We zetten hyperbolen graag in om onze taal kracht bij te zetten. Ook op sociale media en in kranten worden ze veelvuldig gebruikt. Maar als alles belangrijk wordt gemaakt, welke woorden gebruik je dan als er echt iets aan de hand is? Neerlandica en communicatiewetenschapper dr. Christine Liebrecht (Tilburg University) vertelt over dit fenomeen en de gevolgen tijdens het Betweter Festival van de Universiteit Utrecht.
Wouter van der Land zegt
Prachtig verzorgde presentatie!
Over de clip in het begin, waarin Liebrecht een blinde bedelaar te hulp schiet. Deze krijgt eerst heel weinig met de tekst ‘I am blind please help’ op zijn bedelbord en dan plots heel veel met haar vondst ‘It’s a beautiful day, but I can’t see it.’
Concept en uitvoering zijn sterk, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat dit ook in de praktijk is gecheckt. De tweede tekst lijkt mij te vaag om duidelijk te maken dat het om een blinde man gaat die oproept om hem te ondersteunen met geld. NB de man heeft geen gebruikelijke blinde-tekens zoals een blindenstok, zwarte zonnebril en hond. In de eerste tekst staat die relevante informatie over blindheid vooraan en is er een duidelijke oproep om te doneren, vlakbij het collecteblikje.
Evengoed is dit een fantastische manier om een punt over taal te maken.