Subject: | Neder-L, no. 0410.c: tijdschriftenoverzicht |
From: | Ben Salemans |
Reply-To: | Elektronisch tijdschrift voor de neerlandistiek |
Date: | Sun, 31 Oct 2004 23:47:44 +0100 |
Content-Type: | text/plain |
********************* *-Dertiende-jaargang------- Neder-L, no. 0410.c -----------ISSN-0929-6514-* | | | ************************************************************ | | * Neder-L, elektronisch tijdschrift voor de neerlandistiek * | | ************************************************************ | | | | Maandelijks tijdschriftenoverzicht | | ================================== | | (1) Tyd: 0410.39: Tsjip/Letteren, nummer 14.3, oktober 2004 | | (2) Tyd: 0410.40: Lijst redacteurs tijdschriftenoverzicht Neder-L | | (3) Informatie over Neder-L | | | *-------------------------- -------zo-31-oktober-2004-* *********************
(1)-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-Neder-L-bericht, no. 0410.39=-=
TSJIP/LETTEREN, nummer 14.3, oktober 2004.
ISBN 11-112-1892-7.
Door: Anne-Mariken Raukema.
18 oktober 2004.
Themanummer over religie.
- Hubert Slings.
Bijbelencultuur.nl. De bijbel in de Nederlandse cultuur. Blz. 3- 5.
(De invloed van de bijbel op de Nederlandse cultuur in verleden en heden is enorm groot. Zowel het besef als de kennis daarvan neemt echter af, omdat de tijd dat de bijbel voor het grootste deel van de bevolking een levende traditie was reeds decennia achter ons ligt. Hierdoor dreigen grote groepen van de bevolking vervreemd te raken van hun eigen cultuur. Dan praten we niet uitsluitend over de leerlingen uit de openingszin van dit artikel, maar in toenemende mate ook over hun docenten en hun generatiegenoten. Om deze redenen heeft uitgeverij Amsterdam University Press (AUP) het initiatief genomen voor een internetpublicatie die eraan kan bijdragen om deze ras groeiende lacune weer enigszins te dichten. Deze website over ‘de bijbel in de Nederlandse cultuur’, heet kortweg Bijbelencultuur.nl. Het sonnet ‘De moeder de vrouw’ is daar – vergezeld van een toelichting – opgenomen bij het boek der psalmen.) - Joop Dirksen.
Erotiek als stoorzender. Blz. 6-9.
(Op veel christelijke scholen – maar niet alleen daar – zorgt moderne literatuur vaak voor problemen. Boeken die impliciet of expliciet anti-godsdienstig zijn, boeken met een ‘nihilistische inslag’, boeken met veel openlijk geweld, maar ook en vooral boeken waarin seksualiteit een belangrijke plaats inneemt, zijn daar taboe. Seksualiteit en erotiek zijn ook voor veel lezers in het dagelijks leven problematische onderwerpen. Een poging tot analyse van een intrigerend verschijnsel.) - Helma van Lierop-Debrauwer.
Geloven en geloven is twee. Over Het boek van alle dingen van Guus Kuijer. Blz. 10-13.
(In de jaren zestig verdwenen de protestants-christelijke en katholieke kinderboeken uit het algemene beeld van de kinderliteratuur. Daarmee was de aanwezigheid van God en geloof in teksten voor kinderen niet langer meer vanzelfsprekend. Kritische pedagogen ontdekten begin jaren zeventig het kinderboek als een interessante mogelijkheid om kinderen maatschappijbewust te maken. De bestaande kinderboeken waren daarvoor naar hun mening ongeschikt, omdat het wereldbeeld daarin totaal verouderd was. Hun pleidooi voor een nieuw soort boeken met informatie over eigentijdse problemen als milieuvervuiling, rassendiscriminatie, abortus en echtscheiding had een stroom van hyperrealistische boeken tot gevolg. Voor religie was geen aandacht, omdat het niet werd beschouwd als een actueel thema. In een opzicht vertoonden deze boeken echter wel overeenkomst met de orthodoxe kinderboeken over het geloof: de auteurs ervan hadden een boodschap die zij op een zo direct mogelijke manier aan de lezers probeerden over te brengen.) - Marjolein Lolkema en Annemarie Prins
Christelijk is niet hetzelfde als christelijk. Literatuuronderwijs op christelijke scholen Blz. 14-18.
(‘Lezen voor je lijst’ bij het vak Nederlands is op alle scholen voor voortgezet onderwijs een alledaags verschijnsel. Maar om leerlingen aan het lezen te krijgen en te houden is een energieke klus waar menig leraar Nederlands zo nu en dan een diepe zucht bij slaakt. Want in dit computertijdperk vinden hedendaagse jongeren computeren, spelletjes doen en chatten veel leuker dan ‘een boek lezen’ en wat is duffer dan verplicht met een boek op de bank te moeten zitten. Er worden leesbevorderingprogramma’s bedacht, zoals Bazar, en de diverse methoden Nederlands besteden aandacht aan boekfragmenten, alle met de bedoeling jongeren alsnog de waarde en het plezier van lezen en taal mee te geven. Dat leerlingen moeilijk aan het lezen te krijgen zijn is vooral zo jammer, wanneer je beseft en weet dat er zoveel mooie boeken op de markt zijn gericht op adolescenten. Een heel scala aan puberonderwerpen wordt beschreven in de huidige adolescentenromans, genoeg voer om je heerlijk mee te identificeren. Maar wat als je er geen zin in hebt? Of als je er geen weet van hebt?) - Roelof Jan Veldkamp.
CKV vanuit traditie en levensvisie. De vrije school en kunstzinnige vorming. Blz. 20-24.
(Een brede kunstzinnige vorming met aandacht voor de wereldliteratuur en ervaringsgericht leren lijkt de laatste jaren in het voortgezet onderwijs een belangrijke vernieuwing. Toch wordt op de vrije school al vanaf 1920 wereldliteratuur gegeven en spelen volledige klassen jaarlijks een klassiek of modern-klassiek toneelstuk. Kunstzinnige vorming is geen afzonderlijk onderdeel van het lesprogramma, maar een wezenlijk onderdeel van een doorlopende leerlijn met dwarsverbanden naar andere vakken en een streven om aan te sluiten bij de persoonlijke ontwikkeling. Hoewel ook andere scholen het belang van deze geintegreerde aanpak steeds meer inzien, blijft de vrije school zich onderscheiden door een eigen kijk op pedagogiek en didactiek. Het vak CKV met aandacht voor toneelgeschiedenis en wereldliteratuur krijgt in zo’n context een speciale invulling. Dit artikel gaat in op de werkwijze van de oudste vrije school in Nederland, in Den Haag, met daarbij de aantekening dat iedere werkwijze nauw samenhangt met de mogelijkheden en wensen van de betrokken docenten en dat deze beschrijving dus geen blauwdruk is. Omdat het op de vrije school gebruikelijk is dat je alleen dat doet wat je zelf kunt ‘vullen’, is dit een verhaal op persoonlijke titel.) - Henk Langenhuijsen.
‘Onthechting levert nieuwe mogelijkheden op’. Freek de Jonge speelt met fictie en werkelijkheid. Blz. 26-30.
(‘Ken je dit boek? Prachtig, ontroerend.’ Bijna terloops wijst Freek de Jonge op het boekje op de tafel in zijn woonkamer. Het is De nadagen van Gerard Reve van journalist Ad Fransen die de hulpeloosheid van de schrijver en de aftakeling van een opmerkelijke geest van dichtbij in beeld heeft gebracht. Op 30 augustus is Freek de Jonge zestig geworden; vanaf begin september werkt hij iedere week aan De Vergrijzing, een vijftiendelige huzarenklus in het Compagnietheater in Amsterdam met als resultaat een wekelijks uur televisie op de zondagavond. Onlangs verscheen zijn vierde roman, getiteld Door de knieen, waarin De Jonge fictie, autobiografische elementen en historische gebeurtenissen met elkaar vermengt. Een van de thema’s is ouder worden en het loslaten van de alledaagse werkelijkheid.) - Eric van ’t Zelfde.
Literatuur, hoe nu verder? Blz. 32-36.
(In het jaar 2000 ontving mijn methode Wanted Read or Alive, part 2 een onderscheiding van de Europese Commissie voor Innovatief en Creatief Taalonderwijs. De methode was gebaseerd op de gedachte dat leerlingen vanzelf in een taal zullen duiken wanneer de aangereikte passages maar uitdagend genoeg zijn. De methode bevatte voornamelijk hedendaagse literaire werken omdat ik het onverstandig vond het toenmalig geringe aantal uren voor literatuur te besteden aan Shakespeare, Milton, Chaucer, et cetera. Deze onbetwiste grootmeesters moeten op het HBO en de universiteit maar worden besproken, anders wordt literatuur nooit leuk voor vijftienjarigen. Met 2003 in het vooruitzicht zijn geen van de literatuuropdrachten uit Wanted Read or Alive, part 2 nog terug te vinden in mijn huidige lessen omdat ik de methode niet meer adequaat acht. Aan de ene kant bieden de nieuwste multimedia meer mogelijkheden en aan de andere kant hebben de onderwijsbeleidsmakers het vak literatuur bedacht. Ik vind de implementatie van het vak literatuur een welkome en waardevolle ontwikkeling. In de huidige vorm is het echter een ‘halve’ verandering die verder moet worden doorgevoerd.) - Anne Provoost.
Het interessante. Blz. 38-39.
(Mijn zoon Cornelius is vijf als hij midden in zijn spel stilhoudt. Hij zit geknield op de plankenvloer met in zijn handen een kubus. Om hem heen liggen andere houten bouwblokken, balkjes en cilinders in verschillende groottes, maar het is de kubus die zijn aandacht heeft. Hij draait het blokje om, telt de vlakken, laat zijn vingertjes over de ribben gaan. Als hij voelt dat ik naar hem kijk, houdt hij het kleinood voor zich uit en zegt: ‘Mama, waarom is deze zo interessant?’) - Margriet Veeneman.
Lezen in het vmbo, illusie of optie? Blz. 40-41.
(Het leesbevorderingsproject Bazar, speciaal ontwikkeld voor het vmbo, begint zijn vruchten af te werpen, aan het begin van dit jaar werden twee studiedagen gewijd aan ‘lezen in het vmbo’ en eind maart werd de Zeeuwse Bibliotheek onderscheiden voor de invoering van Bazar in Zeeland. Er is iets aan de hand op het vmbo. Nu niet de insteek van de praktijk van de scholen, maar een geluid uit een andere hoek; die van de openbare bibliotheek. Wat is er mogelijk en wat niet? Margriet Veeneman, een van de sprekers op twee studiedagen over lezen op het vmbo afgelopen voorjaar, is een van de initiatiefnemers van http://www.fictiedossiervmbo.nl gaat nader in op deze materie.)
(2)-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-Neder-L-bericht, no. 0410.40=-= *-------------Redacteurs--tijdschriftenoverzicht--Neder-L-----------------* | De Achttiende Eeuw Inger Leemans <inger.leemans@let.kun.nl> | | De Boekenwereld: Marja Smolenaars <m.smolenaars@wanadoo.nl> | | Cahiers voor een lezer: Manu van der Aa <evanderaa@versateladsl.be> | | Gezelliana: Lisette Baeten <Lisette.Baeten@ufsia.ac.be> | | Indische Letteren: Adrienne Zuiderweg <A.M.Zuiderweg@uva.nl> | | Leuvense Bijdragen: Hans Smessaert | | <Hans.Smessaert@arts.kuleuven.ac.be> | | Literatuur: Jose Rekers <jjrekers@hotmail.com> | | Literatuur Zonder Bea Ros <Bea@Zunneberg-Ros.nl> | | Leeftijd: | | Mededelingen Stichting Frank van Lamoen <f.v.lamoen@hccnet.nl> | | Jacob Campo Weyerman: | | Moer: Herman Giesbers <H.Giesbers@let.kun.nl> | | Over Multatuli: Reinder Storm <Reinder.Storm@kb.nl> | | Nederlandse Letterkunde: Marja Geesink <msg@xs4all.nl> | | Nederlandse Taalkunde: Corrie de Haan <c.dehaan@tbm.tudelft.nl> | | Ons Erfdeel: Jaap van Veen <JaapJvanVeen@cs.com> | | Ons Geestelijk Erf: Thom Mertens <thom.mertens@ufsia.ac.be> | | Onze Taal: Jac Aarts <j.aarts@chello.nl> | | Queeste: ... Een nieuwe redacteur wordt gezocht ... | | Tabu: Ton van der Wouden <vdwouden@let.rug.nl> | | Tekst[blad]: Edwin Lucas <edwin.lucas@wxs.nl> | | Tiecelijn: Rik Van Daele <tiecelijn.reynaert@online.be> | | De Tijdlijn: Vertaalbureau Motte <peter.motte@skynet.be> | | Tijdschrift voor ... Een nieuwe redacteur wordt gezocht ... | | Taalbeheersing | | Tsjip/Letteren: Anne-Mariken Raukema <amraukema@lezen.nl> | | Vaktaal: Guido Leerdam <G.Leerdam@dienst.vu.nl> | | Vonk: Rita Rymenans <rymenans@uia.ua.ac.be> | | Vooys: Redactie Vooys <vooys@let.uu.nl> | | De Zeventiende Eeuw: Ton Harmsen <a.j.e.harmsen@let.leidenuniv.nl> | | ZL: Geert Swaenepoel <geertswaenepoel@hotmail.com> | | Zwart Water Helene Gelens <zwartwater@planet.nl> | *-------------------------------------------------------------------------* (3)-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-= *-------------------------------------------------------------------------* | | | Informatie over Neder-L: | | ======================== | | Algemene informatie opvragen over Neder-L: stuur mail naar | | listserv@nic.surfnet.nl met daarin de boodschap: GET NEDER-L INFO | | Abonnement nemen op Neder-L: stuur mail naar listserv@nic.surfnet.nl | | met als boodschap: SUB NEDER-L uw-voornaam/voorletters uw-achternaam | | Neder-L op het web/WWW: Neder-L-nummers zijn vanaf januari 1997 in | | web-formaat te lezen via: http://www.neder-l.nl/ | | Nadere informatie over Neder-L in web-formaat: zie artikel 9706.01 | | Er is ook een WWW-archief met alle e-mailversies van Neder-L sinds | | juni 1992, dat ook op trefwoord doorzocht kan worden; de URL van dit | | listserv-archief: http://listserv.surfnet.nl/archives/neder-l.html | | Oude Neder-L-bulletins opvragen: stuur mail naar listserv@nic.surfnet.nl| | met daarin een boodschap als: GET NEDER-L LOG9206 | | (resultaat: logboek met Neder-L-artikelen van juni '92 wordt gestuurd)| | Of maak gebruik van het listserv-archief (zie enkele regels hierboven)| | Bijdrage voor Neder-L opsturen: stuur mail naar neder-l@nic.surfnet.nl | | Contact met redactie: stuur mail naar Salemans@neder-l.nl, naar | | Willem.Kuiper@uva.nl, naar P.J.Verkruijsse@uva.nl (voor de | | evenementenagenda), naar Marc.van.Oostendorp@meertens.knaw.nl of naar | | P.A.Coppen@let.kun.nl | *-------------------------------------------------------------------------* *-Einde-------------------- Neder-L, no. 0410.c --------------------------* -- Dit bericht is gescanned op virussen en andere gevaarlijke inhoud door de DutchNet MailScanner en lijkt schoon te zijn. -- DutchNet MailScanner Email Virus Scanner www.dutch-net.nl/mailscanner/ DutchNet Internet bedankt MailScanner voor hun ondersteuning
Laat een reactie achter