Subject: | Neder-L, no. 0302.c (tijdschriftenoverzicht) |
From: | Ben Salemans |
Reply-To: | Elektronisch tijdschrift voor de neerlandistiek |
Date: | Fri, 28 Feb 2003 23:19:39 +0100 |
Content-Type: | text/plain |
********************* *-Elfde-jaargang----------- Neder-L, no. 0302.c -----------ISSN-0929-6514-* | | | ************************************************************ | | * Neder-L, elektronisch tijdschrift voor de neerlandistiek * | | ************************************************************ | | | |Maandelijks tijdschriftenoverzicht | |================================== | | (1) Tyd: 0302.35: De Boekenwereld, jrg. 19, no. 1, oktober 2002 | | (2) Tyd: 0302.36: De Boekenwereld, jrg. 19, no. 2, december 2002 | | (3) Tyd: 0302.37: Nederlandse Taalkunde, jrg. 7, no. 4, december 2002 | | (4) Tyd: 0302.38: Vonk, jrg. 32, no. 1, september-oktober 2002 | | (5) Tyd: 0302.39: Vonk, jrg. 32, no. 2, november-december 2002 | | (6) Tyd: 0302.40: Vonk, jrg. 32, no. 3, januari-februari 2003 | | (8) Tyd: 0302.41: Lijst redacteurs tijdschriftenoverzicht Neder-L | | (9) Informatie over Neder-L | | | *-------------------------- ---------28-februari-2003-* *********************
(1)-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-Neder-L-bericht, no. 0302.35=-=
DE BOEKENWERELD, jaargang 19, nummer 1, oktober 2002.
ISSN 0168-8391.
Door: Marja Smolenaars.
Boskoop, 12 februari 2003.
(Themanummer over kinderboeken naar aanleiding van de Wonderland tentoonstelling van de Koninklijke Bibliotheek.)
- Marieke van Delft, Leanne Selles & Theo Vermeulen.
Wonderland: Van Pietje Bell tot Harry Potter. Kinderboeken van de Koninklijke Bibliotheek in de Kunsthal Rotterdam. Blz. 4-12. - Chris Schriks.
Met een kwartje de wereld rond op houthoudend courantdruk. Blz. 12-25. - Theo Gielen.
De vroege weerklank van Piet de Smeerpoetsverhalen in Nederland 1848-1859. Blz. 26-34. - Lisa Kuitert & Ingeborg Verheul.
‘We verbeelden woorden.’ Gesprek met Ruurt van Ulzen, kinderboekenuitgever. Blz. 35-41. - P.J. Buijnsters.
De geschiedenis van een Kraaienboek. Blz. 42-45. - F.W. Kuyper.
Bram Vingerling op boekenjacht. Klein antiquarisch leed en nog veel meer in een spannend jongensboek. Blz. 46-51. - Lisa Kuitert.
Faits divers. Blz. 53-56.
(Over de Harry Potter rage en aanverwante onderwerpen.) - Berichten. Blz. 59-61.
- Vraag & aanbod. Blz. 61.
- Agenda (Veilingen, Beurzen en Tentoonstellingen). Blz. 63-69.
- Over de auteurs. Blz. 70.
(2)-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-Neder-L-bericht, no. 0302.36=-=
DE BOEKENWERELD, jaargang 19, nummer 2, december 2002.
ISSN 0168-8391.
Door: Marja Smolenaars.
Boskoop, 21 februari 2003.
- Jos van Waterschoot.
In gesprek met Ab van der Steur. Een interview met de scheidend redacteur over ‘De Boekenwereld’ en zijn antiquariaat. Blz. 74-85. - Matthi Forrer.
Dwalend door de Nederlanden aan de hand van Guicciardini. Blz. 86-100.
(Een bespreking van de ‘Guicciardini illustratus’, een zestiende-eeuwse beschrijving van Nederland door een Florentijns koopman.) - Verschenen boeken. Blz. 103-110.
- Catalogi. Blz. 111-113.
- Verschenen catalogi. Blz. 113-118.
- Berichten. Blz. 119-122.
- Agenda (Veilingen, Beurzen en Tentoonstellingen). Blz. 123-126.
- Over de auteurs. Blz. 127.
(3)-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-Neder-L-bericht, no. 0302.37=-=
NEDERLANDSE TAALKUNDE, jaargang 7, nummer 4, december 2002.
ISSN 1384-5845.
Door: Corrie de Haan, Opleiding Nederlands, UL.
Leiden, januari 2003.
- Peter-Arno Coppen en Crit Cremers.
Parseren in de polder. Nederlandse taaltechnologie in perspectief. Blz. 305-311.
(Deze aflevering van Nederlandse Taalkunde gaat over parsers, computerprogramma’s voor de analyse van het Nederlands. Coppen en Cremers bespreken in dit inleidende artikel de stand van zaken in het onderzoek.) - Peter-Arno Coppen.
Het geheim van de oude dame. De Nijmeegse parser Amazon. Blz. 312-334.
(De Nijmeegse parser Amazon bestaat al sinds 1975. Coppen bespreekt de ontwikkeling en de sterke punten van Amazon.) - Ton van der Wouden, Heleen Hoekstra, Michael Moortgat, Bram
Renmans en Ineke Schuurman. Syntactische annotatie voor het Corpus Gesproken Nederlands (CGN). Blz. 335-352.
(Het Corpus Gesproken Nederlands is een interessante bron van informatie voor taalkundigen. Het corpus wordt op verschillende wijzen geannoteerd. In dit artikel staat de syntactische annotatie centraal.) - Leonoor van der Beek, Gosse Bouma en Gertjan van Noord.
Een brede computationele grammatica voor het Nederlands. Blz. 353-374.
(In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de Alpino-grammatica, een computationele grammatica voor het Nederlands die het mogelijk maakt grote hoeveelheden tekst automatisch van een syntactische analyse te voorzien.) - Crit Cremers.
(‘n) Betekenis berekend. Blz. 375-395.
(In dit artikel wordt het computerprogramma Delilah besproken, waarmee zinnen ontleed kunnen worden. De auteur gaat met name in op het raakvlak van vorm- en betekenisanalyse.) - Boekbeoordelingen, blz. 396-399:
. <Door: Jan Nijen Twilhaar:> S. Gillis & A. Schaerlaekens (red.). Kindertaalverwerving. Een handboek voor het Nederlands. Martinus Nijhoff, Groningen, 2000. - Signalementen, blz. 400-401:
. <Door: Jan Nijen Twilhaar:> H. de Hoop & T. van der Wouden (red.). Linguistics in the Netherlands 2000. John Benjamins, Amsterdam/Philadelphia, 2000.
. <Door: Jan Nijen Twilhaar:>
J.J. Spa. De dialecten van Groot-Ijsselmuiden. Klank- en vormleer. Stichting IJsselacademie, Kampen, 2000; R. Vandekerckhove. Structurele en sociale aspecten van dialectverandering. De dynamiek van het Deerlijkse dialect. KANTL, Gent, 2000;
C. en G. Hoppenbrouwers. De indeling van de Nederlandse streektalen. Dialecten van 156 steden en dorpen geklasseerd volgens de FFM. Van Gorcum, Assen, 2001.
. <Door: Jan Nijen Twilhaar:> T. den Boon. Woorden en hun betekenis. SdU, Den Haag, 2001. - Uit de tijdschriften. Blz. 402.
(Deze rubriek geeft kort weer wat er in andere tijdschriften op het gebied van de taalkunde is verschenen.) - Ontvangen boeken. Blz. 403.
(4)-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-Neder-L-bericht, no. 0302.38=-=
VONK, Tijdschrift van de Vereniging voor het Onderwijs in het Nederlands vzw, jaargang 32, nummer 1, september-oktober 2002.
ISSN 0770-2086.
Door: Rita Rymenans, vakgroep didactiek Nederlands, Universiteit Antwerpen (UIA).
Antwerpen, 9 oktober 2002.
- Marita de Sterck.
Vingeroefeningen. Een poging tot flashback en flash forward. Blz. 3-20.
(Kan je jonge mensen helpen bij hun pogingen tot creatief schrijven? De begeleiders van het project ‘Vingeroefeningen, een cursus verhalen schrijven voor jongeren’ zijn overtuigd van wel. Het docententeam bestaat uit jeugdauteurs die bereid zijn om hun eigen (faal)ervaringen met het schrijven van verhalen, met de jongeren te delen. Marita de Sterck is een van hen. In dit artikel blikt ze terug op vijf jaar praktijkervaring met het project waaraan in totaal 143 jongeren tussen 15 en 21 jaar hebben deelgenomen. Jongeren met verschillende culturele achtergronden voor wie het Nederlands de eerste, tweede of zelfs derde taal is. De auteur benadrukt het belang van laagdrempelige, prikkelende opdrachten die beginners leren omgaan met valkuilen en met constructieve feedback. Dat je met deze aanpak ook in de klas aan de slag kunt, toont de oefening ‘Gesneden koek’ op een overtuigende manier aan: het is een aanzet tot zintuiglijk schrijven gekoppeld aan een poging tot flashback. Alvast een ‘appetizer’, want volgend jaar komt het cursusboek met alle vingeroefeningen op de markt.) - Jeannette den Ouden.
Spreekvaardigheidonderwijs en teamleren. Een inspirerende combinatie. Blz. 21-26.
(Een belangrijke doelstelling van spreekvaardigheidonderwijs is zelfvertrouwen ontwikkelen, aldus Jeannette den Ouden. Om dat doel te bereiken, moeten de leerlingen het spreken kunnen oefenen in een veilige omgeving: in kleine groepen waarin fouten gemaakt mogen worden en waar de beoordeling gebaseerd is op het proces en niet uitsluitend op het eindproduct. Een andere vereiste is dat leerlingen door veel te herhalen de kans krijgen om echt te oefenen. In deze bijdrage stelt ze drie werkvormen voor uit het zogenaamde ’teamleren’ die volgens haar het spreekvaardigheidonderwijs kunnen bevruchten. Kenmerkend voor deze aanpak is dat alle leerlingen tegelijk actief zijn en dat samenwerken noodzakelijk is om de spreekopdrachten tot een goed einde te brengen. Daarnaast zijn het eenvoudige werkvormen die niet te lang duren en waarop eindeloos gevarieerd kan worden. Ze vragen ook weinig voorbereiding van de leraar, dus waar wacht u nog op?) - Nora Bogaert & Goedele Vandommele.
Toetsen kan meer zijn dan meten. De TAS: Taalvaardigheidstoets Aanvang Secundair onderwijs. Blz. 27-39.
(De ‘Taalvaardigheidstoets Aanvang Secundair onderwijs’ – kortweg TAS – is een instrument om de schoolse taalvaardigheid van leerlingen te meten wanneer ze instromen in het secundair onderwijs. Aan de hand van de TAS kan een eventuele taalachterstand nauwkeurig vastgesteld worden. Alle individuele TAS-scores kunnen vervolgens gebundeld worden tot een sterkte/zwakte-analyse van de klas. Maar signaleren is slechts het begin. Met de vastgestelde achterstanden moet rekening gehouden worden bij de vormgeving van de verschillende vakken van het schoolcurriculum. En vooral: leerlingen met een taalachterstand moeten de kans krijgen om die weg te werken. Ook op die terreinen kan de TAS zijn diensten bewijzen, zowel voor Nederlands als voor de niet-taalvakken. Verder reikt de toets een aantal aanknopingspunten aan voor het nemen van didactische beslissingen. Hoe de TAS er concreet uitziet, wat hij (niet) is en waar je hem kunt bestellen, ook dat kom je allemaal te weten in deze bijdrage van Nora Bogaert.) - Renilde Janssens.
(Rubriek ‘Grof geschud’.) Taal. Blz. 41. - Nicky Eerdekens & Katrien De Vlaemynck.
(Rubriek ‘Spiekerskorner’.) Ik in Europa. Blz. 43-45. - Jan T’Sas.
(Rubriek ‘Interkl@s’.) Blz. 47-49. - Boekbesprekingen (= rubriek ‘Ingeboekt’), blz. 51-58:
. <Door: Rita Rymenans:> M. Braaksma: ‘Observational learning in argumentative writing’. Amsterdam: University of Amsterdam, 2002.
. <Door: Rita Rymenans:> L. Vanmaele: ‘Leren schrijven van informatieve teksten. Een ontwerponderzoek bij beginners secundair onderwijs’. Leuven: Universitaire Pers, 2002. - Rita Rymenans & Veerle Geudens.
Blz. 60-70.
(Rubriek ‘Ingeblikt’ met signalementen van: Moer 2002/3; Levende Talen Tijdschrift 3/2-3; Levende Talen Magazine 89/5; Dossier NT2; Tsjip/Letteren 12/2; Je bent jong en je leest wat… het vervolg; Werkmap ‘Het oeuvre van Willem Elsschot’; Werkmap ‘Geheime Kamers’; Openbaar 34/2; Klapper 10/1; Leesidee Jeugdliteratuur 8/6; Leesgoed 29/3-4; Histoflash 50; Educatieve brochure ‘Leeuwen van Vlaanderen’; Welwijs 13/2; Gids voor het basisonderwijs; Sprankel 2002/3; IVO 87; Nova et Vetera LXXIX/5-6; Pedagogische Bijdragen 142; Handboek Spelling; Ons Erfdeel 45/3-4; Over taal 41/3; Ad Rem 16/3-4; nachbarsprache niederlaendisch 2001/2.)
(5)-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-Neder-L-bericht, no. 0302.39=-=
VONK, Tijdschrift van de Vereniging voor het Onderwijs in het Nederlands vzw, jaargang 32, nummer 2, november-december 2002.
ISSN 0770-2086.
Door: Rita Rymenans, vakgroep didactiek Nederlands, Universiteit Antwerpen (UIA).
Antwerpen, 6 december 2002.
- Griet Ramaut.
Een aparte aanpak? De opvang van ex-onthaalklassers in het reguliere secundair onderwijs. Blz. 3-21.
(Anderstalige nieuwkomers kunnen gedurende een jaar opgevangen worden in een onthaalklas, waar ze zich voorbereiden op de doorstroming naar het reguliere secundair onderwijs. Maar ook na dat jaar hebben velen onder hen nog behoefte aan extra ondersteuning en begeleiding omdat ze niet beschikken over de vooronderstelde taalvaardigheid, studievaardigheden en voorkennis bij bepaalde zaakvakken. Hoe kan je als leraar deze ex-onthaalklassers bij de les betrekken? Dat is de vraag die Griet Ramaut tracht te beantwoorden. Aan de hand van concrete lesopzetten voor geschiedenis en fysica toont ze overtuigend aan dat er geen aparte aanpak vereist is. Belangrijk is wel dat de les een rijke context schept, talige interactie tussen leerlingen stimuleert, motiverend is en de leerlingen er actief bij betrekt. Met andere woorden: dat er een krachtige leeromgeving geschapen wordt, maar zijn alle leerlingen daar niet bij gebaat? Dat deze aanpak schoolbreed gedragen moet worden, spreekt voor zich. De bijdrage wordt dan ook afgerond met mogelijke initiatieven op school- en beleidsniveau.) - Trees De Muynck.
(Rubriek ‘Grof geschud’.) Taalleren is zoveel meer dan taalleren alleen. Interview met Jose Ponce de Leon Garcia. Blz. 23-29.
(Confronterend relaas over het moeizame taalleerproces van een hooggeschoolde migrant.) - Luc Wyns.
(Rubriek ‘Spiekerskorner’.) Lessenreeks in het kader van een thema voeding, eten of zelfs feestjes. Een raphap: een eenvoudig recept voor een snelle hap. Blz. 31-46. - Joop Dirksen.
Begeleiding smaakontwikkeling. Weg met de valkuilen en drempels. Blz. 47-56.
(Persoonlijke smaak is opgebouwd uit verschillende componenten: naast universele aspecten, de tijdsgeest en invloed van de peergroup speelt uiteraard ook je persoonlijkheid een belangrijke rol. Hoe kan persoonlijke smaak ontwikkeld, beinvloed worden? En welke rol kan de leraar Nederlands daarbij spelen? Joop Dirksen doet een voorstel. Als start van het literatuuronderwijs laat hij elke leerling een leesautobiografie samenstellen. Uit deze beschrijving van de beginsituatie leert hij hoe hij elke leerling individueel moet begeleiden in zijn boekenkeuze, maar ook welke verhaaleigenschappen hij klassikaal moet aanpakken. Daarbij gaat het om complicerende factoren die het leesplezier van onervaren lezers (de leerlingen) in de weg staan. Denken we bijvoorbeeld aan complicaties met betrekking tot de vertelwijze, de tijdsvolgorde, de afloop van het verhaal, het voorkomen van meerdere verhaallijnen, de thematiek, de karakters en morele kwesties. In dit artikel doet hij talloze suggesties om de leerlingen aan de hand van korte verhalen literair competent te maken en hun persoonlijke smaak te ontwikkelen.) - Katrien De Vlaemynck.
(Rubriek ‘Spiekerskorner’.) Lessenreeks rond ‘Gender en werkaanbiedingen’. Blz. 57-63. - Jan T’Sas.
(Rubriek ‘Interkl@s’.) Blz. 65-67. - Boekbesprekingen (= rubriek ‘Werkhuis’), blz. 68-70.:
. <Door: Rita Rymenans:> A. Wald & J. van der Linden (red.): ‘Leren in perspectief’. Leuven/Apeldoorn: Garant, 2001.
. <Door: Rita Rymenans:> K. Stokking e.a. (red.): ‘Van onderwijs naar leren’. Leuven/Apeldoorn: Garant: 2000. - Boekbespreking (Rubriek ‘Ingeboekt’), blz. 71-72.):
. <Door: Anne Boeken:> H. Paus (red.) e.a.: ‘PORtaal. Praktische didactiek voor het primair onderwijs’. Bussum: Coutinho, 2002. - Rita Rymenans & Veerle Geudens.
Blz. 73-80.
(Rubriek ‘Ingeblikt’ met signalementen van: Tsjip/Letteren 12/3; Levende Talen Magazine 89/7; Theaterbeelden; Openbaar 34/3; Klapper 10/2; Leesidee Jeugdliteratuur 8/7-8; Leesgoed 29/5-6; Leeskrant; Kinderanimatiegids; NT2-niveaus; Taal van het jaar twee; Over taal 41/4; Ad Rem 16/5; Sprankel 2002/4; IVO 88; VVL-Ideeen 34/2; Welwijs 13/3; Bevrijdingsfilms 2002-2003; Iteco 2002/1-2)
(6)-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-Neder-L-bericht, no. 0302.40=-=
VONK, Tijdschrift van de Vereniging voor het Onderwijs in het Nederlands vzw, jaargang 32, nummer 3, januari-februari 2003 (themanummer ‘Leesonderwijs’).
ISSN 0770-2086.
Door: Rita Rymenans, vakgroep didactiek Nederlands, Universiteit Antwerpen (UIA).
Antwerpen, 5 februari 2003.
- Werner Schrauwen, Marc Stevens & Jo van den Hauwe.
Over taalleren en leesonderwijs. Blz. 3-11.
(Om het over goed, krachtig en werkzaam leesonderwijs te kunnen hebben, moeten we eerst een boom opzetten over (taal)leren, aldus Werner Schrauwen, Marc Stevens & Jo van den Hauwe. De vragen waarmee ze dit themanummer openen, luiden daarom als volgt: wat is goed (taal)onderwijs eigenlijk en aan welke voorwaarden moet het voldoen? Hoe leren we leerlingen om op eigen benen te staan en om op een behoorlijke manier in onze maatschappij te kunnen overleven? De auteurs confronteren ons met enkele manieren waarop kinderen en jongeren kunnen leren en geven daarbij ook aan welke aanpakken wellicht beter werken dan andere. Reflecties op goed taal- en leesonderwijs dus, of de ontdekking van het Grote Wereldwoud.) - Kris Van den Branden.
Leesonderwijs in Vlaanderen: van ‘hoera!’ naar ‘aha!’. Blz. 12-29.
(Wat kan wetenschappelijk onderzoek ons leren over de stand van zaken van het leesonderwijs in Vlaanderen? Kris Van den Branden maakt de balans op en gaat achtereenvolgens in op de volgende vragen: hoe is gesteld met de leesvaardigheid van Vlaamse leerlingen? Wat zegt onderzoek ons over het bevorderen van leesvaardigheid in de kleuterschool en over het aanvankelijk leesonderwijs in het eerste leerjaar? En wat met het bevorderen van leesvaardigheid in het lager en secundair onderwijs? Naast een schets van de gangbare lespraktijk besteedt hij uitvoerig aandacht aan de kenmerken van een efficientere leesdidactiek: doelgericht, functioneel, strategisch en interactief. Een doordachte selectie van teksten en taken, in samenspel met de interactie over de leestaak, spelen daarbij een cruciale rol.) - Marc Stevens, Werner Schrauwen & Jo van den Hauwe.
Leesonderwijs optimaliseren: van park naar woud. Blz. 31-45.
(De auteurs van het openingsartikel – Marc Stevens, Werner Schrauwen & Jo van den Hauwe – pakken de woudmetafoor weer op en stellen in deze bijdrage een aantal manieren voor om aan zinnig, leuk en leerzaam leesonderwijs te werken. Hoewel de voorbeelden afkomstig zijn uit het basisonderwijs, zijn de voorgestelde werkvormen ook bruikbaar in het secundair onderwijs. Aan de hand van de tekst ‘Dik’ voor het derde leerjaar illustreren de auteurs een aanpak waarbij groepjes leerlingen een taak uitvoeren met twee versies van eenzelfde tekst. Daarna presenteren ze beknopt enkele andere mogelijkheden om in het leesonderwijs heel wat leerkansen te creeren: cooperatief lezen, tutorlezen, zoekend en kiezend lezen, en realistisch lezen. Leerlingen meenemen naar een echt maar geselecteerd stukje woud dus, dat is de boodschap.) - Koen Van Gorp.
Lezen, dat doe je niet alleen! Differentiatie in een taakgerichte leesaanpak. Blz. 47-71.
(In de laatste thematische bijdrage staat taakgericht leesonderwijs centraal. Aan de hand van ‘Sherlock Speurder’ demonstreert Koen Van Gorp de kenmerken van een taakgerichte aanpak. Vervolgens gaat hij in op de vraag wat een leestaak complex en moeilijk maakt, twee verschillende begrippen. Om ervoor te zorgen dat zowel de zwakkere als de sterkere lezers tot tekstbegrip komen, stelt hij enkele differentiatiemaatregelen voor die de leestaak toegankelijker kunnen maken. Tot slot bespreekt hij stapsgewijs mogelijke interventies van de leraar om leerlinggericht te differentieren tijdens het uitvoeren van de taak. Dat leesondersteunend gedrag wordt geconcretiseerd via realistische leraar-leerlinginteracties die weliswaar overwegend uit het basisonderwijs komen, maar makkelijk te vertalen zijn naar het secundair onderwijs.) - Boekbespreking (= rubriek ‘Ingeboekt’), blz. 72-73:
. <Door: Anne Boeken:> M. Colpin e.a. (red.): ‘Leesrijk school- en klasklimaat. Een schat aan le(e)sideeen voor het basisonderwijs’. Antwerpen/Apeldoorn: Garant, 2002.
. <Door: Anne Boeken:> R. Anthone & S. Moors: ‘Van boeken ga je denken. Filosoferen met kinderen aan de hand van jeugdliteratuur’. Leuven: Acco, 2002. - Jan T’Sas.
(Rubriek ‘Interkl@s’.) Blz. 75-78. - Boekbespreking (= rubriek ‘Werkhuis’), blz. 79-83:
. <Door: Rita Rymenans:> J.G. Schaap: ‘Pedagogiek van zingeving. Kennisbasis van interactief leren’. Leuven/Apeldoorn: Garant, 2001.
. <Door: Rita Rymenans:> J.G. Schaap: ‘Zin in het studiehuis? Interactief leren in de les’. Leuven/Apeldoorn: Garant, 2001.
. <Door: Rita Rymenans:> W. Veugelers & H. Zijlstra (red.): ‘Leren in het studiehuis’. Leuven/Apeldoorn: Garant, 2001. - Rita Rymenans & Veerle Geudens.
Blz. 84-90.
(Rubriek ‘Ingeblikt’ met signalementen van: Moer 2002/4; Tsjip/Letteren 12/4; Levende Talen Tijdschrift 3/4; Levende Talen Magazine 89/8; Leesgoed 29/8; Openbaar 32/4; Cahiers over schrijvers; De tweede leeslijst; Retoriek en praktijk van het school van Nederlands 2001; Vakdossier 2002 Nederlands; Nova et Vetera LXXX/1-2; IVO 89; VVL-Ideeen 34/4; Welwijs 13/4; Geluid van papier; Ad Rem 16/6; Ons Erfdeel 45/5).)
(7)-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-Neder-L-bericht, no. 0302.41=-= *-------------Redacteurs--tijdschriftenoverzicht--Neder-L-----------------* | de Boekenwereld: Marja Smolenaars <m.smolenaars@wanadoo.nl> | | Cahiers voor een Lezer: Reinder Storm <Reinder.Storm@kb.nl> | | Gezelliana: Piet Couttenier <Piet.Couttenier@ufsia.ac.be> | | Gramma/TTT: Peter-Arno Coppen <P.A.Coppen@let.kun.nl> | | Leuvense Bijdragen: Hans Smessaert | | <Hans.Smessaert@arts.kuleuven.ac.be> | | Literatuur: Jose Rekers <jjrekers@hotmail.com> | | Literatuur Zonder Bea Ros <Bea@Zunneberg-Ros.nl> | | Leeftijd: | | Mededelingen Stichting Frank van Lamoen <f.v.lamoen@hccnet.nl> | | Jacob Campo Weyerman: | | Meesterwerk: Els Ruijsendaal <ruisdaal@cistron.nl> | | Moer: Herman Giesbers <H.Giesbers@let.kun.nl> | | Over Multatuli: Reinder Storm <Reinder.Storm@kb.nl> | | Naamkunde: Tanneke Schoonheim <schoonheim@inl.nl> | | Nederlandse Letterkunde: Marja Geesink <marja.geesink@pica.nl> | | Nederlandse Taalkunde: Corrie de Haan <c.de.haan@let.leidenuniv.nl> | | Neerlandica Extra Muros: Olga van Marion | | <o.van.marion@let.leidenuniv.nl> | | de Negentiende Eeuw: Jan Stroop <J.Stroop@hum.uva.nl> | | Ons Erfdeel: Jaap van Veen <JaapJvanVeen@cs.com> | | Ons Geestelijk Erf: Thom Mertens <thom.mertens@ufsia.ac.be> | | Onze Taal: Jac Aarts <j.aarts@chello.nl> | | de Parelduiker: Wieneke 't Hoen <Wieneke.t.Hoen@chi.knaw.nl> | | de Poeziekrant: Fleur Speet <fspeet@hetnet.nl> | | Queeste: ... Een nieuwe redacteur wordt gezocht ... | | Spiegel der Letteren: Betty van Wonderen | | <Betty=van=Wonderen@uba.uva.nl> | | Taal en Tongval: Roland de Bonth, <salemans@baserv.uci.kun.nl> | | Tabu: Ton van der Wouden <vdwouden@let.rug.nl> | | Tekst[blad]: Judith Mulder <tekst.en.uitleg@wxs.nl> | | TNTL: Karina van Dalen-Oskam | | <Karina.van.Dalen@niwi.knaw.nl> | | Tijdschrift voor ... Een nieuwe redacteur wordt gezocht ... | | Taalbeheersing | | Tydskrif vir Nederlands Jean Jordaan <rgo_anas@rgo.sun.ac.za> | | en Afrikaans: | | Vaktaal: Guido Leerdam <G.Leerdam@dienst.vu.nl> | | Verslagen KANTL: Edward Vanhoutte <evanhout@uia.ua.ac.be> | | Vonk: Rita Rymenans <rymenans@uia.ua.ac.be> | | Vooys: Redactie Vooys <vooys@let.uu.nl> | | de Zeventiende Eeuw: Ton Harmsen <a.j.e.harmsen@let.leidenuniv.nl> | | ZL: Geert Swaenepoel <geertswaenepoel@hotmail.com> | | Zwart Water Helene Gelens <zwartwater@planet.nl> | *-------------------------------------------------------------------------* (8)-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-= *-------------------------------------------------------------------------* | | | Informatie over Neder-L: | | ======================== | | Algemene informatie opvragen over Neder-L: stuur mail naar | | listserv@nic.surfnet.nl met daarin de boodschap: GET NEDER-L INFO | | Abonnement nemen op Neder-L: stuur mail naar listserv@nic.surfnet.nl | | met als boodschap: SUB NEDER-L uw-voornaam/voorletters uw-achternaam | | Neder-L op het web/WWW: Neder-L-nummers zijn vanaf januari 1997 in | | web-formaat te lezen via: http://www.neder-l.nl/ | | Nadere informatie over Neder-L in web-formaat: zie artikel 9706.01 | | Er is ook een WWW-archief met alle e-mailversies van Neder-L sinds | | juni 1992, dat ook op trefwoord doorzocht kan worden; de URL van dit | | listserv-archief: http://listserv.surfnet.nl/archives/neder-l.html | | Neder-L wordt ook verspreid via de Internet-newsgroup bit.lang.neder-l | | Oude Neder-L-bulletins opvragen: stuur mail naar listserv@nic.surfnet.nl| | met daarin een boodschap als: GET NEDER-L LOG9206 | | (resultaat: logboek met Neder-L-artikelen van juni '92 wordt gestuurd)| | Of maak gebruik van het listserv-archief (zie enkele regels hierboven)| | Bijdrage voor Neder-L opsturen: stuur mail naar neder-l@nic.surfnet.nl | | Contact met redactie: stuur mail naar Salemans@neder-l.nl, naar | | Willem.Kuiper@hum.uva.nl, naar Piet.Verkruijsse@hum.uva.nl (voor de | | evenementenagenda), naar Marc.van.Oostendorp@meertens.knaw.nl of naar | | P.A.Coppen@let.kun.nl | *-------------------------------------------------------------------------* *-Einde-------------------- Neder-L, no. 0302.c --------------------------*
Laat een reactie achter