Hoe zorg je dat een lezer jouw tekst in 30 seconden kan lezen? Hoe boei je een lezer van het eerste tot het laatste woord? Hoe zorg je dat iedere lezer jouw tekst moeiteloos begrijpt? Hoe bouw je een tekst op die aansluit bij de verwachtingen van de lezer? En hoe voorkom je de grootste schrijfblunders?
De meeste professionals schrijven teksten voor hun werk. Helaas worden lezers vaak niet blij van al die teksten. Ze zijn meestal lang, ingewikkeld en saai. En dus haken lezers af. Doodzonde, want als schrijver heb je wel veel tijd in jouw tekst gestoken. Bovendien gaat er waardevolle informatie verloren. Dat kan anders …
In dit boek geeft Martijn Jacobs de 20 belangrijkste adviezen waarmee iedere professional een aantrekkelijke en heldere tekst kan schrijven die wél met plezier wordt gelezen. En dat geeft ook plezier in het schrijven!
Martijn Jacobs is partner/directeur van de grootste opleider in schrijven: Loo van Eck. Hij traint al 25 jaar bedrijven en overheden in het schrijven van teksten. Met zijn bedrijf ontwikkelde hij onder meer een innovatieve schrijfstijl voor de financiële sector, een compleet andere schrijfwijze voor juridische teksten, een uiterst effectief tekstmodel voor de overheid en de alom geprezen 30-seconden-leeslijn.
Teksten die wél worden gelezen. 20 schrijfadviezen voor een betere zakelijke tekst | Martijn Jacobs | ISBN 978 90 8803 122 9 | Uitgeverij Lias | oktober 2021 |
Wouter van der Land zegt
Dank voor deze boektip. Kleine kritiek op bovenstaande promotietekst:
‘De meeste professionals schrijven teksten voor hun werk. Helaas worden lezers vaak niet blij van al die teksten. Ze zijn meestal lang, ingewikkeld en saai. En dus haken lezers af. Doodzonde, want als schrijver heb je wel veel tijd in jouw tekst gestoken. Bovendien gaat er waardevolle informatie verloren.’
Deze passage is imho nogal ingetogen en weinig verrassend, dus geen toepasselijke reclame voor een stijlboek. Het mag iets vlammender. Een eerste manco is denk ik een te strenge navolging van het dogma van Jan Renkema: ‘Streef bij het formuleren van een zin zo snel mogelijk naar een punt.’
Bij ‘ze zijn meestal lang’ kun je denken dat dat op de lezers slaat. Verder staan in de eerste drie zinnen de verwante woorden ‘meeste’, ‘vaak’ en ‘meestal’. ‘Professionals’ en ‘voor hun werk’ is ook wat dubbelop.
De volgende zin ontspoort: ‘In dit boek geeft Martijn Jacobs de 20 belangrijkste adviezen waarmee iedere professional een aantrekkelijke en heldere tekst kan schrijven die wél met plezier wordt gelezen.’ Dat moet iets zijn als: ‘In dit boek geeft Martijn Jacobs de 20 belangrijkste adviezen voor een aantrekkelijke en heldere tekst. Daarmee kan iedere professional een tekst schrijven die wél met plezier wordt gelezen.’
Rob van Dijk zegt
Scherp!