Levende Talen Nederlands bekroont profielwerkstukken over taalontwikkeling en leesmotivatie
De profielwerkstukwedstrijd 2021 van Levende Talen Nederlands is gewonnen door leerlingen van het Comenius College (Hilversum) en van het Minkema College (Woerden). Zij schreven knappe en relevante werkstukken over woordenschatontwikkeling van leerlingen in groep 3 en over de dalende leesmotivatie onder jongeren.
Mara Nulkes en Femke Uijtewaal (eindexamenkandidaten havo aan het Minkema College) deden onderzoek naar woordenschatonderwijs op de basisschool. Hiervoor hebben zij twee verschillende didactieken voor woordenschatonderwijs ontwikkeld, met als basis een zelf geschreven en geïllustreerd prentenboek. De jury schrijft in haar rapport: “Uit dit werkstuk van Femke en Mara blijkt niet alleen veel nieuwsgierigheid en gedrevenheid, maar ook een hoop creativiteit! Het duo heeft een heel mooi en interessant werkstuk gemaakt dat niet alleen taalkundig maar ook pedagogisch relevant is.“ Femke en Mara gaan studeren aan de PABO. De opgedane kennis komt dus rechtstreeks terecht bij de basisscholieren van de toekomst.
Nora Stokvis en Anne-Sophie van Halsema (vwo-leerlingen van het Comenius College) schreven hun profielwerkstuk over een actueel en urgent onderwerp: de dalende leesmotivatie onder jongeren. Wat moet er veranderen in het voortgezet onderwijs om jongeren aan het lezen te krijgen? Anne-Sophie en Nora beantwoorden deze vraag in een uitgebreide literatuurstudie aangevuld met drie interviews met experts op het gebied van leesbevordering. Over hun werkstuk zegt de jury: “Een zeer geslaagd, duidelijk en goed geschreven profielwerkstuk van twee bevlogen scholieren. De literatuurstudie is heel uitgebreid, maar Anne-Sophie en Nora zijn erin geslaagd de meest relevante informatie voor het werkstuk te selecteren. Het werkstuk is ook een oproep tot actie binnen het onderwijs om leesmotivatie te bevorderen.”
Als onderdeel van hun eindexamen schrijven middelbare scholieren een profielwerkstuk. Levende Talen Nederlands, in samenwerking met de Internationale Vereniging voor Neerlandistiek, reikt jaarlijks prijzen uit aan de beste werkstukken binnen het vak Nederlands. De docentenvereniging wil hiermee onderzoek naar de Nederlandse taal en literatuur op school bevorderen. Op de website van Levende Talen Nederlands (https://lerarennederlands.nl) is meer informatie te vinden over de profielwerkstukprijs. Ook zijn de winnende werkstukken en een beknopt juryrapport te downloaden.
Op zaterdag 12 juni besteedt Radio-1-programma De Taalstaat aandacht aan de wedstrijd. De winnaars vertellen om 11 uur bij presentator Frank van Pamelen over hun onderzoek.
Laat een reactie achter