• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Geef handen en voeten aan Curriculum.nu!

20 juni 2019 door Redactie Neerlandistiek Reageer

Door Judith Richters, Blanca Cano Gonzalez, Anna Kaal, Sebastiaan Dönszelmann, Maaike Koffeman, Wander Lowie en Bert Le Bruyn
(Meesterschapsteam Moderne Vreemde Talen)

Op 19 juni 1999 werd de Bolognaverklaring ondertekend. Deze zou een verregaande impact hebben op het Hoger Onderwijs in Europa. Een verjaardag als deze is een moment om terug te blikken maar misschien meer nog om vooruit te kijken en om samen een stempel te drukken op het onderwijs van de toekomst, en met name op het talenonderwijs. In plaats van dit te doen voor het hoger onderwijs willen wij focussen op het primair en voortgezet onderwijs. Als uitgangspunt nemen we graag de voorstellen van Curriculum.nu.

Sinds 8 maart 2018 zijn 125 leraren, 18 schoolleiders en 80 ontwikkelscholen bezig om krijtlijnen uit te zetten voor een vernieuwd curriculum voor het po en vo. De ontwikkelteams Nederlands en Engels/MVT behoren tot de ‘grotere’ teams met respectievelijk 14 en 17 enthousiaste docenten/schoolleiders die zich met hart en ziel inzetten voor hun vakken. Taalvaardigheid blijft belangrijk in hun voorstellen, maar talen krijgen ook een veel bredere invulling waardoor ze een centrale rol opeisen binnen het curriculum. Dit geldt niet enkel voor Nederlands en Engels, die deze rol al bij voorbaat toegekend hadden gekregen, maar voor alle moderne talen.

Onbekend maakt soms onbemind en wij willen dan ook iedereen oproepen om de voorstellen van Curriculum.nu met een open blik te bekijken: niet enkel vanuit je eigen vak, niet enkel vanuit je eigen school of regio maar wel vanuit de vraag waarom talen voor elke leerling een belangrijke meerwaarde vormen binnen het curriculum.

Wij zijn ervan overtuigd dat er veel goeds uit Curriculum.nu kan voortkomen en bereiden ons graag voor op het eindrapport dat in oktober verwacht wordt, maar ook op het vervolgtraject. In dit traject zullen de eindtermen en toetsing worden vastgesteld, maar moeten de voorstellen ook écht handen en voeten gaan krijgen. Wij hopen dat jullie hierbij willen helpen en zo de discussie over Curriculum.nu mee willen vormgeven. In de aanloop naar de Landelijke Studiedag van Levende Talen lanceren we een blogreeks waarin we korte schetsen van ongeveer 500 woorden willen plaatsen die de voorstellen van Curriculum.nu concreter maken of op een andere manier de kansen die Curriculum.nu biedt voor het voetlicht brengen. Mogelijke thema’s kunnen zijn: (i) hoe ziet een les mediawijsheid eruit bij de talen?, (ii) hoe kan literatuur op alle onderwijs- en taalvaardigheidsniveaus relevant zijn? (iii) hoe kan meertaligheid (met alle thuistalen van de leerlingen, inclusief Nederlandse Gebarentaal, het Fries en de dialecten van het Nederlands) vorm krijgen binnen taallessen?, (iv) hoe pak je interculturaliteit aan? (v) Welke kennis over taal zou jij graag een plek in de les geven en hoe pak je dit aan? , …

Vanaf 1 september tot aan de Landelijke Studiedag van Levende Talen (1 november) hopen we voor de twintigste verjaardag van de Bolognaverklaring twintig blogs te kunnen lanceren. Deze zullen parallel verschijnen op de website van Levende Talen en op de nieuwe site Taalwijs.nu, een initiatief van het Nationaal Platform voor de Talen. Taalwijs.nu geeft docenten de mogelijkheid hun mooiste lesmateriaal uit te wisselen, cursusaanbod te verkennen en experts te consulteren, waarbij de thema’s van Curriculum.nu ook worden uitgewerkt. Goede ideeën die in de blogreeks worden gepresenteerd, kunnen worden uitgewerkt met vakdidactische ondersteuning vanuit het Platform.

Wil je bijdragen aan onze blogreeks, individueel of met collega’s? Stuur dan je blog op naar talenplatform.FGW@vu.nl  en wij nemen contact met je op! Indienen kan doorlopend van 16 augustus tot 25 september. Voor alle vragen kan je ons ook bereiken op hetzelfde emailadres.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Leo Vroman • Gras hooi

maar de geur van hooi
is dood zo mooi
als dorrend vel
of groeiend gras

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

IJSBLOEMEN

Het raampje is een Séraphine,
een bloemstilleven ongezien,
een nonnenspiegel, een gewas
vol donzen dorens, melk van gras,
oase onder een pak sneeuw,
berijpte manen van een leeuw,
albino’s, schedelverentooi,
strikken van tule, ’t krullenooi —
ze drukt haar pop tegen haar vacht
en ooilam, ooilam zegt ze zacht —,
paard, pluim, toom, tuig en rinkellast,
dood fluitekruid, een holle bast,
een schalvel, een dicht berkenbos,
een meisjesschool met haren los
het duin afrennend wie-het-eerst,
een knippapieren kinderfeest,
van porselein, van gips, van steen,
soldaten op hun tinnen teen.
Het ziet er van de doden wit. [lees meer]

Bron: Spinroc en andere verzen, 1958

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

sterfdag
1937 Adriaan Beets
1978 Mea Verwey
➔ Neerlandicikalender

Media

Gerard Kornelis van het Reve – Kerstbrief (1963)

Gerard Kornelis van het Reve – Kerstbrief (1963)

23 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Publieke Intellectuelen: Maria Dermoût

Publieke Intellectuelen: Maria Dermoût

22 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Lidy Zijlmans: bijna vijftig jaar ervaring in de NT2

Lidy Zijlmans: bijna vijftig jaar ervaring in de NT2

22 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d