Dit schooljaar organiseert Levende Talen Nederlands (LTN) in samenwerking met de Internationale Vereniging voor Neerlandistiek (IVN) voor de achtste keer een profielwerkstukwedstrijd.
Lees hier een LevendeTalenMagazine-artikel (oktober 2015) waarin de wedstrijd uitgebreid wordt toegelicht.
LTN beoogt met de wedstrijd ‘Profielwerkstuk Nederlands van het jaar’ leerlingen te stimuleren een talig of literair onderwerp diepgravend te onderzoeken. Niet alleen de vwo-leerling, maar juist ook de havoleerling wordt uitgenodigd deel te nemen. Als een profielwerkstuk beloond is met een acht of hoger, dan is het de moeite waard dit werkstuk in te sturen.
Criteria voor de beoordeling zijn:
- de helderheid en oorspronkelijkheid van de vraagstelling;
- diepgang, maar tegelijkertijd ook bondigheid van de uitwerking;
- een hoge mate van eigen werk (ten hoogste de helft van het werkstuk bestaat uit een wetenschappelijke stand van zaken);
- durf, enthousiasme en creativiteit van de leerling;
- een uitstekende taalverzorging en samenhang van het werkstuk;
- een wetenschappelijke manier van bronvermelding.
De jury is samengesteld op uitnodiging van het bestuur van Levende Talen Nederlands en ten minste een van de juryleden zal afkomstig zijn uit de universitaire wereld. Coördinatie van de prijsvraag is in handen van Roland de Bonth.
Willen jij en je leerling(en) meedingen naar deze eervolle vermelding, dan kun je het profielwerkstuk vóór 1 mei 2020 in digitale vorm naar r.de.bonth@hotmail.com sturen. Met de inzending verklaren jij en je leerling(en) geen bezwaar te hebben tegen publicatie via de website www.lerarennederlands.nl
Als prijs is er een geldbedrag beschikbaar van 100 euro per winnend werkstuk (één prijs voor havo en één prijs voor vwo). Als een werkstuk door meerdere leerlingen is gemaakt, delen zij de prijs. De prijzen worden uitgereikt vóór de zomervakantie van 2020.
Levende Talen Nederlands en de IVN zien de werkstukken met veel plezier tegemoet.
Winnaars profielwerkstukprijs 2018-2019
HAVO: Sarah Honig & Nienke Streefkerk – Patat of friet
(Begeleidster: Marjon ter Harmsel van de Passie in Utrecht)
Oordeel jury: “Het profielwerkstuk van Sarah en Nienke gaat over een heikele kwestie die de gemoederen op sociale media behoorlijk verhit: noem je die gefrituurde staafjes nou patat of friet? In eerder taalkundig onderzoek bleek dat daar duidelijke regionale verschillen in zijn. Sarah en Nienke herhaalden dit onderzoek, om te kijken of er inmiddels iets veranderd is, en om te bekijken of ook leeftijd een bepalende factor is in de keuze voor patat of friet. Ze stelden een goed doordachte enquête op die door veel mensen werd ingevuld. Hun profielwerkstuk heeft dus een hoog wetenschappelijk gehalte, en is ook nog eens kraakhelder en bondig geschreven. Een leerzaam werkstuk, of je nou van #teampatat of van #teamfriet bent.”
VWO: Jildou Boersma, Joram van Doodewaard en Margit Dullaart – ‘Mythewaardig maar dan zachtaardig'(
Begeleider: Mark Nieuwenhuis van ISG Arcus in Lelystad)
Oordeel jury: ”Jildou, Joram en Margit kozen in hun profielwerkstuk voor een eigenzinnige combinatie van Nederlands en Latijn. Om meer jongeren te motiveren voor een keuze voor het gymnasium, hebben ze een aantal mythen uit de oudheid hertaald voor kinderen met verschillende leesniveaus en aangevuld met zelfgemaakte afbeeldingen. De verhalen zelf zijn mooi en lezen prettig, maar belangrijker nog is dat de stilistische keuzes gebaseerd zijn op een grondig literatuuronderzoek naar leesvaardigheid en het meten daarvan. De auteurs mogen trots zijn op deze knappe combinatie van wetenschappelijk en creatief werk!”
Laat een reactie achter