• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

27 januari 2022: masterclass ‘Wat vroeger nog kon, kan dat niet meer?’

10 december 2021 door Redactie Neerlandistiek Reageer

voor wie: geïnteresseerde scholieren in de bovenbouw van het vwo
wanneer: 13.00 – 16.00 uur
waar: campus Radboud Universiteit

Het Gouden Ei (1984) van Tim Krabbé is al sinds de jaren negentig het meest gekozen boek voor de leeslijst van havo- en vwo-scholieren. De novelle is dun, spannend en is heel goed te analyseren volgens de structuuranalyse die vanaf de brugklas behandeld wordt. Als we echter goed kijken naar het wereldbeeld van hoofdpersoon Rex Hofman, dan blijkt zijn blik soms seksistisch of zelfs racistisch te zijn, aldus Jeroen Dera. Zijn vaststelling leidde tot de nodige ophef op onder literatuurcritici. Is het niet politiek-correct of zelfs woke om op seksistische visies in literatuur te wijzen? Leggen we de literatuur niet het zwijgen op als we analyseren of personages ‘deugen’?

Dit debat is niet nieuw in de literatuurwetenschap. Al decennia worden veel gelezen, vaak canonieke teksten ook benaderd vanuit ideologische vragen: wie hebben er macht in een tekst, wie niet, en hoe wordt dat literair vormgegeven? In het voortgezet onderwijs is deze manier van analyseren minder gebruikelijk, al zien we de laatste jaren dat ook leerlingen ideologische vragen bij teksten gaan stellen. Zo roept de verteller van Jan Wolkers’ Turks fruit bij sommige tieners weerstand op, omdat ze hem vrouwonvriendelijk vinden.

Hoe kun je literaire teksten kritisch bekijken, zónder de complexiteit ervan uit het oog te verliezen? Ook Cécile de Morrée geeft hiervan een aangrijpend voorbeeld. In het middeleeuwse toneelstuk Lanseloet van Denemerken (ca. 1400) wordt het mooie en slimme meisje Sanderijn begeerd door de hooggeplaatste Lanseloet. Uiteindelijk belandt ze bij hem in bed, maar de precieze toedracht rond de situatie blijft onbekend, omdat de sleutelscène zich off stage afspeelt: de seksscène ontbreekt in het toneelstuk. We moeten dus op zoek naar andere, impliciete aanwijzingen om te kunnen bepalen of hier sprake is geweest van verkrachting of andere vormen van grensoverschrijdend gedrag. Daarbij stuiten we niet alleen op problemen in de tekst zelf, maar ook op lastige vragen over het grijze gebied tussen dwang en instemming – in de middeleeuwen én in het hier en nu. Op die manier kan ook historische literatuur ons waardevolle gesprekken opleveren over wat wel en niet kan, in literatuur én in de samenleving.

In deze masterclass gaan dr. Cécile de Morrée en dr. Jeroen Dera met sprekende voorbeelden in op deze manier van tekstanalyse. Nu kijken we eens niet alleen naar thema, ruimte, tijd en perspectief, maar naar wat de auteurs aan de lezers te vertellen hebben.

Aanmelden via website van de Radboud Universiteit

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Agenda Tags: letterkunde, woke

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Gerrit Achterberg • Noordeinde

Ik loop in doodvacantie door den Haag.
Het uitgestalde wordt mijn eigendom.
De dorst naar u slaat op de wereld om
zonder dat ik de dingen overvraag.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

BIJEN

Als ik mij buk naar takken die ik raap,
naar honing die de grond van bloemen is,
ik die de tuin inloop, schrikken zij niet.

Verknocht als zij aan wat ze doen, verdiep
ik mij in wat ik breek, verzet hun zoemen
van bloem naar bloemen op begane grond.

Bron: Vluchtige Verhuizing, postuum verschenen, 1975

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

26-29 juni: Dichters in de Prinsentuin 2025

26-29 juni: Dichters in de Prinsentuin 2025

18 juni 2025

➔ Lees meer
Een rijk leven: afscheidsrede Johan Koppenol, VU Amsterdam

Een rijk leven: afscheidsrede Johan Koppenol, VU Amsterdam

17 juni 2025

➔ Lees meer
3 juli 2025: afscheidssymposium Johan Koppenol

3 juli 2025: afscheidssymposium Johan Koppenol

17 juni 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

Geen neerlandici geboren of gestorven

➔ Neerlandicikalender

Media

Het culturele landschap van Frits van Oostrom

Het culturele landschap van Frits van Oostrom

19 juni 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De internationale positie van het Engels

De internationale positie van het Engels

14 juni 2025 Door Marc van Oostendorp Reageer

➔ Lees meer
Inspiratiesessies in het Universitair Museum Utrecht

Inspiratiesessies in het Universitair Museum Utrecht

11 juni 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d