Door Erwin Mantingh
namens de Meesterschapsteams Nederlands
Van een argumentatiescanner tot een woordkaartspel: ze zijn nu beschikbaar. Ze maken deel uit van de eerste opbrengsten van docentontwikkelteams die in het jaar 2017-2018 werkten onder de vleugels van de Meesterschapsteams Nederlands. Het materiaal is hier te vinden op de site. Het is nog niet compleet en aan veel materiaal wordt nog gesleuteld, maar wat er nu staat, kan al worden gebruikt in de les of kan als inspiratiebron dienen.
‘Cultuurhistorische kennis bevordert deelname aan de samenleving en inzicht in de Nederlandse taal en cultuur’. Zo luidt de titel van de extra Grote Opdracht die de meesterschapsteams hebben voorgesteld voor het schoolvak in het kader van Curriculum.nu. In november jl. hadden de meesterschapsteams al in hun feedback op de zeven Grote Opdrachten voor het schoolvak aangegeven dat culturele kennis en een historisch perspectief op taal en literatuur grotendeels ontbraken in de omschrijving van de kern van het vak. Om de daad bij het woord te voegen is er een cultuurhistorische Grote Opdracht opgesteld die inhoud, kennis en vaardigheden omschrijft en die het belang van cultuurhistorische kennis onderstreept. Zie hier – ook voor meer informatie over de feedback van de Meesterschapsteams.
‘Nederlands als sociaal fenomeen’ is een van de vier perspectieven die het schoolvak volgens de meesterschapsteams zou moeten bieden op de Nederlandse taal en literatuur. Een schets van een bouwsteen over dit perspectief is een andere bijdrage van de meesterschapsteams aan de ontwikkeling van een nieuw curriculum. In de bouwsteen ‘Nederlands als sociaal fenomeen’ is kennis onlosmakelijk verbonden met twee andere componenten uit de leerdoelenkaart: de taalvaardigheden en brede vaardigheden. Wie er meer over wil weten, kan hier terecht.
Laat een reactie achter