• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Een taalherbarium

16 maart 2021 door Redactie Neerlandistiek Reageer

Lieke Marsman voor de klas (3)

Door Marc van Oostendorp

Lieke Marsman wil tijdens haar Dichterschap des Vaderlands aandacht vragen voor poëzie op school, en om die reden wil ik hier steeds voorstellen wat je in de klas met haar gedichten zou kunnen doen. Een van die dingen is, in het geval van haar recentste gedicht, ‘Tweestrijd’: je afvragen wanneer een brok taal een cliché is en wanneer het een gedicht is.

Die laatste vraag komt kennelijk bij veel mensen op die hedendaagse gedichten lezen. Maar hoe zit het met de eerste?

Gelaagd

Het gedicht vormde afgelopen zaterdag een soort tweeluik met een artikel waarboven NRC de kop plaatste ‘Taal is te belangrijk om te verminken‘. “In twintig jaar CDA en VVD”, schrijft Marsman in dat artikel, “is een bloeiende Nederlandse taal tussen vuistdikke commissierapportages samengeperst tot een droogbloem die rijp is voor het herbarium.” (Ik laat nu maar even de vraag rusten waar dat ’twintig jaar CDA en VVD’ uit voortkomt – de tijd dat Nederland een regering had zonder minstens een van die partijen ligt al veel verder achter ons.)

In Marsmans werk liggen essay en gedicht vaak in elkaars verlengde. Hier kun je je natuurlijk afvragen hoe het proza van het essay en de tekst van het gedicht zich tot elkaar verhouden. Het ligt voor de hand om te denken dat het gedicht een illustratie is bij het essay, of het essay een uitleg van het gedicht, maar de vraag is dan of in de twee ook inderdaad hetzelfde wordt beweerd. Daarover valt, binnen én buiten de klas, eindeloos te praten. “De werkelijkheid is gelaagd en genuanceerd”, zegt Marsman, “en smeekt erom als zodanig te worden beschreven”

Origineel

Een paradox is dat het gedicht vol met woorden staat waar het artikel wel vanaf wil, Een paradox is dat Marsman in het artikel zegt dat “het steeds moeilijker wordt om woorden te vinden die nog wel effect hebben”, en ze dat effect in het gedicht probeert te bereiken met precies die ‘gemakkelijk’ te vinden woorden. Een paradox is dat het gedicht zelf een herbarium is, en dat herbaria best interessant kunnen zijn. Het artikel keert zich tegen de clichés die in het gedicht zo effectief worden gebruikt om precies datzelfde te zeggen.

Een ander onderwerp van discussie: hoe weet je eigenlijk dat dit clichés zijn. Wie bijvoorbeeld de eerste twee regels intikt in Google (‘We gaan er naar kijken, mevrouw‘, ‘Een adviescommissie zal zich er over buigen‘), vindt alleen maar verwijzingen naar het gedicht van Marsman. Voor haar heeft nog nooit iemand precies die woorden in die volgorde op het internet gezet. Hoe kunnen het dan clichés zijn? Ja, stukjes uit die regels staan wel zo op internet, maar als je de stukjes klein genoeg maakt, geldt datzelfde voor het artikel in de krant. Combinaties van slechts een paar woorden achter elkaar zijn niet echt clichés. Maar als je heel veel clichés achter elkaar zet, ben je toch ineens weer origineel.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas Tags: Lieke Marsman, Lieke Marsman voor de klas

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Kees Jiskoot • Zwaarmoed en potsier

Maar aan Brusselse loketten
bezig ik hun zoet patois:
Jefke, Ickxske, Sjefke, Krieckxske,
Olland, Olland, Toetatwâ.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

SNOETJE

Een snoetje van ontroering, een snoetje van ontrouw.

Bron: Barbarber, september 1969

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1901 Pierre Boyens
sterfdag
1891 Jan Beckering Vinckers
1933 Johan Kern
1951 Jacoba van Lessen
2024 Erik Brus
➔ Neerlandicikalender

Media

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

18 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek 2 Reacties

➔ Lees meer
Elise Vos – Van alles de laatste

Elise Vos – Van alles de laatste

17 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Waar komt al die literatuur vandaan?

Waar komt al die literatuur vandaan?

16 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d