Als u met vwo-bovenbouwleerlingen onderzoek wilt doen naar literair-historische teksten en daarbij aansluiting zoekt bij actuele maatschappelijke kwesties, dan is deze lessenserie rond Historische Letterkunde en Burgerschap wellicht iets voor u.
Leerlingen onderzoeken sociale (on)gelijkheid, machtsrelaties en beeldvorming via gecanoniseerde teksten van de middeleeuwen t/m de 19e eeuw, in internationaal perspectief en in vergelijking met ander (tekst)materiaal. Zo vergelijken ze de representatie van onderdrukte Javanen in Max Havelaar met Anton de Koms beschrijving van het antikoloniale verzet in Wij slaven van Suriname, en de reputatieschade die Sara Burgerhart ondervindt met modern gezichtsverlies bij het verschijnsel sexting. Geeraerdt van Velsens wraakneming op vrouwenverkrachter Floris V is een vroege MeToo-casus; exotische stereotyperingen van het Oosten zoals in het middeleeuwse Floris en Blancefloer ontbreken in het intertekstueel verwante Varqa en Golshah, dat als 13e-eeuwse Perzische tekst een heel ander Oosten laat zien.
De uitkomst van leerlingenonderzoek kan nieuw licht werpen op een tekst: als leerlingen goed beargumenteren dat Max Havelaar een koloniale roman is, dan is dat prima. Het maatschappelijk debat is dus nooit ver weg, zoals de discussie over standbeelden van ‘helden’ uit het koloniale verleden aantoont.
Als deze activerende aanpak van literair-historische teksten u aanspreekt, dan stuur ik u graag lesmateriaal ter inzage. Ik zoek in het kader van mijn promotieonderzoek voor schooljaar 2021-2022 nog nieuwe deelnemende klassen. Liefst vwo 5, maar in overleg kan ik daarvan afwijken (middeleeuwen in vwo 4?).
Interesse? Neemt u even contact met me op: k.l.o.vanmiddelkoop@uva.nl
Laat een reactie achter