• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Oproep voor docenten: Van oppervlakkige lezers diepe lezers maken!

7 juni 2021 door Patrick Rooijackers Reageer

Deelnemende scholen gezocht voor digitale lessenserie over tekstbegrip

Hoe kun je met leerlingen nadenken over wat diep tekstbegrip is, en hoe ze zelf diep begrip bij een tekst laten opbouwen? Wij – Patrick Rooijackers (UU), met Gerdineke van Silfhout, Huub van den Bergh en Erwin Mantingh – ontwierpen daarvoor een digitale, wetenschappelijk gevalideerde lessenserie voor vwo-leerlingen. In zes digitale lessen zien en horen leerlingen onder meer hoe leeftijdsgenoten teksten lezen. Ze zien dan via eye-tracking-beelden waaraan deze leeftijdsgenoten in een tekst aandacht besteden en zo kunnen ze nadenken over de vraag in hoeverre deze modelleerlingen diep begrip opbouwen. En natuurlijk oefenen ze ook zelf met diep begrip opbouwen bij een tekst, met in de realiteit ingebedde leestaken.

Uit een eerder experiment, waarin deze lessenserie niet digitaal maar klassikaal werd afgenomen, bleek dat deelnemende leerlingen naderhand beter begrepen wat dieper begrip inhield, én dat ze zelf ook beter teksten gingen begrijpen.

Nieuw experiment: de docent doet ertoe (!/?)

Door de lockdowns en de (gedeeltelijke) sluiting is er in het voortgezet onderwijs massaal ingezet op digitale leertrajecten en zelfstandige werkvormen. Het belang van de docent bleef echter weleens buiten beeld. In een nieuw experiment staat daarom de vraag centraal in hoeverre de docent ertoe doet bij deze digitale lessenserie. We willen onderzoeken in hoeverre leerlingen die met behulp van de docent de lessenserie doorwerken, anders presteren in diep begrip dan leerlingen die zelfstandig de digitale lessenserie door kunnen werken.

Geïnteresseerd?

Voor deze nieuwe versie van het experiment zoeken we nog enkele docenten Nederlands die begin volgend schooljaar deze digitale lessenserie af willen nemen onder (bij voorkeur) vwo 4-leerlingen. Door deel te nemen aan deze lessenserie kun je je op een nogal andere manier dan gebruikelijk leerlingen over tekstbegrip na laten denken en met leestaken laten werken. We denken je iets moois aan te kunnen bieden!

Wil je meedoen, of meer informatie ontvangen? Stuur een mailtje naar de uitvoerend onderzoeker, Patrick Rooijackers (p.j.h.rooijackers@uu.nl), zelf docent Nederlands in de bovenbouw. Voorwaarden voor deelname: je bent bereid de gehele lessenserie af te nemen bij vwo 4-leerlingen (evt. vwo 3), in de maanden september, oktober en begin november 2021 en je neemt een toets tekstbegrip af als afsluiting bij deze lessenserie. Begin volgend schooljaar ontvang je dan de links naar de digitale lessenserie en je ontvangt een korte introductie op het materiaal. Graag reageren voor 20 juni.

Foto door form PxHere

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Neerlandistiek voor de klas, Nieuws Tags: leesonderwijs

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Maarten van der Graaff • Peiskam

ik zit met kruimels op mijn jas in de stiltecoupé
ik word morsiger ik weet iets van poëzie
de forenzen zien het morsige in mij
ik ruik naaldbomen ik ruik potgrond

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

ARS POETICA

Waar puin ligt en een oude fiets
keerde mijn schoen een kistje om,
ik keerde op mijn schreden,
keerde het om, ik dacht misschien
ligt het toch liever andersom.

Bron: Het Zinrijk, 1971

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

26-29 juni: Dichters in de Prinsentuin 2025

26-29 juni: Dichters in de Prinsentuin 2025

18 juni 2025

➔ Lees meer
Een rijk leven: afscheidsrede Johan Koppenol, VU Amsterdam

Een rijk leven: afscheidsrede Johan Koppenol, VU Amsterdam

17 juni 2025

➔ Lees meer
3 juli 2025: afscheidssymposium Johan Koppenol

3 juli 2025: afscheidssymposium Johan Koppenol

17 juni 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

sterfdag
1962 Joseph Endepols
➔ Neerlandicikalender

Media

De internationale positie van het Engels

De internationale positie van het Engels

14 juni 2025 Door Marc van Oostendorp Reageer

➔ Lees meer
Inspiratiesessies in het Universitair Museum Utrecht

Inspiratiesessies in het Universitair Museum Utrecht

11 juni 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De Inktpodcast 29: Muziek voor tekst deel I

De Inktpodcast 29: Muziek voor tekst deel I

10 juni 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d