Deelnemende scholen gezocht voor digitale lessenserie over tekstbegrip
Hoe kun je met leerlingen nadenken over wat diep tekstbegrip is, en hoe ze zelf diep begrip bij een tekst laten opbouwen? Wij – Patrick Rooijackers (UU), met Gerdineke van Silfhout, Huub van den Bergh en Erwin Mantingh – ontwierpen daarvoor een digitale, wetenschappelijk gevalideerde lessenserie voor vwo-leerlingen. In zes digitale lessen zien en horen leerlingen onder meer hoe leeftijdsgenoten teksten lezen. Ze zien dan via eye-tracking-beelden waaraan deze leeftijdsgenoten in een tekst aandacht besteden en zo kunnen ze nadenken over de vraag in hoeverre deze modelleerlingen diep begrip opbouwen. En natuurlijk oefenen ze ook zelf met diep begrip opbouwen bij een tekst, met in de realiteit ingebedde leestaken.
Uit een eerder experiment, waarin deze lessenserie niet digitaal maar klassikaal werd afgenomen, bleek dat deelnemende leerlingen naderhand beter begrepen wat dieper begrip inhield, én dat ze zelf ook beter teksten gingen begrijpen.
Nieuw experiment: de docent doet ertoe (!/?)
Door de lockdowns en de (gedeeltelijke) sluiting is er in het voortgezet onderwijs massaal ingezet op digitale leertrajecten en zelfstandige werkvormen. Het belang van de docent bleef echter weleens buiten beeld. In een nieuw experiment staat daarom de vraag centraal in hoeverre de docent ertoe doet bij deze digitale lessenserie. We willen onderzoeken in hoeverre leerlingen die met behulp van de docent de lessenserie doorwerken, anders presteren in diep begrip dan leerlingen die zelfstandig de digitale lessenserie door kunnen werken.
Geïnteresseerd?
Voor deze nieuwe versie van het experiment zoeken we nog enkele docenten Nederlands die begin volgend schooljaar deze digitale lessenserie af willen nemen onder (bij voorkeur) vwo 4-leerlingen. Door deel te nemen aan deze lessenserie kun je je op een nogal andere manier dan gebruikelijk leerlingen over tekstbegrip na laten denken en met leestaken laten werken. We denken je iets moois aan te kunnen bieden!
Wil je meedoen, of meer informatie ontvangen? Stuur een mailtje naar de uitvoerend onderzoeker, Patrick Rooijackers (p.j.h.rooijackers@uu.nl), zelf docent Nederlands in de bovenbouw. Voorwaarden voor deelname: je bent bereid de gehele lessenserie af te nemen bij vwo 4-leerlingen (evt. vwo 3), in de maanden september, oktober en begin november 2021 en je neemt een toets tekstbegrip af als afsluiting bij deze lessenserie. Begin volgend schooljaar ontvang je dan de links naar de digitale lessenserie en je ontvangt een korte introductie op het materiaal. Graag reageren voor 20 juni.
Foto door form PxHere
Laat een reactie achter