• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Recensie van ‘Affectieve crisis, literair herstel: De romans van de millenialgeneratie’

19 december 2020 door Redactie Neerlandistiek Reageer

door Melchior Vesters (neerlandicus, letterkundige, docent Nederlands)

Utopische letterkunde

In 2018 publiceerden de Vlaamse literatuurwetenschappers Sven Vitse en Hans Demeyer in TNTL (134: 3, pp. 220-244) het artikel ‘De affectieve dominant: Een ideologiekritische lezing van recent Nederlandstalig proza’. Hierin introduceerden zij hun hypothese dat hedendaagse Nederlandse romans worden gekenmerkt door een ‘dominant’ – een ordenend structuurprincipe dat in de tekst naar voren treedt – die affectief is, in tegenstelling tot modernistisch en postmodernistisch proza dat minder op emotionele, meer op epistemologische respectievelijk ontologische kwesties zou zijn gericht. De onderzoekers benaderden de affecten bij romanpersonages als product van onze leefwereld; vanuit hun marxistisch georiënteerde blik zagen zij (2018: 223) een “technologische en ideologische context die een affectieve crisis genereert in de ervaringswereld van het hedendaagse subject”. In het verlengde van dit artikel is er nu hun vervolgstudie Affectieve crisis, literair herstel: De romans van de millennialgeneratie. In een veel groter corpus – zo’n zestig recente Nederlands en Vlaamse romans van auteurs geboren tussen omstreeks 1975 en 1992 – onderzoeken zij affectieve oftewel emotionele patronen in onze tijd.

De opzet en doelen van de studie zijn helder. Het voorwoord licht de gebruikte benadering toe. Vervolgens worden de romans gegroepeerd behandeld in zes thematische hoofdstukken; in de analyse blijkt steeds een vorm van crisis, waarna steeds een theoretische – per hoofdstuk licht verschillende – koppeling volgt om het ontstaan van de affectieve crisis op ideologische wijze te duiden. Dit levert theoretisch complexe analyses op, maar gelukkig bieden structurerende hoofdstuktitels als ‘Autofictie: realisatie en exploitatie van het zelf’ of ‘Het huis en de wereld: impasse als tussenruimte’ een goede indicatie van de richting die de onderzoekers op willen. Hierover zijn zij dan ook expliciet: in het slotwoord spreken zij uit hun hart. Zij hebben niet alleen een analyse gemaakt van affectieve crises als product van onze hedendaagse leefwereld, maar willen ook met de romans ‘meekijken’ naar een uitweg, om een “collectief én gedifferentieerd verlangen te openen naar een meer gelijke en solidaire wereld” (2021: 293).

Deze studie is uniek door het open vizier, het utopische verlangen. Niettemin valt er een en ander op aan te merken. Voor de duidelijkheid: ik ben geenszins een ideologische tegenstander van Vitse & Demeyer, maar heb methodologische kritiek. Bovenal vroeg ik mij af of de studie mij kennis bood over recente romans, of vooral over de ideologische lens van de onderzoekers. Ten opzichte van hun artikel uit 2018 hebben zij methodologisch niets toegevoegd aan hun analysewijze van affect. Zij stellen (2021: 31) geen model te willen geven voor affect, maar dit hadden zij beter wel kunnen doen. Zonder model bestaat het risico dat interpretaties weinig systematisch verantwoord tot stand komen, waardoor ze vatbaar zijn voor de ‘klassieke’ kritiek op ideologiekritische lezingen: dat je in romans leest wat je erin wilt lezen.

Als lezer ondervond ik enkele problemen met de gemaakte analyses. Affectanalyse levert stellingen op over de psychologie van personages; op zich is dit prima. Bezwaarlijk is het als de stellingen weinig onderbouwd worden. Hierom had ik moeite met de betogende analysetrant: de onderzoekers presenteren meestal éérst hun stelling over een personage en onderbouwen deze dan met een enkele zin uit een roman. Vanwege de korte passages kon ik de vooropgestelde interpretatie moeilijk volgen: ik wilde mij kritisch afvragen of ik het zelf ook zo zou lezen, maar kreeg hier de tijd niet voor. Ik moest mee met gepresenteerde stellingen over affect, want die werden vervolgens gekoppeld aan theoretische verklaringen ervoor.

Gevoelsmatig heeft theorie een zwaar aandeel in de analyses. Hoewel ik mijn porties academische en marxistische theorie zeker binnen heb, had ik soms toch moeite, bijvoorbeeld met de uitweiding over soorten temporaliteit. Het lijkt de onderzoekers te gaan om een verschil in tijdsbeleving tussen een geïsoleerd individu en iemand die zich verbonden voelt met een collectief: “Een gedeelde temporaliteit creëert samenhang en verbinding binnen sociale groepen en geeft betekenis aan het bestaan van het individu dat deze temporaliteit met zijn handelen belichaamt” (2021: 174). Ik had liever meer concrete romanpassages gelezen waarin ik de geïsoleerde, individuele beleving – met negatief affecten als gevolg – kan navoelen, dan een abstracte uitleg over hoe het ‘financiële kapitalisme’ (176) temporaliteit vormt.

De overtuigingskracht van de analyses verschilt per hoofdstuk, omdat het ene thema – dus de daaronder geschaarde bundel affecten – zich beter leent tot een koppeling aan marxistische systeemkritiek dan het andere. Sterk vond ik bijvoorbeeld de analyse van de invloed van sociale klasse bij personages in het oeuvre van Édouard Louis: hier is de verbinding met systeemkritiek goed te maken. Zo’n koppeling ligt moeilijker bij romans waarin het affect erg particuliere relaties betreft, zoals bij Marieke Rijneveld. Opvallend – maar ook niet altijd overtuigend – is overigens de keuze om ook enkele buitenlandse auteurs zoals Louis op te nemen in het corpus. Een pluspunt is dat een affectief patroon op deze wijze met extra voorbeelden kan worden ondersteund. Twijfelachtig lijkt mij echter of buitenlandse auteurs zomaar tot dezelfde ‘generatie’ kunnen worden gerekend als auteurs die gevormd zijn in het Nederlandse taalgebied. Ook dringt zich weer de kritische vraag op of de selectie van buitenlandse werken tot stand is gekomen doordat de onderzoekers hierin de crises en maatschappijkritiek kunnen lezen die zij willen. Tot slot had een kleiner corpus de analytische diepgang bij wel geselecteerde primaire teksten ten goede kunnen komen.

Affectieve crisis, literair herstel levert niet de definitieve duiding van romans uit ons tijdsgewricht. Wel biedt deze studie een indrukwekkend theoretisch overzicht aan van waaruit hedendaagse gevoelens kunnen worden begrepen. Het boek nodigt uit tot verder affectonderzoek; indachtig het politiek geëngageerde doel van de auteurs zou nog preciezer inzicht in onze affecten ons in staat kunnen stellen om er niet langer aan onderworpen te zijn. Alleen al hierom is het werk van Vitse & Demeyer lezenswaardig: ongeacht of je het met hun ideologiekritische duidingen eens bent, kan het benoemen van affecten bevrijdend werken. Zolang affecten onbenoemd blijven, zullen ze ons handelen sowieso blijven bepalen. Zowel recente romans als de besproken literatuurwetenschap dragen bij aan het ontworstelen van inzicht aan deze ‘blinde’ vlek.

Hans Demeyer en Sven Vitse | Affectieve crisis, literair herstel: De romans van de millennialgeneratie | Amsterdam University Press | 2021 | ISBN: 978 94 6372 691 7.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Frans Budé • Parkscènes

Hij begroet de bomen, zwaait naar de eenden
in de vijver, de blinkende kiezels op de bodem.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

28 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d