Vanaf vandaag kunnen leerlingen en docenten uit het voortgezet onderwijs terecht op de vernieuwde Schrijfakademie.nl. Een website waar scholieren hun schrijfvaardigheden kunnen oefenen. Schrijfakademie.nl is een project van de Universiteit Utrecht, gefinancierd door het Ministerie van OCW.
Schrijfakademie.nl geeft leerlingen oefenstof waarmee ze leren te verwoorden wat ze denken, voelen, meemaken, en dat alles ook af te stemmen op wat er in de wereld om hen heen gebeurt. Maar die woorden moeten wel komen, zodra de pen op het papier gaat of je de computer aanzet. Hoe organiseer je als leerling dat proces, hoe bekwaam je je in de vakmanschap van de schrijver?
Juist daarop springt de Schrijfakademie.nl in.
- Leerlingen oefenen in het Domein Creativiteit wat er bij komt kijken om hun creativiteit gaande te krijgen: verbeelden, visualiseren, maar ook volhouden en vindingrijk zijn.
- In het Domein Genres leren ze binnen genreconventies te formuleren (van beschouwing, tot advies, tot compliment tot betoog, en nog veel meer;
- In het Domein Grote thema’s leren ze belangrijke thema’s te lijf te gaan, zoals bijvoorbeeld de liefde, maar ook de energiecrisis;
- In het Domein Taal leren ze welke (denk)kracht taal ze kan geven;
- In het Domein Gevoelens oefenen ze te verwoorden wat erin hen omgaat;
- In het Domein Indrukken oefenen ze te beschrijven wat ze waarnemen.
De oefeningen zijn verschillend van lengte en intensiteit. Ook zijn er geen expliciete niveaus aangehangen. Juist op deze gebieden zijn wij op zoek naar gebruikerservaringen.
Workshops
Het project Schrijfakademie.nl is begonnen in oktober 2020, en dit is de eerste versie van de website waar we mee naar buiten komen. Op 8 december tussen 14-16 en tussen 16-18 organiseren we online workshops om de site te leren kennen en/of er feedback op te geven. We zien je aanmelding graag tegemoet via m.hamel@uu.nl.
Voor wie meer wil weten over het project
De oefeningen zijn gebaseerd op bestaand onderzoek naar schrijfprocessen, en op interviews met leerlingen uit alle schooltypen en jaargangen, en een enquête onder docenten en focusgesprekken met docenten uit alle schooltypen en jaargangen. De site is nadrukkelijk bedoeld als proefomgeving. Er zullen gestaag nieuwe oefeningen bijkomen, en bestaande oefeningen worden aangepast. Een eerste didactische verantwoording is te vinden op: https://schrijfakademie.nl/docenten/.
Gisteren stelde Marc van Oostendorp de vraag: “Moeten scholieren vooral opstellen kunnen schrijven waarin op de juiste plaats een vraagteken staat??”, in reactie op een artikel over onderzoek naar stijl- en formuleerfouten onder leerlingen. Het is precies die open vraag, inclusief het spel met de twee vraagtekens, dat wij oppakken met de Schrijfakademie.nl. De laatste jaren was er veel didactische aandacht voor stijl- en formuleerfouten, bouwplannen en feedbackfasen. Maar de kern van schrijfonderwijs bleef daarmee nog te veel buiten beeld. Wie meer wil weten over de visie en didactiek die ontwikkelen, houden we graag op de hoogte middels een nieuwsbrief. Aanmelden daarvoor kan ook via m.hamel@uu.nl.
Dik Bolkestein zegt
Wat een mooi initiatief! Je zou scholier willen zijn.