• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Verschenen: LTM-special Vakdidactisch onderzoek en de onderwijspraktijk

22 juni 2018 door Redactie Neerlandistiek 1 Reactie

Hoe bevorder je kritisch denken bij leerlingen? Hoe geef je individuele feedback op spreekvaardigheid als je klassen van meer dan dertig leerlingen hebt? Waarom blijft doeltaal-voertaal toch zo lastig om uit te voeren? Hoe organiseer je schrijfonderwijs in havo 4? Welke strategieën kun je leerlingen aanbieden om de werkwoordspelling beter onder de knie te krijgen? Waarom hechten we bij de vreemdetalenles zo veel waarde aan grammaticaonderwijs, terwijl dit vaak helemaal niet zo effectief is? En kunnen we misschien wel zonder grammaticaonderwijs? Dit zijn slechts enkele van de vragen die centraal staan in de LTM-special Vakdidactisch onderzoek en de onderwijspraktijk.

Deze week ontvangen alle docenten Nederlands, Duits, Engels en Frans in het voortgezet onderwijs  en middelbaar beroepsonderwijs een exemplaar van de door Levende Talen – vakvereniging van docenten Nederlands en vreemde talen – uitgebrachte publicatie Vakdidactisch onderzoek en de onderwijspraktijk, als special van Levende Talen Magazine (LTM).

De afgelopen decennia is er in Nederland relatief weinig grootschalig vakdidactisch onderzoek op het gebied van de schooltalen uitgevoerd. Diverse initiatieven, zoals promotiebeurzen van Dudoc-Alfa en NWO, hebben hier echter verandering in gebracht. De laatste jaren zijn tientallen promovendi begonnen aan hun vakdidactisch taalonderzoek. Hun resultaten leveren belangrijke nieuwe inzichten op voor het taalonderwijs in Nederland. Dat was dan ook de aanleiding voor Levende Talen Magazine om deze onderzoekers te vragen de opbrengsten van hun werk toe te lichten en in te gaan op de waarde ervan voor de dagelijkse onderwijspraktijk. Vakdidactisch onderzoek is immers niet alleen bedoeld om de wetenschap verder te helpen, maar dient toch vooral ook om docenten te helpen hun onderwijs te optimaliseren en leerlingen zo effectief mogelijk te laten leren. Zoals bijvoorbeeld het onderzoek van Leslie Piggott, docente Engels op het RSG Tromp Meesters in Steenwijk. Zij en haar collega’s scheurden alle grammatica-uitleg en -opdrachten uit de leergang. Vervolgens bestudeerde ze het effect van het ontbreken van expliciet grammatica-onderwijs op de taalontwikkeling van haar leerlingen. Het resultaat? Expliciet grammatica-onderwijs kan weggelaten worden en dat is in veel gevallen zelfs wenselijk.

Mede dankzij steun van onder andere Expertisecentrum Vakdidactiek Noord, NRO en Vakdidactiek Geesteswetenschappen kan de special breed worden verspreid: niet alleen onder de leden van Levende Talen, maar ook onder studenten van lerarenopleidingen en talensecties in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. Tevens zullen alle artikelen via <www.lt-tijdschriften.nl> te raadplegen zijn. De publicatie is te bestellen via <www.levendetalen.nl>.

Jasmijn Bloemert, Kees de Glopper, Wander Lowie, Clary Ravesloot, Klaas van Veen & Johan Graus (Red.). (2018). Vakdidactisch onderzoek en de onderwijspraktijk. Utrecht: Levende Talen. Isbn 978 90 821 5822 9,  € 15 (incl. verzendkosten), 104 blz.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk zegt

    22 juni 2018 om 13:33

    Levende Talen is geen “vakvereniging van docenten Nederlands en vreemde talen”, maar van leraren levende talen. De docenten Fries betalen ook netjes hun contributie, ze hebben hun eigen vaksectie en hun eigen jaarlijkse Levende Talencongres.

    Ik weet niet of het tijdschrift alleen naar “alle docenten Nederlands, Duits, Engels en Frans” gaat, maar in de vaksecties Arabisch, Chinees, Italiaans, NGT, Papiaments, Pools, Russisch, Spaans en Turks zitten ook betalende leden.

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Michel van der Plas • Uit Amerika

een hardnekkig vasthouden aan een stal,
aan koetsbellen die niet uit het gehoor
mogen; star blijft men een ster op het spoor
tot die zich op zijn dak nestelen zal

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

IJSBLOEMEN

Het raampje is een Séraphine,
een bloemstilleven ongezien,
een nonnenspiegel, een gewas
vol donzen dorens, melk van gras,
oase onder een pak sneeuw,
berijpte manen van een leeuw,
albino’s, schedelverentooi,
strikken van tule, ’t krullenooi —
ze drukt haar pop tegen haar vacht
en ooilam, ooilam zegt ze zacht —,
paard, pluim, toom, tuig en rinkellast,
dood fluitekruid, een holle bast,
een schalvel, een dicht berkenbos,
een meisjesschool met haren los
het duin afrennend wie-het-eerst,
een knippapieren kinderfeest,
van porselein, van gips, van steen,
soldaten op hun tinnen teen.
Het ziet er van de doden wit. [lees meer]

Bron: Spinroc en andere verzen, 1958

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

13 februari 2026: DBNL-dag 2026 in Den Haag

13 februari 2026: DBNL-dag 2026 in Den Haag

24 december 2025

➔ Lees meer
6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

sterfdag
1937 Adriaan Beets
1978 Mea Verwey
➔ Neerlandicikalender

Media

Gerard Kornelis van het Reve – Kerstbrief (1963)

Gerard Kornelis van het Reve – Kerstbrief (1963)

23 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Publieke Intellectuelen: Maria Dermoût

Publieke Intellectuelen: Maria Dermoût

22 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Lidy Zijlmans: bijna vijftig jaar ervaring in de NT2

Lidy Zijlmans: bijna vijftig jaar ervaring in de NT2

22 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d