• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Meelezers gezocht voor boek over nieuwe taaldidactiek

27 februari 2022 door Ben Verschuren 2 Reacties

Momenteel ben ik bezig de laatste hand te leggen aan het boek De taalkunstenaar, naar een nieuwe basisdidactiek voor het taalonderwijs. Het is een neerslag van al mijn ideeën die ik heb opgedaan tijdens mijn onderwijscarrière als leraar in het basisonderwijs, freelance educatief auteur en als pabodocent Nederlands. Het is in eerste instantie bedoeld voor leraren in het basisonderwijs en pabostudenten, maar is wellicht ook geschikt voor het middelbaar en voortgezet onderwijs. 

In mijn boek behandel ik een nieuwe taaldidactiek met als rode draad: de leerling aan het woord. De didactiek bestaat uit vier basismodellen: 

1. Het schrijven van een eigen tekst door de leerling.
Deze tekst wordt in tweetallen, groepjes van vier of klassikaal gedeeld, besproken en mogelijk gepubliceerd. Bovendien wordt de eigen tekst als startpunt gebruikt bij alle andere taallessen. Denk aan een les over zelfstandige naamwoorden, waarbij de leerling eerst in haar eigen tekst de zelfstandige naamwoorden zoekt en daar diverse bewerkingen mee uitvoert (al naar gelang het doel van de les).De leraar stuurt het schrijven van de eigen tekst door een gepaste werkvorm aan te bieden zoals de One-two-4allmethode (individueel-tweetallen- viertallen- klassikaal) die in het boek wordt uitgelegd. 

2. Het taalonderzoek
De leerlingen  doen onderzoek naar achtergronden van haar eigen tekst, maar ook naar achtergronden van aangeboden teksten (ook buiten de taalles zoals een geschiedenistekst).De leraar stuurt dit door een werkvorm aan te bieden (de vier V’s: verzamelen, vergelijken, vragen stellen, vastleggen) en door zijn eigen inzichten te delen. 

3. Het taalgesprek
De leerlingen bespreken in tweetallen, groepjes van vier of klassikaal hun eigen teksten, aangeboden teksten, maar ook taalkundige thema’s die hierdoor aan de orde komen. Het taalgesprek kan diverse vormen aannemen: groepsgesprek, klassikaal gesprek maar ook in de vorm van een sprekershoek. 

4. Het taalspel
De leerlingen onderzoeken en ontdekken de taal door ermee te ‘spelen’. Dat kan in de vorm van taalspelletjes, maar ook via diverse vormen van performance (voordragen, voorlezen, toneelspelen, spoken word).De ‘lichamelijkheid’ van de taal speelt daarbij een belangrijke rol: houding, mime, gelaatsuitdrukking, gebaren. In het boek worden bij alle taalonderdelen praktijksuggestie gegeven. Het is de bedoeling dat de leraar de didactiek inpast in zijn eigen lesprogramma. Het is dus geen methode! 

In april gaat het manuscript naar de uitgever. Tot die tijd zoek ik meelezers die het boek willen beoordelen op inhoud, uitwerking en haalbaarheid. Mensen die zich aanmelden, stuur ik digitaal de laatste versie toe. Stuur een mail naar Ben Verschuren: info@benverschuren.nl

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Neerlandistiek voor de klas, Nieuws Tags: Oproep

Lees Interacties

Reacties

  1. van loon tony zegt

    28 februari 2022 om 10:01

    Ik wil wel mee lezen en uitproberen
    leraar nederlands op rust sinds 2010

    Beantwoorden
  2. Luberta Werkman zegt

    28 februari 2022 om 18:16

    Ook ik heb me aangemeld.
    Weliswaar geen onderwijservaring maar wel meeleeservaring.
    En nu eveneens “op rust”.

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Maarten van der Graaff • Peiskam

ik zit met kruimels op mijn jas in de stiltecoupé
ik word morsiger ik weet iets van poëzie
de forenzen zien het morsige in mij
ik ruik naaldbomen ik ruik potgrond

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

ARS POETICA

Waar puin ligt en een oude fiets
keerde mijn schoen een kistje om,
ik keerde op mijn schreden,
keerde het om, ik dacht misschien
ligt het toch liever andersom.

Bron: Het Zinrijk, 1971

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

26-29 juni: Dichters in de Prinsentuin 2025

26-29 juni: Dichters in de Prinsentuin 2025

18 juni 2025

➔ Lees meer
Een rijk leven: afscheidsrede Johan Koppenol, VU Amsterdam

Een rijk leven: afscheidsrede Johan Koppenol, VU Amsterdam

17 juni 2025

➔ Lees meer
3 juli 2025: afscheidssymposium Johan Koppenol

3 juli 2025: afscheidssymposium Johan Koppenol

17 juni 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

sterfdag
1962 Joseph Endepols
➔ Neerlandicikalender

Media

De internationale positie van het Engels

De internationale positie van het Engels

14 juni 2025 Door Marc van Oostendorp Reageer

➔ Lees meer
Inspiratiesessies in het Universitair Museum Utrecht

Inspiratiesessies in het Universitair Museum Utrecht

11 juni 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De Inktpodcast 29: Muziek voor tekst deel I

De Inktpodcast 29: Muziek voor tekst deel I

10 juni 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d