo-klas. Groningen, Wolters-Noordhoff, 1996.
. M. Huizinga & A. van Kalsbeek, Kijk op de klas. Verslag van beschrijvend onderzoek van het onderwijs Nederlands als Tweede Taal in zes klassen volwassen anderstaligen. Amsterdam, VU-uitgeverij, 1996.
. A. Bensmann & A. Kleinheerenbrink, De roos van open leren. Een handreiking bij het invoeren van open leren in een BVE-instelling. Rotterdam, Educatief Centrum Rijnmond, 1997.
. H. Knijpstra, B. Pompert & T. Schiferli, Met jou kan ik lezen en schrijven. Een ontwikkelingsgerichte didactiek voor het leren lezen en schrijven in groep 3 en 4. Assen, Van Gorcum, 1997.
(2)-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=Neder-L-bericht, no. 9802.25-=-=
TIJDSCHRIFT VOOR NEDERLANDSE TAAL- EN LETTERKUNDE, jaargang 113, nummer 4, december 1997.
ISSN 0040-7550.
Door: A.Th. Bouwman, UB Leiden.
Leiden, 13 februari 1998.
- H. Schaap.
Het opstijgend akkoord des levens. Opwaartsche wegen van Henriette Roland Holst: stilistische, compositorische en ideologische aspecten. Blz. 297-316.
(The subject of this article is Opwaartsche wegen (1907), a remarkable volume of poems, written by Henriette Roland Holst (1869-1952). It is a poetical vision of the rising paths the socialists have to climb towards a society of freedom. The composition, imagery and versification of Opwaartsche wegen support the idea of climbing and they are closely linked with the writer’s socialist ideology. This ideology differs from the official theory of the Dutch socialist party: the poetess stresses the interpretation of Life as an endless, indefinite flow.) - J.P. Westgeest.
De Trierse fragmenten van Der naturen bloeme. Blz. 317-335.
(In 1980 J.A.A.M. Biemans discovered in the Stadtbibliothek in Trier some new fragments of Jacob van Maerlant’s Der naturen bloeme. These fragments belong to the same manuscript as do the so-called Muenich fragments. In this article the text of these fragments is edited and some remarks are made on how they are textually related to other manuscripts and fragments of the same text.) - R. Lievens.
Een derde Middelnederlandse berijming van de Visio Philiberti. Blz. 336-348.
(So far, we have disposed of only two verse translations in the Low Countries of the Visio Philiberti, one into Flemish circa 1290, another into Brabant dialect before 1410. In this article a third translation is published, made before 1428 in the circles of the Northern Modern Devotion: ms. Houghton Library, Dutch 13.) - F. de Tollenaere.
Etymologica: bekaaier, een woord uit de oude zeilvaart. Blz. 349- 359.
(In his article ‘bekaaien’, published in the ‘Woordenboek der Nederlandsche Taal’ circa 1897, A. Kluyver did not mention ‘bekaaier’, a word that looks like a derivative of the verb bekaaien. He relegated it to a separate entry followed by the cross-reference ‘Zie Pegaaier’. In 1918, about twenty years later, it befell G. J. Boekenoogen, editor of part XII,I of the Dutch dictionary, to treat the entry ‘Pegaaier/Pagaaier’. At his disposal were merely two quotations: the first, ‘bekayer’ from the year 1697, and a second ‘pagaaijer’, with the date 1858. In Boekenoogen’s opinion the derivation of the word was uncertain. The old sense of the verb bekaaien, viz. ’to lock in’, however, enables us to draw a plausible etymology of the old sailing term bekaaier: ‘mizen yard lift’.) - Boekbeoordelingen. Blz. 360-380:
. <Door: J. Noordegraaf:> M. Siegenbeek: Redevoering over het openbaar onderwijs in de Nederduitsche welsprekendheid. Hilversum, 1996.; E. Sjoer: Lessen over welsprekendheid. Amsterdam, 1996.
. <Door: H. Brinkman:> P. Obbema: De middeleeuwen in handen. Over de boekcultuur in de late middeleeuwen. Hilversum, 1996.
. <Door: L. Nauta:> M. Vinck-van Caekenberghe: Een onderzoek naar het leven, het werk en de literaire opvattingen van Cornelis van Ghistele. Gent, 1996.
. <Door: A.C.G. Fleurkens:> A. Maljaars: Het Wilhelmus: auteurschap, datering en strekking. Kampen, 1996.
. <Door: A.J. Gelderblom:> K. Bostoen: Bontekoe: de schipper, het
journaal, de scheepsjongens. Zutphen, 1996; Willem Ysbrantsz Bontekoe: Journael ofte gedenckwaerigde beschrijvinghe. Amsterdam, 1996; G. Verhoeven en P. Verkruijsse (red.): Jovrnaal […] van Willem Ysbrantsz. Bontekoe van Hoorn. Descriptieve bibliografie 1646-1996. Zutphen, 1996.
. <Door: E.F.M. Peters:> H. Brouwer: Lezen en schrijven in de provincie. De boeken van Zwolse boekverkopers, 1777-1849. Leiden, 1995.
. <Door: J. Goedegebuure:> R. Ruiter & W. Smulders: Literatuur en moderniteit in Nederland 1840-1990. Amsterdam, 1996.
. <Door: D. van der Meulen:> J. Hoogteijling: Door de achterdeur naar binnen. Over de wording van Multatuli’s Max Havelaar. Amsterdam, 1996.
. <Door: R. Vugs:> H. Anten: Het bekoorlijk vernis van de rede. Over poetica en proza van F. Bordewijk. Groningen, 1996. - Interdisciplinair. Blz. 381-386:
. <Door: J. Bloemendal:> J.C. Scaliger: Poetices libri septem = Sieben Buecher ueber die Dichtkunst. Bd. III: Buch 3, Kapitel 95- 126; Buch 4. Hrsg. & uebers. von L. Deitz und G. Vogt-Spira. Stuttgart, 1995.
. <Door: J. Stouten:> R. Dekker: Uit de schaduw in ’t grote licht. Kinderen in egodocumenten van de Gouden Eeuw tot de Romantiek. Amsterdam, 1995. - Signalementen. Blz. 386-389:
. <Door: M. Rem:> W.J.J. Pijnenburg en T.H. Schoonheim: Middelnederlands lexicon. 2e herz. en uitgebr. dr. Amsterdam, 1997.
. <Door: L. van Gemert:> J. Mulder: Bronnenboek. Literatuur in het studiehuis. Zutphen, 1997.
. <Door: L. van Gemert:> Recht en liefde. Bundel naar aanleiding van de conferentie gehouden op 28 juni 1996. Red. C.W. Maris, E. Lissenberg, D.W.J.M. Pessers. Nijmegen, 1996.
. <Door: L. van Gemert:> Een kwestie van stijl. Opvattingen over stijl in kunsten en literatuur. Red. C. van Eck, M. Spies en T. Streng. Amsterdam, 1997. - Ontvangen boeken. Blz. 390-392.
(3)-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=Neder-L-bericht, no. 9802.26-=-=
VOLKSKUNDIG BULLETIN, Tijdschrift voor Nederlandse cultuurwetenschap, jaargang 23, nummer 3, december 1997.
ISSN 0166-0667.
ISBN 90 6168 692 X.
Door: Theo Meder.
Amsterdam, februari 1998.
- Martin Dinges.
Geschlecht und Ehre in der fruehen Neuzeit. Franzoesische und Deutsche Beispiele. Blz. 171-196. - Henk Driessen.
Een kwestie van mediterrane eer. Blz. 197-214. - Vincent Sleebe.
De wording van de nuchtere Groninger. Volkskunde in een veranderende context. Blz. 215-239. - Boekbesprekingen:
. <Door: Rob van Ginkel, op blz. 241-242:> Jaarboek 1997 Nederlands Openluchtmuseum. Ed. J.A.F.M. Vaessen e.a.
. <Door: Marc Jacobs, op blz. 242-244:> Luuc Kooijmans. Vriendschap en de kunst van het overleven in de zeventiende en achttiende eeuw.
(4)-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=Neder-L-bericht, no. 9802.27-=-=
*-------------Redacteurs--tijdschriftenoverzicht--Neder-L-----------------* | Amsterdamer Beitraege Tanneke Schoonheim | | <Tanneke@rulxho.LeidenUniv.nl> | | de Achttiende Eeuw: Robert Arpots <R.Arpots@mailbox.kun.nl> | | de Boekenwereld: Marja Smolenaars <msmolenaars@compuserve.com> | | Gramma/TTT: Peter-Arno Coppen <P.A.Coppen@let.kun.nl> | | Leuvense Bijdragen: Hans Smessaert | | <Hans.Smessaert@arts.kuleuven.ac.be> | | Literatuur: Jose Rekers <jjrekers@hotmail.com> | | Literatuur Zonder Toin Duijx <Duijx@rulfsw.leidenuniv.nl> | | Leeftijd: | | Mededelingen Stichting Marco de Niet <Marco.deNiet@konbib.nl> | | Jacob Campo Weyerman: | | Meesterwerk: Roland de Bonth <deBonth@let.kun.nl> | | Millennium: Paul Wackers <wackers@let.kun.nl> | | Moer: Herman Giesbers <H.Giesbers@let.kun.nl> | | Naamkunde: Tanneke Schoonheim | | <Tanneke@rulxho.LeidenUniv.nl> | | Nederlandse Letterkunde: Karel Bostoen <bostoen@rullet.leidenuniv.nl> | | Nederlandse Taalkunde: Luuk Lagerwerf <l.lagerwerf@wmw.utwente.nl> | | Neerlandica Extra Muros: Olga van Marion <ovmarion@rullet.leidenuniv.nl>| | de Negentiende Eeuw: Jan Stroop <J.Stroop@mail.uva.nl> | | Ons Erfdeel: Jaap van Veen <Jaap_van_Veen@compuserve.com> | | Ons Geestelijk Erf: Thom Mertens <csp.mertens.t@alpha.ufsia.ac.be> | | de Parelduiker: Wieneke 't Hoen <Wieneke.tHoen@konbib.nl> | | Queeste: Theo Meder <Theo.Meder@pjmi.knaw.nl> | | Spiegel der Letteren: Betty van Wonderen | | <Betty=van=Wonderen@uba.uva.nl> | | Taal en Tongval: Roland de Bonth <deBonth@let.kun.nl> | | Taalbeheersing: Louise Cornelis <lcornelis@compuserve.com> | | Tabu: Ton van der Wouden <vdwouden@let.rug.nl> | | TNTL: Andre Bouwman <bouwman@rulub.leidenuniv.nl> | | Trefwoord: Roland de Bonth <deBonth@let.kun.nl> | | Tydskrif vir Nederlands Jean Jordaan <rgo_anas@rgo.sun.ac.za> | | en Afrikaans: | | Vaktaal: Marcel Uljee <m.uljee@pecoma.nl> | | Volkskundig Bulletin: Theo Meder <Theo.Meder@pjmi.knaw.nl> | | Vonk: Rita Rymenans <rymenans@uia.ua.ac.be> | | de Zeventiende Eeuw: Ton Harmsen <harmsen@rullet.leidenuniv.nl> | *-------------------------------------------------------------------------*(5)-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
*-------------------------------------------------------------------------* | | | Informatie over Neder-L: | | ======================== | | Algemene informatie opvragen over Neder-L: stuur mail naar | | listserv@nic.surfnet.nl met daarin de boodschap: GET NEDER-L INFO | | Abonnement nemen op Neder-L: stuur mail naar listserv@nic.surfnet.nl | | met als boodschap: SUB NEDER-L uw-voornaam/voorletters uw-achternaam | | Neder-L op het web/WWW: Neder-L-nummers zijn vanaf januari 1997 in | | web-formaat te lezen via: http://baserv.uci.kun.nl/~salemans/ | | Nadere informatie over Neder-L in web-formaat: zie artikel 9706.01 | | Er is ook een WWW-archief met alle e-mailversies van Neder-L sinds | | juni 1992, dat ook op trefwoord doorzocht kan worden; de URL van dit | | listserv-archief: http://listserv.surfnet.nl/archives/neder-l.html | | Neder-L wordt ook verspreid via de Internet-newsgroup bit.lang.neder-l | | Oude Neder-L-bulletins opvragen: stuur mail naar listserv@nic.surfnet.nl| | met daarin een boodschap als: GET NEDER-L LOG9206 | | (resultaat: logboek met Neder-L-artikelen van juni '92 wordt gestuurd)| | Of maak gebruik van het listserv-archief (zie enkele regels hierboven)| | Bijdrage voor Neder-L opsturen: stuur mail naar neder-l@nic.surfnet.nl | | Contact met redactie: stuur mail naar Salemans@baserv.uci.kun.nl, naar | | Willem.Kuiper@let.uva.nl, naar Piet.Verkruijsse@let.uva.nl (voor de | | evenementenagenda), naar Oostendorp@rullet.leidenuniv.nl (voor | | neerlandistiek op het Web), of naar P.A.Coppen@let.kun.nl | *-------------------------------------------------------------------------**-Einde-------------------- Neder-L, no. 9802.c --------------------------*
Laat een reactie achter