De Amsterdamse hoogleraar Rens Bod is op internet een petitie begonnen waarin de regering wordt opgeroepen meer te investeren in het wetenschappelijk onderwijs. De tekst van deze petitie staat hieronder. Ondertekenen kan hier.
Wij. het personeel van de Nederlandse universiteiten
constateren
- dat er steeds minder wordt geïnvesteerd in het wetenschappelijk onderwijs en in het behoud van de verwevenheid met het wetenschappelijk onderzoek. De afgelopen jaren is het bedrag dat per student beschikbaar is met een kwart gedaald. Hierdoor is de werkdruk onder het universitaire personeel naar onacceptabele hoogte gestegen. De kwaliteit van het wetenschappelijke onderwijs en onderzoek is daardoor ernstig in het geding.
- Wat dreigt zijn nog massalere colleges, nog minder contacturen en nog minder begeleidingstijd per student.
- Er vindt op dit moment een uitputtingsslag plaats onder het personeel van de Nederlandse universiteiten. Zes op de tien medewerkers hebben fysieke en psychische klachten.
- Als er geen realistische financiering van de huidige taakstelling komt zullen de studenten niet het onderwijs krijgen dat ze nodig hebben en komt de internationale positie van ons hoger onderwijs in gevaar. Dit kan en mag niet gebeuren in een kennisland als Nederland!
en verzoeken
- Er moeten vierduizend nieuwe docenten bij, zoals reeds toegezegd door de vertrekkende regering. De gelden die zijn vrijgekomen door de afschaffing van de studiefinanciering dienen, zoals beloofd, hiervoor te worden ingezet.
- Het huidige regeerakkoord leidt echter tot substantieel minder geld voor wetenschappelijk onderwijs. De prestatie- of kwaliteitsafspraken bieden hiervoor geen soelaas. In de eerste plaats moet er meer geld bij het wetenschappelijke onderwijs, niet minder.
- Het is ontoereikend om slechts meer te investeren in wetenschappelijk onderzoek. Zowel onderwijs als onderzoek hebben meer geld nodig. Het huidige regeerakkoord leidt ertoe dat de verwevenheid tussen deze twee nog meer wordt verstoord. Door de verdere druk op het onderwijs komt het onderzoek in het geding.
Kortom, het huidige regeerakkoord leidt tot een verder tekort aan docenten, tot een verdere toename van de werkdruk onder zowel docenten als studenten, tot een daling van de kwaliteit van het onderwijs, en tot een nog grotere verstoring van de verwevenheid tussen onderwijs en onderzoek. Dit kan en mag niet gebeuren.
Laat een reactie achter