Reisgidsen, woordenboeken, schilderijen, gedichten en slavernijregisters: dit soort bronnen uit ons nationale culturele erfgoed kunnen onze kennis over het verleden verrijken. We kunnen ze bovendien in verband brengen met actuele thema’s zoals racisme, kapitalisme, klimaatverandering en toerisme.
Om de relevantie van ons culturele erfgoed en de rijkdom aan bronnen zichtbaar te maken, heeft een team van wetenschappers en docenten de Schatkamer van Nederland ontwikkeld. De Schatkamer van Nederland biedt lesmateriaal over ons culturele erfgoed aan, dat als aanvulling gebruikt kan worden voor lessen binnen alle profielen van de bovenbouwklassen havo/vwo. Het doel is om cultureel erfgoed en oude bronnen onder de aandacht van leerlingen te brengen en te laten zien dat die in alle profielen relevant zijn. Via aansprekende thema’s en opdrachten wil de Schatkamer leerlingen stimuleren zelf aan de slag te gaan met historische documenten, om zo een nieuwe kijk te ontwikkelen op onze vaderlandse geschiedenis en ons culturele erfgoed.
Het project is gefinancierd door De Jonge Akademie, wordt overzien door prof. dr. Lotte Jensen en prof. dr. Nicoline van der Sijs van de Radboud Universiteit Nijmegen en is uitgevoerd door Alan Moss, MA. Voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen via het contactformulier. Open op de website nu de schatkist voor de lessen over slavernij, de beurs, rampen en reizen.
Laat een reactie achter