Dit nieuwe themanummer van Nederlandse Taalkunde over spraakverstaanbaarheid en accent in het Nederlands als tweede taal, samengesteld door Ellen Simon en Chloé Lybaert, bevat vijf bijdragen van onderzoekers uit Vlaanderen en Nederland, die spraakverstaanbaarheid en accent in het Nederlands als tweede taal (NT2) vanuit verschillende invalshoeken benaderen. Het redactioneel is gratis te lezen via aup-online.com.
Chloé Lybaert vertelt meer over de inhoud van dit themanummer:
Inhoud
Artikelen
Verstaanbaarheid als interactioneel en contextgebonden fenomeen
Een stand van zaken in het onderzoek naar het Nederlands als tweede taal
– Ellen Simon & Chloé Lybaert
First language effects on the identification and evaluation of second language speech
The case of second language Dutch as spoken by Francophone learners
– Anne-France Pinget
Begrijpelijkheid en accent bij beginnende NT2-leerders
Het belang van achtergrondvariabelen
– Bart Deygers & Carolien Frijns
Hebben we oren naar anderstaligen in het Vlaamse hoger onderwijs?
Een onderzoek naar de relatie tussen niet-moedertalige uitspraakbeheersing en gepercipieerd functioneren
– Laura Rosseel
Dutch listeners’ evaluations of degrees of German-accented Dutch
The role of comprehensibility
– Berna Hendriks, Frank van Meurs & Koen van Gelder
The contribution of prosody to intelligibility, comprehensibility and accentedness in foreign language acquisition
Can music help?
– Pauline Degrave
Laat een reactie achter